Auteur Topic: Rokende Probleem Alp  (gelezen 13376 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #30 Gepost op: 02 juni 2012, 18:24 »
Ok compressietest geeft rond de 100 PSI voor en 95 PSI achter. Das dus veel te weinig. Misschien is de nieuwe meter niet accuraat of meet ik verkeerd maar ik zou niet weten wat voor zo'n afwijking kan zorgen. Duss zuigerveren versleten en achter is iets extra mis. Ik denk dat ik het nog een keer bij een motorzaak laat meten (ik weet nu dat dat nooit duur kan zijn) dan weet ik zeker dat mijn meting klopt.

Nu ff denken wat te doen. Zelf reviseren, nieuw blok of een andere Alp kopen voor weinig en hopen dat die wel goed is (ik zal voor de koop wel de compressie meten).

Een vriend vond dat ik maar olie moest verversen om uit te sluiten dat er niet te dunne olie in zit en om te kijken of er ijzerslijpsel in zit van een overleden schraapveer of zoiets...

Dus dat...  :'(
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2012, 20:35 »
Ok compressietest geeft rond de 100 PSI voor en 95 PSI achter. Das dus veel te weinig.

Ja inderdaad, volgens het boekje 164-192 PSI. Jammer!

Citaat
Ik ben er wel achter dat hij via de breatherpipe rookt.

Wat is trouwens een "breatherpipe" in gewoon nederlands?

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #32 Gepost op: 02 juni 2012, 21:09 »
Ja inderdaad, volgens het boekje 164-192 PSI. Jammer!

Wat is trouwens een "breatherpipe" in gewoon nederlands?

Mja my bad  ;) Engels handboek... Carterontluchtingsslang?
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #33 Gepost op: 02 juni 2012, 22:25 »
 hallo met psi (pound square inch ) kunnen we niet allemaal goed mee overweg maar leg eens uit hoe je dit exact hebt gedaan

want 5,5 bar is wel heel erg weinig  maar als beide rondom deze waarde zitten verwacht ik eerder de verkeerde manier

zou bijna roepen.. kom er eens mee langs
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #34 Gepost op: 02 juni 2012, 22:43 »
Volgens mijn schaalverdeling zou het op 6,5 bar komen. Ok ik heb motor warmgereden. Bougie er uit toen de killswitch op uit zodat de motor geen vonk geeft. Paar omwentelingen met de startmotor (om vervuiling vd meter te voorkomen stond op de verpakking) Meter er opdraaien en op de startmotor draaien tot de wijzer niet meer springt en dat is dan de waarde.

En langskomen... Dat lijkt mij sowieso leerzaam. Wel een stukje rijden moet de topkoffer vol met olie en ik kom d'r wel. Dus wanneer het een uitnodiging was ga ik daar graag op in

Groet
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #35 Gepost op: 03 juni 2012, 00:05 »
 de meting moet je doen terwijl je de gashandle open draait anders krijg je weinig mengsel om samen te drukken,

probeer het dan nog eens
« Laatst bewerkt op: 05 juni 2012, 00:35 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #36 Gepost op: 03 juni 2012, 00:14 »
de meting moet je doen terwijl je de gashandle open draait anders krijg je weining mengsel om samen te drukken,

probeer het dan nog eens

Ok dat zal ik morgen proberen. En dan zal ik de compressie in bar posten.

Bedankt!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #37 Gepost op: 03 juni 2012, 02:21 »
1 bar = 14,50 PSI

Carterontluchtingsslang

Overdruk in het carter past evt. wel bij versleten zuigerveren..  ik weet niet of er nog andere oorzaken daarvoor kunnen zijn.

Je gooit er toch niet teveel olie in toevallig? (zal wel niet, maar je weet maar nooit, peil moet tussen de inkepingen zitten)

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #38 Gepost op: 03 juni 2012, 17:30 »
Ok nu zijn we weer ergens. Bedankt Ad ik had beter op moeten letten (RTFM). Nu voor een mooie 12,5 bar --180 PSI achter een magere 11 bar 160 PSI das dus net binnen de tolerantie maar het is een fors verschil. Volgens mij kan het dus prima een lekke pakking zijn die uitlaatgassen het systeem inperst in ieder geval moet de zaak open om de diagnose te kunnen stellen van wat er nu echt aan de hand is.

Nu zit ik te denken wanneer het blok er uitgaat kan ik misschien direct de klepseals vervangen dus die samen met de pakking bestellen. Dan rest nog de vraag zit er een rubberpakking op het kleppendeksel of iets anders? Rubber hoef je nl niet direct te vervangen. Dus wat zou ik moeten bestellen voor 1 cilinder? Ik denk dat ik de voorste maar laat voor wat ie is of kan ik beter daar ook klepseals ed vervangen? Ik zit al tegen genoeg kosten aan te kijken dus liever niet.... Input?


Alvast zeer bedankt!
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline The Headless Horseman

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #39 Gepost op: 03 juni 2012, 17:42 »
Hmmm, prijzen zo gauw niet bij de hand maar die klepseals zélf zijn de kosten niet. Ik denk dat de pakkingen (kop- en voetpakking) de grootste kostenpost zijn bij deze operatie. Kleppendeksels hebben idd een rubberen pakking, dus als die niet lekken hoef je ze niet te vervangen.

Enniewee, als het blok er tóch uit is zou ik gelijk beide cilinders doen. En ook even de kleppen checken en evt. opnieuw in (laten) slijpen.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #40 Gepost op: 03 juni 2012, 17:51 »
Ok nu zijn we weer ergens. Bedankt Ad ik had beter op moeten letten (RTFM). Nu voor een mooie 12,5 bar --180 PSI achter een magere 11 bar 160 PSI das dus net binnen de tolerantie maar het is een fors verschil. Volgens mij kan het dus prima een lekke pakking zijn die uitlaatgassen het systeem inperst in ieder geval moet de zaak open om de diagnose te kunnen stellen van wat er nu echt aan de hand is.

Nu zit ik te denken wanneer het blok er uitgaat kan ik misschien direct de klepseals vervangen dus die samen met de pakking bestellen. Dan rest nog de vraag zit er een rubberpakking op het kleppendeksel of iets anders? Rubber hoef je nl niet direct te vervangen. Dus wat zou ik moeten bestellen voor 1 cilinder? Ik denk dat ik de voorste maar laat voor wat ie is of kan ik beter daar ook klepseals ed vervangen? Ik zit al tegen genoeg kosten aan te kijken dus liever niet.... Input?

Alvast zeer bedankt!

een lekke koppakking gaat gepaard met veel witte rook en een penetrerende stank (koelvloeistof)
ik vind de afwijking nog te gering om te stellen dat je een lekke pakking zou hebben

een dergelijk lekkage zou ook  je koelvloeistof niveau aan tasten (leeg expansie vat)

zoals gezegd... laat er eens een ander aan kijken ruiken mee rijden etc
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #41 Gepost op: 03 juni 2012, 19:20 »
Hmmm, prijzen zo gauw niet bij de hand maar die klepseals zélf zijn de kosten niet. Ik denk dat de pakkingen (kop- en voetpakking) de grootste kostenpost zijn bij deze operatie. Kleppendeksels hebben idd een rubberen pakking, dus als die niet lekken hoef je ze niet te vervangen.

Enniewee, als het blok er tóch uit is zou ik gelijk beide cilinders doen. En ook even de kleppen checken en evt. opnieuw in (laten) slijpen.

Grtz,
René

Voor 120 heb je een complete pakkingset en voor 70 kop en voet voor beide cilinders. De seals vallen met 6,50 p/s idd wel mee. Dus ff denken.

een lekke koppakking gaat gepaard met veel witte rook en een penetrerende stank (koelvloeistof)
ik vind de afwijking nog te gering om te stellen dat je een lekke pakking zou hebben

een dergelijk lekkage zou ook  je koelvloeistof niveau aan tasten (leeg expansie vat)

zoals gezegd... laat er eens een ander aan kijken ruiken mee rijden etc

Het koelstof niveau is prima en de vloeistof niet vervuild. Ik heb er een stukkie papier ingestoken en dat werd lichtblauw zonder meuk. Hij stinkt flink alsof er echt iets opbrand. Hij koelt ook nog prima. Alleen stationair loopt de temp wat op maar zodra ik rij zakt met deze temp de meter weer tot net boven koud.

Mijn motormaten weten er inmiddels minder van dan ik (veel geleerd de afgelopen weken) dus ik denk opentrekken en kijken. Volgende week staat een tripje naar de oldtimerbeurs in bockhorn op de planning en misschien pak ik de Alp dan zou er iemand achter me kunnen rijden om te kijken of het bij optrekken of schakelen extra rookt maar zou die wetenschap veel uit maken? Wanneer ik het blok opentrek zie kan ik toch makkelijker checken of de kleppen en veren goed zijn?

Ik zou dan zaterdag al beginnen met alles demonteren en hopelijk is hij dan deze maand nog opgelapt.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #42 Gepost op: 04 juni 2012, 16:12 »
Seals, pakkingen en gereedschap besteld. FF 140 uitgegeven om alleen de achterste cilinder voor een deel op te lappen. DWZ klepseals vervangen, kleppen slijpen en de voet en koppakking vervangen. Wanneer de boel open ligt kan ik kijken hoe het met de zuigerveren staat en of alle kleppen nog goed zijn.

Ik ga dus voor de "wanneer het niet stuk is blijf er dan af" methode. De voorste cilinder heeft geen problemen dus blijft die dicht. Kost nl nog eens 42 euro om de seals te vervangen en te slijpen en dat heb ik eventueel nodig voor nieuwe zuigerveren en evt het honen van de cilinder. Ik heb nog een bult vrije dagen dus met een beetje geluk donderdag slopen.... Ik maak wel foto's voor geďnteresseerden.

En vandaag ook maar lid geworden vd club al is het alleen al om dit forum te steunen  ;)
Dank voor de hulp tot nu toe,

Lennert
« Laatst bewerkt op: 04 juni 2012, 16:33 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #43 Gepost op: 04 juni 2012, 16:45 »
Citaat
Ik ga dus voor de "wanneer het niet stuk is blijf er dan af" methode.
Lijkt me heel verstandig!

Citaat
Ik maak wel foto's voor geďnteresseerden.
Ik ben benieuwd, ik hoop maar dat je duidelijk iets kunt zien.
Het lijkt me beroerd als je straks de boel open hebt liggen en je geen duidelijk aanwijsbaar probleem tegenkomt.

Citaat
En vandaag ook maar lid geworden vd club al is het alleen al om dit forum te steunen

Moet je even je lidmaatschapnummer uit de mail invullen op het forum, zie topic:

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?PHPSESSID=o4rms93vcr4j1m5ps2mk4p5ig4&topic=114.0

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #44 Gepost op: 04 juni 2012, 16:51 »
Ik ben benieuwd, ik hoop maar dat je duidelijk iets kunt zien.
Het lijkt me beroerd als je straks de boel open hebt liggen en je geen duidelijk aanwijsbaar probleem tegenkomt.

Ach het zou niet voor het eerst zijn dat ik iets uitelkaar haal niets kan vinden, weer in elkaar zet en het is weer goed. Alstie maar niet meer zo rookt na mijn gepruts anders ga ik huilen  :'(
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #45 Gepost op: 08 juni 2012, 21:39 »
met een beetje geluk donderdag slopen....

En.... al vorderingen?

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #46 Gepost op: 09 juni 2012, 02:30 »
Ok het probleem is gevonden en het is niet mooi.

De volgende beelden kunnen als schokkend ervaren worden.

Ik ben bang dat het blokje droog heeft gelopen of te arm. In ieder geval is deze zuiger en cilinder niet meer te redden. Leergeld.... Nooit spullen bestellen voor je de boel open hebt getrokken ennnn vanaf nu ga ik echt ieder ritje olie en koelvloeistof checken... Deed ik al vrij netjes maar ik wil hier nooit meer onzeker over zijn. Ik ben benieuwd wat ik vind als de andere cilinder er af gaat want dat ga ik nu wel doen.

Morgen een blok of cilinders halen..... Shit is vandaag dus...

Edit: Ok na lang zoeken

www.boosttown.com/engine/piston_damage.pdf Het zou een verkeerd gemonteerde zuigerpenclip ofhoedieookmaarheet of een kromme drijfstang kunnen zijn. Straks kijken of ik nog een clip kan vinden voor ik afreis naar zaanstad. Misschien dan toch een ander blok ipv cilinder.

Gretver de honda betrouwbaarheid krijgt nu toch een deuk wat mij betreft.....


Voordeel is wel de verbroedering van met z'n allen sleutelen met muziek en een beetje bier.
« Laatst bewerkt op: 09 juni 2012, 03:52 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #47 Gepost op: 09 juni 2012, 14:12 »
Dat ziet er in elk geval uit als een duidelijke oorzaak, maar niet best inderdaad.
Toch vraag ik me af of je je niet beter aan je eerdere plan kunt houden:

Ik ga dus voor de "wanneer het niet stuk is blijf er dan af" methode. De voorste cilinder heeft geen problemen dus blijft die dicht. Kost nl nog eens 42 euro om de seals te vervangen en te slijpen en dat heb ik eventueel nodig voor nieuwe zuigerveren en evt het honen van de cilinder.

Alleen deze cilinder laten honen en een overmaat zuiger er in lijkt me ook niet echt het einde van de wereld.
Als je er vanuit gaat dat het door een defecte borgclip komt is er geen enkele reden om de rest ook uit elkaar te slopen.

Sterkte ermee in elk geval.

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #48 Gepost op: 09 juni 2012, 19:48 »
De borgclips zitten er nog in dus dat was het niet. De cilinder honen gaat niet lukken, hij is echt te versleten. Daar is geen overmaat voor.

Inmiddels staat er een ander blok. Mijn blok is wel mooier maar deze zou netjes moeten lopen. In ieder geval heb ik nu genoeg onderdelen  ;). Ik ga nog wel kijken of de drijfstang en dergelijke goed zijn maar dat gaat wel ff duren vandaar het 2e blok. Hopelijk eindig ik dan met 2 lopende blokjes.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #49 Gepost op: 10 juni 2012, 15:24 »
 
 ik heb het al zo vaak geroepen

een alp blok gaat  het meest stuk door dat het olie niveau te laag is komen te staan

(ps heb er inmiddels al 7 exemplaren van  liggen)

dom dommer domst.. anders kan ik er niets van melden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #50 Gepost op: 10 juni 2012, 22:02 »

 ik heb het al zo vaak geroepen

een alp blok gaat  het meest stuk door dat het olie niveau te laag is komen te staan

(ps heb er inmiddels al 7 exemplaren van  liggen)

dom dommer domst.. anders kan ik er niets van melden

Zijn ze dan bij de pistonpen gesmolten of is dit dan een nieuw plaatje voor de collectie? En idd erg handig is het niet wanneer ik met te weinig olie gereden heb  maar het wordt pas dom wanneer je gaat rijden terwijl je weet dat je te weinig olie hebt. Dus wrijf het ......


Voor de mensen  die dit lezen om een probleem van zichzelf te achterhalen. Wanneer de koppakking stuk is bij de cilinder kan het echt niet anders dan dat er iets met het koelwater gebeurt. Er loopt nl geen olieleiding door de cilinderwand. Het is dus zuiger, cilinder dan koelvloeistof en daaromheen zit de rest. Idd een hoop mensen weten dit al maar je leest her en der iets en er wordt veel onzin geluld op fora en een persoon met hoop kan dan onrealistische conclusies trekken.
« Laatst bewerkt op: 11 juni 2012, 03:05 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Thijmen

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #51 Gepost op: 11 juni 2012, 22:30 »
Ik heb het hele topic ff door zitten lezen, mmmmm wordt je niet echt vrolijk van.

Bij het zien van de foto's kreeg ik echter een flashback. In mijn vorige leven als trekkermonteur ben ik ook een keer zo'n zuiger tegen gekomen. Oorzaak was een verstuiver die tegen de cilinderwand aan pieste waardoor er op die plek gigantisch veel warmte ontstond en de zuiger deed smelten.
Kan het niet zo zijn dat door de lekkende benzine kraan (via de vacuumleiding) benzine langs de cilinderwand is gelopen en hetzelfde probleem als hierboven heeft gecreerd?

Offline len_tour

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #52 Gepost op: 12 juni 2012, 01:24 »
Ik heb het hele topic ff door zitten lezen, mmmmm wordt je niet echt vrolijk van.

Bij het zien van de foto's kreeg ik echter een flashback. In mijn vorige leven als trekkermonteur ben ik ook een keer zo'n zuiger tegen gekomen. Oorzaak was een verstuiver die tegen de cilinderwand aan pieste waardoor er op die plek gigantisch veel warmte ontstond en de zuiger deed smelten.
Kan het niet zo zijn dat door de lekkende benzine kraan (via de vacuumleiding) benzine langs de cilinderwand is gelopen en hetzelfde probleem als hierboven heeft gecreerd?

Ik heb gelezen dat een teveel aan benzine idd de oliefilm op de cilinderwand kan aantasten. Het blijft gek dat de pistonpen niet blauw is en de boel daar gesmolten is (hopelijk heeft ad nog een antwoord of dit een bekend smeltpatroon is). De pen kreeg dus olie. De wangen zijn maar een beetje geschuurd en teveel benzine geeft idd volgens het pdf-je wat ik vond oververhitting onder de zuigerveren dus het zou kunnen. In ieder geval weet ik meer wanneer de voorste cilinder opengaat maar dat zal nog ff duren. De zomer is voor rijden en de winter voor sleutelen!  Ik hoop dat ik dan mijn oude blok weer in ere kan herstellen en dan met weer strak sluitende kleppen en alles binnen de tolerantie.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Driepinter

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #53 Gepost op: 12 juni 2012, 14:31 »
Ik heb het hele topic ff door zitten lezen, mmmmm wordt je niet echt vrolijk van.

Bij het zien van de foto's kreeg ik echter een flashback. In mijn vorige leven als trekkermonteur ben ik ook een keer zo'n zuiger tegen gekomen. Oorzaak was een verstuiver die tegen de cilinderwand aan pieste waardoor er op die plek gigantisch veel warmte ontstond en de zuiger deed smelten.
Kan het niet zo zijn dat door de lekkende benzine kraan (via de vacuumleiding) benzine langs de cilinderwand is gelopen en hetzelfde probleem als hierboven heeft gecreerd?

Dat zou wel de relatie tussen die lekke benzinekraan en het cilinderprobleem verklaren dan.
Klinkt logisch, twee (of meer) verschillende problemen tegelijk die niets met elkaar te maken hebben lijkt minder logisch.

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #54 Gepost op: 12 juni 2012, 16:26 »
Ik heb gelezen dat een teveel aan benzine idd de oliefilm op de cilinderwand kan aantasten. Het blijft gek dat de pistonpen niet blauw is en de boel daar gesmolten is (hopelijk heeft ad nog een antwoord of dit een bekend smeltpatroon is). De pen kreeg dus olie. De wangen zijn maar een beetje geschuurd en teveel benzine geeft idd volgens het pdf-je wat ik vond oververhitting onder de zuigerveren dus het zou kunnen. In ieder geval weet ik meer wanneer de voorste cilinder opengaat maar dat zal nog ff duren. De zomer is voor rijden en de winter voor sleutelen!  Ik hoop dat ik dan mijn oude blok weer in ere kan herstellen en dan met weer strak sluitende kleppen en alles binnen de tolerantie.
dit heet  cylinder faulding  en heeft meer te maken met het mengsel zelf (te rijk ) waardoor de smeerfilm doorbroken wordt en er dus geen smering plaats vind tussen de te smeren  delen van met name de cylinder en zuiger
of hier sprake van is  doordat de benzine kraan lekte lijkt mij te vergezocht
zeker als deze brandstof via de vacuum slang binnen kwam verzuipt de motor vrij snel en stijgt het motorolie niveau totdat het letterlijk het luchtfilter uit komt.
deze oorzaak zit dus echt in de afstelling van het mengsel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Marcel T

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #55 Gepost op: 12 juni 2012, 16:42 »
dit heet  cylinder faulding  en heeft meer te maken met het mengsel zelf (te rijk ) waardoor de smeerfilm doorbroken wordt en er dus geen smering plaats vind tussen de te smeren  delen van met name de cylinder en zuiger

Even tussendoor:
Kan dit 'rijk lopen' ook te maken hebben met een niet (goed)-functionerende chocke. Ik heb er zelf geen last van, maar ik lees nog wel eens dat de chocke niet goed functioneert. Vandaar.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Waffie

Re: Rokende Probleem Alp
« Reactie #56 Gepost op: 13 juni 2012, 00:26 »
dat is zeker mogelijk

juist daarom is afstelling met een CO meter wel zo makkelijk

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl