Auteur Topic: Wanneer is een transalp af?  (gelezen 5585 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Driepinter

Wanneer is een transalp af?
« Gepost op: 21 mei 2012, 23:03 »
Hallo, ik heb zo'n twee maanden geleden een XL600V gekocht van '94 met 94.000 km op de teller. Nu heb ik er zo'n 1600 km mee gereden en de laatste 200 km maakt ie een zorgelijk bijgeluid (gerinkel/geratel bij de cilinder bij afremmen en lage toeren) Waarschijnlijk is het iets met de distributieketting.

Eigenlijk heb ik hem niet gekocht om er mee te sleutelen, maar gewoon om mee te rijden, in de hoop dat ik er in elk geval nog een seizoen plezier van zou kunnen hebben en dan in de herfst wegdoen aangezien hij anders toch buiten staat.

Ik zou hem natuurlijk kunnen laten repareren (bv. bij Mulders Motoren Veendam) maar dat zal vast wel een aantal bankjes kosten en ik denk dan dat er misschien wel snel weer wat anders aan de hand zal zijn. Zou het economisch nog nut hebben om dingen te laten repareren aan zo'n oude motor?

Ik kan me voorstellen dat mensen die zelf willen sleutelen langer door blijven rijden met een bejaarde motor, maar ik heb zelf weinig lol aan sleutelen en zou hem dus voor zulke dingen wegbrengen.

Ik heb dus zelf het idee om hem maar weer weg te doen, iets anders kopen en het verlies dan maar te nemen. Alleen hoe raak je zo'n ding kwijt als die afgereden is? Zijn er sloperijen of iets dergelijks, of is er altijd nog wel animo voor goedkope opknappers? Zo ja, wat zou een alp waar wat aan moet gebeuren en die er verder ook lang niet meer als nieuw bij staat nog op kunnen brengen?

Ben benieuwd naar jullie visie!

Offline Pepijn

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2012, 23:16 »
Een Transalp is volgens mij nooit af, daar kan je eeuwig aan blijven verbeteren.

Maar om je vraag te beantwoorden zonder je motor te zien: Stel dat je hem voor 1500 hebt gekocht en er nu voor 400 aan laat versleutelen om het eind van het jaar te halen en hem dan tegen de winter weer voor 1500 euro kan verkopen, dan rijd je dit seizoen voor 2 euro per dag afschrijving, dat gaat door een andere motor te kopen niet beter worden denk ik. En ook bij een andere 2e hands heb je risico op weer andere dingen. Blijf bij je plan zou ik zeggen. Zonder hem te zien is het lastig te zeggen, maar ik denk dat het al snel toch interessant is om er door een vertrouwde deskundige naar te laten kijken voordat je het opgeeft. Er woont waarschijnlijk wel een kenner bij je in de buurt.

Overigens heb ik net zo'n oude motor als die van jou opgeknapt onder de deskundige (bege)leiding van Ad Mies en vertrek ik er mee naar de noordkaap over 12 dagen. Deze apparaten zijn nog lang niet afgeschreven wat mij betreft:-)

Offline Peter_Winsum

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2012, 23:19 »
Het loont altijd de moeite om even te laten onderzoeken wat er nou echt aan de hand is. Voor hetzelfde geld valt het mee. Alpjes gaan eigenlijk niet af, ze worden rijper. Er kan wel eens iets stuk gaan, maar alles is vervangbaar.

Verder is er vast wel interesse in een goedkope opknapper. Zo heb ik nog wel een plekje in mijn garage voor een Alp voor een prikkie  ;) .
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2012, 23:25 »
Ik heb hem voor 1400,-- gekocht, met het idee dat ik het niet verschrikkelijk erg zou vinden als het voor dat bedrag een miskoop zou blijken te zijn en ik (bijna het hele bedrag) kwijt zou raken. Alleen die km-stand is natuurlijk wel aan de hoge kant, het lijkt me niet zo'n aantrekkelijke gedachte dat deze reparatie het begin is van een hele reeks andere...

Ik denk dat ik morgen eerst maar eens naar Mulders Motoren rijd om te vragen wat ze denken dat het is en wat een reparatie zou kosten.

En wat is een prikkie?  ;)

Offline Brombeer

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2012, 23:35 »
Een Alp is af als je gevoel ermee kapt.

Bedenk dat het een 2-cylinder is, en dus dergelijke reparaties meestal ook maal 2 zijn.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2012, 23:55 »
Hallo, ik heb zo'n twee maanden geleden een XL600V gekocht van '94 met 94.000 km op de teller. Nu heb ik er zo'n 1600 km mee gereden en de laatste 200 km maakt ie een zorgelijk bijgeluid (gerinkel/geratel bij de cilinder bij afremmen en lage toeren) Waarschijnlijk is het iets met de distributieketting.

Eigenlijk heb ik hem niet gekocht om er mee te sleutelen, maar gewoon om mee te rijden, in de hoop dat ik er in elk geval nog een seizoen plezier van zou kunnen hebben en dan in de herfst wegdoen aangezien hij anders toch buiten staat.

Ik zou hem natuurlijk kunnen laten repareren (bv. bij Mulders Motoren Veendam) maar dat zal vast wel een aantal bankjes kosten en ik denk dan dat er misschien wel snel weer wat anders aan de hand zal zijn. Zou het economisch nog nut hebben om dingen te laten repareren aan zo'n oude motor?

Ik kan me voorstellen dat mensen die zelf willen sleutelen langer door blijven rijden met een bejaarde motor, maar ik heb zelf weinig lol aan sleutelen en zou hem dus voor zulke dingen wegbrengen.

Ik heb dus zelf het idee om hem maar weer weg te doen, iets anders kopen en het verlies dan maar te nemen. Alleen hoe raak je zo'n ding kwijt als die afgereden is? Zijn er sloperijen of iets dergelijks, of is er altijd nog wel animo voor goedkope opknappers? Zo ja, wat zou een alp waar wat aan moet gebeuren en die er verder ook lang niet meer als nieuw bij staat nog op kunnen brengen?

Ben benieuwd naar jullie visie!

mits je motorfiets niet zonder olie heeft gedraaid ben ik bang dat je spanner  niet goed meer werkt !

als het de voorste cylinder is hoeft het motorblok er niet uit

is het de achterste dan helaas wel

als je afh van de dealer bent moet je rekenen op ca 400 tot 600 euri onkosten

incl nieuwe spanners en nieuwe distibutie kettingen


als sleutelen niet je ding is moet je er ook niet aan willen beginnen
de keus van uitbesteden en dus laten maken of niet is aan je eigen echter niet repareren  en dus diagnose stellen betekent uiteindelijk dat de fiets wordt geplaatst in de cat loop en sloop motor
dit staat los van de verdere problemen die wel of niet naar voren kunnen komen

het blijft mechanica
je rest waarde schat ik in de huidige staat op ca 400-700 euri max
voorop gesteld dat ik niet weet waarom je huberhaupt een motorfiets hebt gekocht met ca 90.000km  is het wel jammer dat je jezelf direkt allelei doom beelden  voor spiegeld
de meeste transalp modellen gaan stuk aan rijden zonder olie !

als je  enkel zekerheid zoekt moet je op zoek gaan naar een nieuwe motorfiets...   het voordeel van fabrieks garantie kan dan geruststellend werken





technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2012, 00:38 »
Ik denk ook aan die spanner, of zit er ook een naaldlager in de small-end? Dat kan ik niet zien op exploded-view tekeningen. Het is een beetje een rinkelend geluid, het geluid klinkt wel een beetje als het small-end lager van mijn MT-tje vroeger, maar dan verontrustender :)

Volgens mij is het inderdaad de voorste cilinder, maar zoals brombeer ook al zei, bij een tweecilinder is elke reparatie keer 2.

Citaat
als je afh van de dealer bent moet je rekenen op ca 400 tot 600 euri onkosten

incl nieuwe spanners en nieuwe distributie kettingen

ja, zo'n bedrag verwachtte ik al minstens.

Op zich kan ik wel sleutelen, maar dat moet allemaal achter in de tuin dan. Was niet echt mijn idee van een motor hebben, maar aan de andere kant is het ook altijd wel een beter gevoel als je het dan weer zelf hebt gefixed. Mijn brommertjes heb ik altijd wel zelf gerepareerd.

Citaat
voorop gesteld dat ik niet weet waarom je uberhaupt een motorfiets hebt gekocht met ca 90.000km  is het wel jammer dat je jezelf direct allerlei doom beelden  voor spiegelt
de meeste transalp modellen gaan stuk aan rijden zonder olie !

als je  enkel zekerheid zoekt moet je op zoek gaan naar een nieuwe motorfiets...   het voordeel van fabrieks garantie kan dan geruststellend werken

Haha, heb je helemaal gelijk in! Eigenlijk had ik gewoon zin om even snel een motor te kopen, en niet veel zin om me er eerst goed in te verdiepen. Het idee was dat ik eerst maar even een goedkoop ding wou, op de gok dat ik er wel een seizoentje mee vooruit kon.

Een kameraad van me had ook voor 1000,- een motor gekocht, maar die heeft in 3 jaar nog geen 1000 km gereden, en hij heeft dus ook vrijwel niks met dat ding. Zo dacht ik ook eerst, maar blijkbaar heb ik meer lol aan rijden dan hij, en meer km's meer reparaties blijkbaar.

Het grootste punt is dat mijn motor altijd buiten staat, niet zal worden gepoetst en ik dus niet zo'n dure wil. Maar inderdaad, blijkbaar had ik wel meer rekening met de km-stand moeten houden :)



Offline Waffie

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2012, 01:53 »
  de transalp heeft geen naaldlagers noch kogellagers voor de krukas,, gelukkig is het allemaal wat degelijker

je zult uiteindelijk  toch zelf die beslissing moeten maken .... wat te doen

mvg
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaos

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #8 Gepost op: 22 mei 2012, 07:04 »
mijn motor staat ook altijd buiten. poetsen kent ie ook niet. sleutelen doe ik ook buiten (als het moet). onderhoud doe ik bij Wim Boks.

een alp met 94.000km op de teller, ach er zijn er die hebben 2 ton gelopen, met alleen onderhoud. wel zorgen dat je er voldoende goede olie in heb zitten.

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #9 Gepost op: 25 mei 2012, 22:12 »
Het geluid is inmiddels wat erger geworden, maar ben misschien wat te snel geweest met mijn conclusie.

Ik heb net eens wat beter geluisterd waar het geluid precies vandaan komt en het lijkt nu toch niet uit de cilinder te komen, maar eerder uit de uitlaat.
Het is net of er een moertje of iets dergelijks onder in de uitlaatbocht ligt. Het hitteschildje zit wel goed vast, dus dat zal het wel niet zijn. Morgen eerst maar eens de uitlaat eraf halen en kijken of er iets in ligt. Ben wel heel benieuwd wat daar uit komt vallen dan.

Offline Oldtimer

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2012, 11:07 »
Ik kan me niet voorstellen dat er iets in de uitlaat terecht kan komen. Tenminste, wanneer de dempers op hun plaats zitten kan er in elk geval van buitenaf niks in terecht komen.
Als er al iets in de bocht zit moet het afgebroken zijn binnen in het blok wat terecht kan komen in de verbrandingskamer. Gegarandeerd dat er dan echt wel wat meer lawaai uit je blok zou komen.
Zo simpel als je het verteld zal het dus wel niet zijn.

Het is trouwens heel moeilijk te traceren WAAR het geluid precies vandaan komt.
Ik ga voor de spanner.  ( en daarmee voor de 1e prijs uiteraard.)   ;) en het AD VIES rap ermee naar AD MIES
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2012, 11:35 »
Geen paniek Marien  :)

Er kan wel degelijk iets losgekomen zijn in de uitlaat, wat er nu los in ligt te rammelen  :-\
Ik heb dat ook al eens gehad bij mijn Alp.

In het stuk waar de 2 uitlaatbochten samenkomen zit nog een soort van rooster/tussenschot. Dat lag bij mij los. In 1e instantie kreeg ik dat ook niet opgelost  :( Wilde er niet uit, kreeg het niet vastgelast, ook nog geprobeerd klem te meppen  ::)  maar de luchtstromen en trillingen in een uitlaat zijn behoorlijk, dus het rammeltje kwam iedere keer weer terug  >:(

Uiteindelijk met flink wat geweld er tóch uit kunnen krijgen  :D  En nu is íe weer lekker 'stil'  ;) ;D

Geluid eerst localiseren dus !

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2012, 12:40 »
Citaat
Geen paniek Marien

Veel te warm voor ook  :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2012, 13:40 »
Nou het is gelukt!

Even de demper eraf gehaald, gestart en er vloog een stukje binnendemper ofzo uit.
Daarna nog even aan de demper geschud, dat rammelde ook nog en daar viel nog een iets groter stukje uit.
In elkaar zetten, starten en weg rammel!

Geen cent gekost, niks aan de hand achteraf en ik had hem al haast afgeschreven......    :P




Offline The Headless Horseman

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #14 Gepost op: 26 mei 2012, 14:14 »
Ja psies driepinter, dat spul was bij mij ook de boosdoenert  :)
Mooi dat het zo snel en makkelijk opgelost is  8)

Oh ja, mijn Alp is na 230K nog steeds niet 'af'  ;)

Veel fijne kilometers gewenst  :D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Peter_Winsum

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2012, 19:38 »
Potverdorie, heb net een plekje vrij gemaakt in mijn garage en mijn zakgeld van deze week in een trommeltje gedaan  ;) .

Zo zie je maar, die is nog lang niet af!!!
Weer er blij mee.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Oldtimer

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2012, 21:25 »
En ook ik ben niet te oud om te leren.
Wel jammer, ik had graag de hoofdprijs gehad. ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #17 Gepost op: 26 mei 2012, 21:43 »
Ja sorry Grunneger, als je direct 500 euri had geboden had ik het op dat moment misschien wel gedaan.

Maar ik ben blij dat het allemaal meeviel, vandaag al weer 100km gereden zonder bijgeluiden, ik kan er nu tenminste echt van genieten.
Bedankt voor alle reacties!

Offline Peter_Winsum

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2012, 22:18 »
Citaat
Ja sorry Grunneger

Natuurlijk niet, dit is toch veel mooier.
Geniet ervan, dat doe ik ook van mijn Varadero. Nu nog lid worden van de club en je kunt nog meer genieten door ook mee te doen aan tourtochten en andere activiteiten en het lezen van ons prachtige fullcolour glossy magazine en dat voor maar 25 euri per jaar...
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Driepinter

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2012, 22:39 »
Citaat
Nu nog lid worden van de club en je kunt nog meer genieten
Ik heb me al aangemeld, proces is nog niet afgerond  8)

Offline Pepijn

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #20 Gepost op: 27 mei 2012, 09:59 »
En het klinkt nog alsof je lol hebt gehad in het verder zoeken en oplossen ook:-) Dat wordt sleutelen van de winter:-)

Offline Johnvl

Re: Wanneer is een transalp af?
« Reactie #21 Gepost op: 31 december 2014, 01:19 »
 ;D

Alpjes gaan eigenlijk niet af, ze worden rijper

Kijk dat lees ik nu graag, nog 90km te gaan dan staat ie op de 00000,0

Dus tja wat is dan wijsheid? Banden en gewone ketting goed, mss nieuwe remschijf achter... of uitlaat

 :)
JohnvL