Auteur Topic: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie  (gelezen 5818 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan4AN

Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Gepost op: 29 mei 2012, 09:04 »
Hallo.

Ik heb plannen om in het najaar samen met mijn vriendin met 1 motor te gaan toeren in Italie. Nu ben ik nog nooit in Italie geweest en heb eigenlijk geen idee hoe wat en waar. Met dit topic wil ik andere vragen hun ervaring en tips te delen zodat ik een idee krijg wat de mogelijkheden zijn.

Waar ik aan zit te denken is om de motor op de trein te zetten zodat ik geen kilometers hoef te maken en gerust aan kom. Ik zou best via de snelwegen heen kunnen rijden maar heb iemand achterop he ;) Hoe is jullie ervaring met het op de trein zetten van je motor?

In Italie zelf, wat zijn must see plekken om met de motor heen te gaan? Zou zo zonde zijn als ik daar ben en er net naast ben geweest en iets moois heb gemist.

Ik ben van plan om 8 dagen te vertoeven in Italie en max 300km te rijden op een dag. Lekker binnen door rijden enzo. Qua overnachten wordt het B&B of een hotel. Rijden van A naar B van B naar C en ga zo maar door.

Graag wacht ik af op reacties en tips en ideeen zijn welkom  ;D

Gr, Jan

XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Offline Peter_Winsum

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2012, 10:01 »
Citaat
Hoe is jullie ervaring met het op de trein zetten van je motor?

Dat het extreem duur is en je het niet hoeft te doen om te besparen op brandstof. Daarbij mis je een prachtig stukje rijden door de Alpen. Het is natuurlijk wel afhankelijk van de tijd die je hebt en hoe ver je wilt afzakken in Italië. Als ik die reis zou gaan maken zou ik via Limburg, Belgische Ardennen, Luxemburg en Zwitserland naar Toscane rijden. Zijn mooie tochtjes van te maken!

Plekken die je in Italië moet zien zijn zo divers dat je dat echt niet in zo'n tijdsbestek allemaal kunt doen. Ik zou een keuze maken voor een regio en daar de highlights opzoeken. Toscane is bijvoorbeeld mooi rijden en je kunt er naar prachtige plaatsen als Florence, Piza, eventueel doorsteken naar Venetië. Je zou ook naar Sicilië kunnen gaan en daar een motor huren. Prachtig ruig landschap met mooie steden om te bezoeken.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Rob

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2012, 11:39 »
Alpen is een must, Italiaanse Dolomieten nog mooier!
Natuurlijk mogen de stelvio en de gavia pas niet ontbreken..
Veel plezier met de voorbereidingen !
Alias raceneus..

Offline len_tour

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2012, 15:07 »
Ik ben een paar jaar geleden met de trein naar Bolzano gegaan om vervolgens de Stelviopas te rijden en nog wat stukjes. Inmiddels is de trein een stuk duurder geworden geloof ik maar het is wel ideaal. Geen honderden kilometers saaie snelweg en terwijl je slaapt schiet het lekker op. Zorg er wel voor dat je keerringen van de voorvork goed zijn want je moto word stevig aan de trein gesnoerd. En neem een doorwaaipak mee  ;)

Voor de lol en wie weet ter inspiratie:

http://www.youtube.com/playlist?list=PLF0C39954D57E0695

Groet,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Damian

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #4 Gepost op: 29 mei 2012, 18:47 »
Motor op de trein is heerlijk. Ontspannen aankomen. Tip als je een coupé deelt met onbekenden: check bij vertrek van de trein of er nog vrije coupées zijn (die blijven op slot) .. en zo ja, vraag de stewards vriendelijk of je daar in mag omdat ze toch leeg staan. Was bij ons gratis.

Dit jaar ga ik weer heen met de trein (Allesandria) en rij terug naar Nederland.

Als je naar de Alpen gaat:
Erg mooie weg in Piemonte is in de Maira Stura vallei

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=32q3XqpRzMw" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=32q3XqpRzMw</a>

En het onverharde vervolg (wel te doen met passagier):
http://nl.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=2851135

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=AYqNM6RdCCk" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=AYqNM6RdCCk</a>

Nog meer van dat soort weggetjes in de Alpen kun je oa. vinden in de Denzel West Alpengids
http://www.bol.com/nl/p/motorrad-touren-westalpen-und-jura/1001004008897618/





Offline xrvtuur

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #6 Gepost op: 30 mei 2012, 00:13 »
ontspannen aankomen kun je ook altijd nog in een bejaardenhuis, ik zeg tentje en slaapzak achterop binden en lekker binnendoor richting italie rijden, in de alpen en dolomieten is alles mooi, en acht dagen is veel te kort, je kan daar nog jaren terecht voor mooie weggetjes, en al eerder genoemd hier boven, koop een Denzel.
Varadero SD02  2004

Offline zwart met oranje

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #7 Gepost op: 30 mei 2012, 19:12 »
wij gaan elk jaar een weekje in bovenstaand hotel
de regio rond arrba en colfosco blijft geweldig

wat me ook elk jaar weer verbaast is dat het asvalt er soms niet uit ziet maar je wel altijd bergen grip hebt
RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Offline Jan4AN

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2012, 09:13 »
Bedankt voor jullie info en tips. Hier heb ik zeker wat aan :))

De filmpjes geven een leuk idee en laten mooie stukken zien. Ik heb er zin an!

Over het reizen met te trein twijfel ik nog. Ja het is prijzig maar wel relax denk ik. Wellicht ga ik heen met de motor en terug met de trein. Bij vertrek van huis begint het al en zijn er ook genoeg mooie stukken te rijden.

Omdat ik met een duo passagier rijd heb ik maar beperkte mogelijkheid om bagage mee te nemen. Ik heb 3 ruime koffers en een tank tas. Hoeveel dagen ga ik hier mee redden? Wordt de onderbroek maar een keer omdraaien :P

Ik denk dat ik 8 a 12 dagen wil rijden en ja heel Italie gaan we er niet mee zien. Een andere keer terug dan maar :)) Maar naar welk gedeelte gaat de reis heen? De keuze is reuze kom ik achter naar mate ik me er meer in verdiep :D

Mochten er nog meer tips en ideeen zijn dan hoor ik ze graag ;)
XL1000V SD02 2004
XR400R 1997
Zundapp CS50 type 529 1978

Offline len_tour

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2012, 10:23 »
Onderweg gewoon de was doe en onder een bagagenetje leggen. Is zo maar droog. En ga je met een tent dan moet een week lukken (ooit met 2 zijtassen en een grote plunjebaal een week weg geweest. Pak je hotels dan heb je in principe genoeg ruimte.

Veel plezier,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Two Plugs

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2012, 11:51 »
Probleem is dat tussen de mooie gedeeltes van Italië een stuk ongelovelijk saai Italië ligt, de Po vlakte...

De kust is mooi (vooral de westkust)
Vanaf Sorento (niet de KIA...) is het super touren. Incl Vesuvius, PompeÏ, Heraculeum, etc
De Apenijnen (centraal Italië) zijn subliem. Maar net als Napels en Sorento best wel ver rijden.

Ik zou kiezen voor óf de Italiaanse Dolomieten (Sud Tirol), bv Cortina of het gebied rondom de meren (Garda), of de Toscane met mooie steden als Florence en Pissa (die van de Toren)

Google op 'Argritoerismus' (of zoiets). Goedkoop bed & breakfast op klassieke, Italiaanse boerenhoeven. En errug goed.
Trein nemen wij nooit, maar is met twee personen wel degelijk goedkoper. Je bespaard immers niet alleen brandstof, maar ook een aantal extra overnachtingen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Menno

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2012, 18:54 »



Een andere optie is op een motortrailer aan te schaffen of te huren. Je rijdt dan het grootste stuk naar het eerste hotel en laat daar auto en trailer staan. Vervolgens lekker van hotel naar hotel je motorrit maken om weer bij het begin te eindigen. En dan weer lekker met de auto en trailer terug. Mij bevalt dat erg goed hoor. En als je de trailer met meerdere personen koopt vallen de kosten ook erg mee.

madero

  • Gast
Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2012, 20:16 »

Over het reizen met te trein twijfel ik nog. Ja het is prijzig maar wel relax denk ik.


Zonder meer waar natuurlijk. Wil je toch nog twee ervaringen meegeven die ik afgelopen weekend tijdens het vim in Tarragona heb gehoord:

1. Motorfiets in rijrichting op wagon vastgezet. Halverwege de reis wordt de wagon omgekoppeld en vervolgt de reis "achterstevoren". Resultaat: steenslagschade aan spiegels.

2. Tijdens "lossen" wordt de motor verkeerd/te vroeg losgemaakt door het treinpersoneel en valt om. Resultaat : schade aan kuipdelen etc

Zal allemaal wel weer vergoed worden maar het geeft weer een hoop onnodig gedoe (en dan moet je vakantie nog beginnen!)

Offline EDxrv

Re: Tips gevraagd voor motor vakantie Italie
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2012, 22:25 »
Heen op de motor en terug met de trein.