Auteur Topic: Bonkend geluid bij stationair?  (gelezen 2891 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Mikos

Bonkend geluid bij stationair?
« Gepost op: 29 mei 2012, 17:58 »
Hoi,

Ik heb sinds een maandje een AT RD07. Hij heeft een wat bonkend/tikkend geluid in zijn stationair. Dit is inmiddels opgevallen door meerdere personen.

Kenmerken:
- geluid alleen laagtoerig, bij toenemend gas/toeren loopt de motor mooi.
- bij toenemende belasting wordt het niet erger, het gaat eerder weg. (gasgeven, licht koppeling op en voorrem in knijpen)
- Afgelopen weekend ca 1000 km gereden zonder problemen.

Ik hoop het zelf te kunnen repareren, ben wel handig maar heb nog nooit een motorblok uit elkaar gehad.

Herkend iemand bovenstaand probleem? Enig idee wat het kan zijn?

Alle reacties worden erg gewaardeerd!

Offline Bono

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2012, 20:10 »
Als je hem stationair anders afstelt(iets hoger), helpt dat?
-- Han --

Offline Mikos

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #2 Gepost op: 29 mei 2012, 20:28 »
Hoi Han,

Bedankt voor je reactie.

Dat is meer camouflage dan oplossing, maar ja het helpt wel, op dezelfde manier als meer gas geven. Afstelling moet dan rond de 3k toeren.

Iemand nog andere suggesties?

Alvast bedankt.

Offline Bono

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #3 Gepost op: 29 mei 2012, 20:52 »
Je hebt gelijk. Camouflage  :( . Maar naar 3K toeren is wel heel erg veel  :o . Ik zou het niet weten.
-- Han --

Offline xrvtuur

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2012, 00:01 »
ik zou eens beginnen met carburateurs synchroniseren.
Varadero SD02  2004

Offline Timy

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #5 Gepost op: 30 mei 2012, 11:07 »
ter check: stop het geluid als je je koppeling in knijpt?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Mikos

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #6 Gepost op: 01 juni 2012, 08:48 »
Hoi Timy,

10 punten:

 koppeling inknijpen (dus ontkoppelen)--> geluid weg. Ook al staat ie in zn vrij, koppeling inknijpen is geluid weg.



Offline Brombeer

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #7 Gepost op: 01 juni 2012, 10:24 »
Goedemorgen,

En bonkend geluid lijkt me niet goed. Zou je het ook kunnen omschrijven als een lichte metalige rammel? Dat is bekend bij AT's. De mijne deed het bij 2500km al.

Wordt toegeschreven aan wat ruimte op de dempingsveren achter op het koppelingshuis.

De één heeft het wel, de ander niet. Is niet te verhelpen en verder helemaal geen 'probleem'. De motor mankeert hierdoor verder niks en functioneert normaal.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Timy

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #8 Gepost op: 01 juni 2012, 11:00 »
10 punten! Daar doe ik het voor! Nu voor de wasmachine door..

Maar klinkt als goed nieuws dan. Mijn Twin heeft het ook en, zoals Brombeer als zegt, het is een bekend 'kwaaltje'.
Als ik mijn geluid moet omschrijven zou ik zeggen klinkt als een dieselblok, klinkt dat bekend in de oren Mikos? ( :D leuk dubbelzinnig)

Het schijnt wel verholpen te kunnen worden door nieuwe koppelingsveren/koppelingskorf te plaatsen maar... het kan geen kwaad en zal geen kwaad gaan doen. De kans dat het terugkomt is zeer reëel en dus, mijns inziens, weggegooid geld. Mijn Twin is er inmiddels 125.000km oud mee en doet het nog steeds vlekkeloos.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline daandus

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #9 Gepost op: 01 juni 2012, 12:29 »
er zijn wel topics hierover te vinden, ook van mensen die de hele mikmak hebben vervangen en na een paar duizend km weer hetzelfde geluid hadden ;-).

Onze brommers hebben dat geklapper ook, maar dat zou ik niet omschrijven als 'een dieselblok', meer gewoon 'gerammel door speling op iets in het koppelingshuis'

Mijn motor tikt ook meer dan die van Mirjam, alsof een uitlaatpakking lekt ofzo... maar dat doet hij al 90.000 km en het wordt niet erger.

my two cents: ookal lijken de motoren hetzelfde, ze hebben allen hun geluidjes en dingetjes... en allen verschillend!
... was ooit lid ...

Offline Mikos

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #10 Gepost op: 01 juni 2012, 12:56 »
 :)  Het klinkt idd als een soort metalig tikje. Beetje dieselblokje zou je ook mogen zeggen.

Opluchting!!

Om het helemaal zeker te weten en niet mijn nieuwe aanwinst de prak in te rijden, zou iemand eens een expert luisterend oortje willen lenen? Uiteraard kom ik langs op de motor. Ik vertrek vanuit omgeving Den Bosch.

Bedankt voor de hulp zover! Much appreciated!

Offline Oldtimer

Re: Bonkend geluid bij stationair?
« Reactie #11 Gepost op: 01 juni 2012, 13:10 »
Kom gewoon naar de STO rit op de 23e.
Grote kans dat de echte kenners daar ook zijn.
Maak je er meteen een leuke dag van  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.