Techniek > Honda Transalp

Rokende Probleem Alp

(1/12) > >>

len_tour:
Ter Intro

Ik heb mijn '94 Alp nu nog geen drie maanden en ik heb steeds gedoe. Het eerste was een CDI probleem wat nogal wat voeten in aarde had om op te lossen. Nu 2 digitale CDI's en een overspanningsbeveiliging er op en eindelijk loopt hij redelijk regelmatig.

Toen kwam ik erachter dat mijn uitlaat scheef zat. Ding weer recht gemonteerd maar toen wastie niet helemaal dicht. Toch een lange rit gemaakt en eenmaal thuis de boel dichtgeprutst omdat de aansluiting van de demper op de voorste buis niet helemaal klopt. Inmiddels een pakking besteld en hopelijk kan de uitlaat dan weer normaal, zonder verband vast.

Dus in verband met de hitte lekker in doorwaaipak naar mijn werk.  na 140 km snelweg weer in de bebouwde kom rook ik iets. Ik keek achteruit, gaf gas en een mooie rookpluim kwam uit de uitlaat. Grrr das weer nieuw. Toen ik de boel uitzette rookte de uitlaat nog na. Na een tijdje afkoelen het oliepeil gecontroleerd en dat was laag maar niet droog. Ik had al vanaf het begin problemen met knallen wanneer ik het gas afsloot en daarom had ik al de inlaatrubbers en wat rubbertjes van de benzinekraan vervangen. Helaas zit niet alles bij het revisiekitje van roukama dus 1 rubber is nog oud. Ik had het gevoel dat de boel wat rijk loopt.

Wat kan het zijn...

De bougie van de achterste cilinder is zwart, de voorste donkerbruin. Dus er is iets mis met de achterste cilinden daar waar ook het vacuumslangetje voor het debiele kraantje zit. Toen ik die weer eens lostrok rook ik benzine maar kan dat roken veroorzaken?
De benzinekraan is nog steeds niet top. Ik trok de leiding los en daar stroomde de benzine (was eerst wel goed).

Wat ik van plan ben: Kleppen stellen en daarna eens aan de 'pilotscrew' of mengselschroefje draaien om te kijken of ik die knallen wat minder kan krijgen of minder rook...

Anyway ik zou de kleppen gaan stellen maar de dop in het dynamodeksel om je vliegwiel te draaien zit muurvast (mensen gebruik toch een momentsleutel) Nu heb ik het deksel er af maar ja dan ook geen streepje om je merkteken op uit te lijnen. Maar ach daar kom ik wel uit. Eerst schaal 1 op het oog en dan ff kapje er op en na veel prutsen zal het wel lukken. (De magneetring heb ik ff losgemaakt om snel het deksel er op en af te kunnen doen.

Dit is work in progress maar heb graag input over wat ik kan proberen om oorzaak en hopelijk oplossing te vinden. Eigenlijk was ik van plan naar de Stella Alpina Rally te gaan maar zoals de Alp nu is gaat dat niet gebeuren. Het zou ook jammer zijn wanneer ik de jaarlijkse barreltrip met mijn vrienden op de Kawasaki Zephyr moet doen want die moet eigenlijk op MP maar durf dat nog niet ivm met de probleempjes van de Alp.

In 't kort

Knallen bij remmen op de motor (originele uitlaat)
Verbruik 1op17 125 km/u op teller
Rook zelfs als de motor net uitstaan (geen weeige zoete geur zoals veel oudere benzinemotoren) Rook hetzelfde toen een nieuwe Ducati voor m'n neus startte.
Bij koude start minder rook
Moet nog wel choken voor koude start
Zwarte, natte bougie (ja ik weet 2 per cilinder maar 1 was genoeg om te kijken)
Koelvloeistof is ok, koeling ook alleen bij enorme hitte streepje halverwege en fan gehoord, bij 15 graden buiten streepje zoals normaal net boven koud


Ik ben een beetje droevig hiervan maar wil #@!! transalp rijden omdat je er echt alles mee kan...

PimW:
Die knallen kunnen gewoon komen omdat je uitlaat niet helemaal dicht is.

Driepinter:

--- Citaat ---Zwarte, natte bougie (ja ik weet 2 per cilinder maar 1 was genoeg om te kijken)
--- Einde van citaat ---

Dat ie zwart is kan komen door een te rijk mengsel, maar dat die nat is lijkt me toch raar.
Dat zou er op wijzen dat er helemaal geen ontsteking is en hij dus (soms) op één poot loopt?

Bij een te rijk mengsel kan die meer gaan knallen al gebeurt dat altijd wel, misschien de carburateur eens uit elkaar halen en schoonmaken?

Welke kleur is de rook?

Blauwe rook > olieverbruik
Zwarte rook > onvolledige verbranding (dan ruik je vaak ook wel benzine)

Waffie:
 hallo

ik vrees dat len tour teveel zaken door elkaar aan het gooien is en daarmee meer  problemen heeft dan er eigenlijk zijn.
zo vind ik het jammer dat er onderdelen verwijderd worden  die niet nodig zijn en dat hij geen streepjes ziet die er echt wel zijn alleen niet met een afgehaald carterdeel (dynamo)
en waar na montage dan ook weer een nieuwe pakking in moet

ten eerste..
repareer de kraan... er zijn setjes in de handel waar wel alle delen in zitten dus 2 rubbertjes  en een veertje daarna zorgen dat de vacuum slang geheel dicht is en op het juiste pikkie zit dus de voorste
dan de boel checken door aan de vacuum slang te zuigen en zo te zien of de kraan afsluit waarneer dit hoort.. bij niet draaiende motor natuurlijk
 monteer dat dynamo deksel terug incl magneet en nieuwe pakking en zorgt dat dit goed zit.
 daarna doe je je best om toch de inspectie moeren te verwijderen
met geduld moet het ook lukken  vernielen kan altijd nog..

je ziet dan ook direkt weer waar al die FT en RT en F van fire voor staan

het verbruik is niet buiten sporig maar een juiste afstelling lucht benzine mengsel kan helpen
 zorg dat de uitlaat geheel gasdicht  komt (schilt inderdaad knallen,)

als de bougies zwart zijn  is er zeker sprake van  een rijk mengsel maar kan ook olie zijn


mischien de bougie doppen door meten en daarna toch de carbs schoonmaken
een grondige reiniging dmv ultrasoon geeft het beste resultaat echter  vooraf wel ALLE RUBBERDELEN verwijderen

ik ben zeker dat het op te lossen is  wat het probleem ook mag zijn.. het begon immers enkel met  een cdi en met wat knallen

len_tour:
Kijk ook hierdoor ben ik blij met de alp, een serieus forum.

Ik vind het moeilijk te beoordelen wat voor kleur rook het is maar mijn gevoel zegt  benzine terwijl mijn angst zegt olie. Volgens mij ruikt olie zoet en benzine scherp maar weet dit niet zeker.

Het is iid een heleboel door elkaar maar in mijn hoofd redelijk logisch dus hier de gedachtegang. Voordat je met de carbs gaat prutsen moet je volgens mij zeker weten dat je kleppen goedstaan. Ik heb geen idee wat de vorige eigenaren gedaan hebben dus moet ik het zelf controleren(Sowieso iets wat ik ook zonder rokerij had gedaan). De cap voor de merktekens is los maar die voor het draaien van het vliegwiel is echt stuk. Er brokkelden stukjes alu af dus de inbus heeft geen grip meer en een drevel of beitel om de boel los te tikken gaat ook niet.  Het loshalen van het deksel was een beetje een noodgreep dat erken ik maar nu heb ik het gevoel dat het gaat lukken. Pakking? Dat zit toch in een tube, ook wel bekend als blauwe reut? Dus dat.

De problemen ontstonden pas toen de uitlaat weer dicht was dus dat is gek....

De benzinekraan ga ik idd weer controleren want na mijn revisie werkte hij goed dus ben benieuwd wat er mis is. Evt ga ik op zoek naar een complete revisieset maar ik neig naar het omzeilen van het vacuum zodat ik lekken via het vacuum dan kan uitsluiten. Niet zoals het hoort maar wel snel en doeltreffend en het vullen van een benzinebrander word een stuk eenvoudiger ;-)

Dus iig eerst die kleppen checken dan de benzinekraan. Daarna ga ik de vlotterkamer checken op vervuiling. Dan stukkie rijden en bougie weer bekijken en dan weer denken....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View