Auteur Topic: Reis naar Marokko  (gelezen 3102 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline peerke

Reis naar Marokko
« Gepost op: 21 mei 2012, 21:36 »
Ik wil begin volgend jaar 2 weken naar Marokko samen met mijn zwager die in een landrover defender rijdt. Wie heeft er enige tips voor me betreft de juiste banden, aanpassingen van mijn twin etc. Heeft er iemand ervaring mee of weet je een goed adres die me verder kunnen helpen. Laat maar komen ben reuze benieuwd

Groetjes Peter

Offline Brombeer

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2012, 22:04 »
Je standaard twin is goed genoeg. Ik neem aan dat de Defender je bagage meeneemt, dus een paar handkappen om je hendels heel te houden lijkt me voldoende. Misschien een paar valbeugels, dat ligt aan hoe goed je jezelf vertrouwd. Je kunt er verder alles mee, inclusief de lagere duinen bij bijvoorbeeld Erg Chebbi. Voor de grote duinen moet je een KTMmetje meenemen.

De meesten zijn gek van Conti TKC banden, maar als je niet meer dan 4000km ter plekke wil rijden is misschien de MT21 van Pirelli een betere keuze. Doe er dikke binnenbanden in want Marokko is een stenenparadijs. Reservebiba en plakspul, achter in die Defender meenemen. En neem een tent mee, want de woestijn is een uitgelezen plek om die op te zetten!

Succes!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #2 Gepost op: 22 mei 2012, 10:13 »
op mijn site (www.farawayfromflakkee.nl) kun je misschien wat ideetjes opdoen; staat onze trip door Marokko met route enzo.

Ben het helemaal met brombeer eens: je hoeft niets aan te passen!
Al zijn een paar stuurbeugels en valbeugels wel slim als je je motor heel wilt houden
Gratis aanpassing: je spiegelsteunen wat losser zetten zodat het wegklapt bij een glijer.... en niet afbreekt!
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #3 Gepost op: 22 mei 2012, 10:18 »
Nog een gratis aanpassing: voetsteunrubbers d'r af halen  :) Geeft wat meer grip  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Floor

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #4 Gepost op: 22 mei 2012, 10:29 »
Onder de transalp had ik metzeler tourance liggen in Marokko. Is een allroadband, maar het is maar net wat je ermee wilt en hoe je de motor daarheen krijgt. Wat ik heb gedaan: naar Tarifa rijden, met de boot over, rondrijden in Marokko, aantal pistes meegepakt (niet de slechtste pistes en in de duinen bleef de motor beneden  ::)) en weer terug met de boot naar Tarifa en naar huis. Die Tourances waren daarvoor prima, wel met extra dikke biba erin.
 

Offline ArjenH

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #5 Gepost op: 23 mei 2012, 16:29 »
- heb een reisverslag geschreven over mijn Marokko Adventure 2012; zie de TA mei/juni; had als voorbereiding het regulier onderhoud gedaan plus de juiste  ::) banden. Gekozen voor Michelin T63's en dikkere binnenbanden via Ad Mies. T63 is een prima band voor de pistes en ik ben niet (!) lek gereden  :D Het zand heb ik bewuste links (of rechts) laten liggen want daarvoor is de @ imho niet geschikt.... :-X
AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline peerke

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #6 Gepost op: 23 mei 2012, 21:09 »
Dank je wel voor jullie tips. Er zitten al valbeugels op en ook bescherm kappen voor de handels. Heb via internet een zelf gemaakte carter beschermer gemonteerd. Alleen de banden wordt nog eventjes uitzoeken. De fotos zien jullie nog wel.
Groetjes

Peter

Offline ArjenH

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #7 Gepost op: 23 mei 2012, 23:38 »
... een zelf gemaakte carter beschermer gemonteerd.

- was het OEM exemplaar niet goed genoeg  ??? Is één van de (vele) sterke punten van de @ ...    8)
AT '96 -> '12
Adv. 990 '12 -> ...

Offline daandus

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #8 Gepost op: 24 mei 2012, 12:06 »
- heb een reisverslag geschreven over mijn Marokko Adventure 2012; zie de TA mei/juni; had als voorbereiding het regulier onderhoud gedaan plus de juiste  ::) banden. Gekozen voor Michelin T63's en dikkere binnenbanden via Ad Mies. T63 is een prima band voor de pistes en ik ben niet (!) lek gereden  :D Het zand heb ik bewuste links (of rechts) laten liggen want daarvoor is de @ imho niet geschikt.... :-X

Toevallig gisteren contact gehad met de Michelin-importeur in Zuid Africa hier, omdat ik T63's onder onze AT's wilde gooien, en zij adviseerden mij dit NIET te doen. Desert is gemaakt voor zware motoren, de T63 niet. (en de Desert heb je niet in 17 inch  :'()
De T63 taat zelfs in de catalogus als een band voor middelzware enduro's, da's een beladen AT niet ;-)

Wil natuurlijk niet zeggen dat het levensgevaarlijk is, maar toch!
Desert voor, stonemaster achter ofzo?
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: Reis naar Marokko
« Reactie #9 Gepost op: 24 mei 2012, 23:13 »
T63 was erg in trek bij de (Super)Tenere-rijders. Ook niet bepaald lichte motoren.

Desert is een Dakar-band. Ik denk dat bij die band niet zozeer het gewicht een rol speelt, als wel de power die erop los gelasten wordt.. En een twin heeft geen power, helaas.

Dus, een T63 kan denk ik best.. Op mijn AC10 Cross staat dat ik er niet mee op de snelweg mag, maar dat gaat prima hoor.

Daan is op wereldreis en die heeft relatief veel bagage bij zich. Voor een trip door Marokko (waarbij jij nauwelijks bagage achterop hoeft te nemen) vloeien de aanbevelingen heen en weer in mekaar over.

Als je durft te wennen aan een dergelijke band in Saharazand, óók goed te doen hoor  :)


Dikke biba's, overigens, is subjectief. Als je net voor of na de zomer daar gaat rijden lopen de temperaturen in de banden zo hoog op dat het rubber super-elastisch word en zijn daarmee nog steeds snakebite-gevoelig. Maar, alle beetjes helpen. Tussen nov. / feb. zijn de woestijntemperaturen zeer gematigd en doet die dikke biba voortreffelijk zijn werk.

Ondanks een dikke biba, rij altijd op harde banden, want ook die dikkerds gaan anders op die stenen gewoon lek..

  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin