Techniek > Honda Transalp

Achtervering van Transalp 650

(1/1)

snor:
Ik heb nu een paar dagen mijn eigen Transalp (groot feest  ;D). En ik heb al de nodige delen van de motor gehaald om te kijken hoe het daaronder allemaal zit. Nu heb ik aan de linkerkant een stelschroef gevonden voor de demping van de achterschokbreker, maar ik kan niet zien of de veervoorspanning ingesteld kan worden. Lijkt me opzich wel handig dat dit zou kunnen aangezien mijn vrouw en ik nu niet verderlicht zijn.  ;)
Dus, is het mogelijk om de veervoorspanning in te stellen?

(ik ga binnenkort even achter een werkplaatshandboek aan zodat ik dat soort dingen zelf kan opzoeken, maar ik was hier nu even nieuwsgierig naar)

The Headless Horseman:
De veervoorspanning is in te stellen dmv een zg. dubbele wartel (de 2 grote gekartelde ringen bovenop de veer van de schokbreker).

Een heidens karwei  ::) om dat voor ieder ritje aan te passen, dus in de praktijk stelt iemand 'm eenmaal in en daarna nooit meer.

Maar het kan dus wel  ;)

Mikemans:
Hoe moet de achtervering het best gesteld zijn? Of is dit voor iedereen persoonlijk verschillend? Maw. is er zoiets als de meest ideale stelling van de achtervering (en hoe kan je dit dan het best doen)?

Mikemans

Hans Schaap:
De lengte van de gemonteerde achterveer moet 193,9mm zijn.
Er is geen max en min maat opgegeven.


Je kunt het proberen met de schokbreker en veer gemonteerd,.


Zelf vind ik het het makkelijkste om de schokbreker met de veer uit te nemen en af te stellen.


Bron: Haynes service & repair manual 3919

Mocht je de veervoorspanning onvoldoende vinden kun je de originele veer vervangen door een progressieve veer eventueel met een grotere sterkte.
Het opdraaien van de veervoorspanning verkort je veerweg.
En, zoals eerder opgemerkt is het een heidens karwei wat je niet "even "voor een rit doet.



Groet Hans

The Headless Horseman:

--- Citaat van: Hans Schaap op 28 mei 2012, 22:31 ---Het opdraaien van de veervoorspanning verkort je veerweg.

--- Einde van citaat ---

Hi Hans,  je bedoelt hier natuurlijk de negatieve veerweg  :)


Negtieve veerweg is de hoeveelheid wat de motor inzakt als deze onbelast op z'n wielen staat.
Het is nodig om de band kontakt met de weg te laten houden op het moment dat het wiel door een kuil gaat.

Als je de motor zwaarder gaat belasten dan normaal (duo en/of vakantiebagage) word de negatieve veerweg groter.
Omdat dat extra gewicht voornamelijk aan de achterkant zit zal de motor wat meer achterover gaan hangen en veranderd dus ook de geometrie en dus het stuurgedrag => de motor zal wat 'luier' sturen.

Dat kun je dus weer herstellen door de veer wat op te draaien, zodat je weer op de oorspronkelijke hoogte komt. Er veranderd daarbij niets aan de totale veerweg.

Veervoorspanning is eigenlijk een foute of misleidende term  :-\. Je kunt beter spreken van rijhoogte-verstelling.

Grtz,
René

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View