Techniek > Honda Transalp

Wanneer is een transalp af?

(1/5) > >>

Driepinter:
Hallo, ik heb zo'n twee maanden geleden een XL600V gekocht van '94 met 94.000 km op de teller. Nu heb ik er zo'n 1600 km mee gereden en de laatste 200 km maakt ie een zorgelijk bijgeluid (gerinkel/geratel bij de cilinder bij afremmen en lage toeren) Waarschijnlijk is het iets met de distributieketting.

Eigenlijk heb ik hem niet gekocht om er mee te sleutelen, maar gewoon om mee te rijden, in de hoop dat ik er in elk geval nog een seizoen plezier van zou kunnen hebben en dan in de herfst wegdoen aangezien hij anders toch buiten staat.

Ik zou hem natuurlijk kunnen laten repareren (bv. bij Mulders Motoren Veendam) maar dat zal vast wel een aantal bankjes kosten en ik denk dan dat er misschien wel snel weer wat anders aan de hand zal zijn. Zou het economisch nog nut hebben om dingen te laten repareren aan zo'n oude motor?

Ik kan me voorstellen dat mensen die zelf willen sleutelen langer door blijven rijden met een bejaarde motor, maar ik heb zelf weinig lol aan sleutelen en zou hem dus voor zulke dingen wegbrengen.

Ik heb dus zelf het idee om hem maar weer weg te doen, iets anders kopen en het verlies dan maar te nemen. Alleen hoe raak je zo'n ding kwijt als die afgereden is? Zijn er sloperijen of iets dergelijks, of is er altijd nog wel animo voor goedkope opknappers? Zo ja, wat zou een alp waar wat aan moet gebeuren en die er verder ook lang niet meer als nieuw bij staat nog op kunnen brengen?

Ben benieuwd naar jullie visie!

Pepijn:
Een Transalp is volgens mij nooit af, daar kan je eeuwig aan blijven verbeteren.

Maar om je vraag te beantwoorden zonder je motor te zien: Stel dat je hem voor 1500 hebt gekocht en er nu voor 400 aan laat versleutelen om het eind van het jaar te halen en hem dan tegen de winter weer voor 1500 euro kan verkopen, dan rijd je dit seizoen voor 2 euro per dag afschrijving, dat gaat door een andere motor te kopen niet beter worden denk ik. En ook bij een andere 2e hands heb je risico op weer andere dingen. Blijf bij je plan zou ik zeggen. Zonder hem te zien is het lastig te zeggen, maar ik denk dat het al snel toch interessant is om er door een vertrouwde deskundige naar te laten kijken voordat je het opgeeft. Er woont waarschijnlijk wel een kenner bij je in de buurt.

Overigens heb ik net zo'n oude motor als die van jou opgeknapt onder de deskundige (bege)leiding van Ad Mies en vertrek ik er mee naar de noordkaap over 12 dagen. Deze apparaten zijn nog lang niet afgeschreven wat mij betreft:-)

Peter_Winsum:
Het loont altijd de moeite om even te laten onderzoeken wat er nou echt aan de hand is. Voor hetzelfde geld valt het mee. Alpjes gaan eigenlijk niet af, ze worden rijper. Er kan wel eens iets stuk gaan, maar alles is vervangbaar.

Verder is er vast wel interesse in een goedkope opknapper. Zo heb ik nog wel een plekje in mijn garage voor een Alp voor een prikkie  ;) .

Driepinter:
Ik heb hem voor 1400,-- gekocht, met het idee dat ik het niet verschrikkelijk erg zou vinden als het voor dat bedrag een miskoop zou blijken te zijn en ik (bijna het hele bedrag) kwijt zou raken. Alleen die km-stand is natuurlijk wel aan de hoge kant, het lijkt me niet zo'n aantrekkelijke gedachte dat deze reparatie het begin is van een hele reeks andere...

Ik denk dat ik morgen eerst maar eens naar Mulders Motoren rijd om te vragen wat ze denken dat het is en wat een reparatie zou kosten.

En wat is een prikkie?  ;)

Brombeer:
Een Alp is af als je gevoel ermee kapt.

Bedenk dat het een 2-cylinder is, en dus dergelijke reparaties meestal ook maal 2 zijn.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View