Auteur Topic: Advies over lekke koppaking  (gelezen 1346 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Chris_TA

Advies over lekke koppaking
« Gepost op: 29 mei 2012, 22:33 »
Graag wil ik even jullie mening pijlen; mijn TA PD06 '94 (55.000 km) heeft een lekkende koppakking van de achterste cilinder. De olie loopt er niet hard uit en lekt niet naar het koelsysteem. Mijn lokale motorzaak (gerenomeerd BOVAG lid, al jaren tevreden klant) schat de reparatiekosten op €1100,-. Gezien de leeftijd en waarde van mijn TA, adviseert de werkplaatschef de koppakking niet te vervangen, en door te blijven rijden tot ie echt barst.

Heeft iemand advies over wel/niet repareren? Is €1100 (te)veel? Is er een betrouwbaar adres voor minder?

Al vast bedankt.
Chris
Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Offline The Headless Horseman

Re: Advies over lekke koppaking
« Reactie #1 Gepost op: 29 mei 2012, 23:08 »
Ik vind 1100,- wel erg veel geld  :o  Het zal wel kloppen hoor, bij de motorzaak moet de schoorsteen ook roken natuurlijk, maar ik denk dat ze gelijk hebben dat het sop in dit geval de kool niet waard is  :-\

Enniewee, een koppakking vervangen is heus niet zo moeilijk. Zélfs voor iemand met weinig sleutelervaring. Het is alleen best wel wat werk, want het blok moet 'eventjes' uit het frame  ;)

Als alternatief zou je eens kontakt op kunnen nemen met Ad Mies van onze clubdealer MSD. Bij Ad kun je onder deskundige begeleiding zélf sleutelen. Ik ben er zéker van dat het dan moet gaan lukken en waarschijnlijk voor een wat lager bedrag. Of het de moeite is moet je zelf beslissen natuurlijk.
Ad zal je wel een indicatie van de kosten op die manier kunen geven.

Succes  8)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline len_tour

Re: Advies over lekke koppaking
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 00:33 »
Graag wil ik even jullie mening pijlen; mijn TA PD06 '94 (55.000 km) heeft een lekkende koppakking van de achterste cilinder. De olie loopt er niet hard uit en lekt niet naar het koelsysteem. Mijn lokale motorzaak (gerenomeerd BOVAG lid, al jaren tevreden klant) schat de reparatiekosten op €1100,-. Gezien de leeftijd en waarde van mijn TA, adviseert de werkplaatschef de koppakking niet te vervangen, en door te blijven rijden tot ie echt barst.

Heeft iemand advies over wel/niet repareren? Is €1100 (te)veel? Is er een betrouwbaar adres voor minder?

Al vast bedankt.
Chris

Ik neem aan dat de olie dus aan de buitenkant naar buiten komt. Wanneer het niet je achterband ondersproeid zou ik gewoon doorrijden en als je het netjes wilt hebben zou ik in ieder geval zelf het blok er uithalen wanneer het kan alles zelf doen. Een pakking is namelijk niet duur het werk wel en tegenwoordig heb je voor 1100 een andere Alp. Ik heb misschien hetzelfde probleem alleen gaat bij mij de olie dan naar binnen. Ik denk dat ik dolblij zal zijn als blijkt dat ik geen zuigerveren of klepseals hoef te vervangen en alleen een pakking. Het wordt dan wel een paar dagen tot een week sleutelen met heel veel rook en koffiepauzes.  En ik lees goeie dingen over Ad dus
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Chris_TA

Re: Advies over lekke koppaking
« Reactie #3 Gepost op: 17 juli 2012, 22:02 »
Heb kort overlegd met Ad. Die had z'n vraagtekens bij een lekke achterste cilinder. Of ik wat foto's kon opsturen voor een betere diagnose. Ik denk; eerst het blok goed poetsen en dan wat kilometers maken voor een vers oliespoor. Wat denk je? Geen lekkage meer!!? Is het gat vanzelf dicht gegaan, kwam de olie ergens anders vandaan? Ik weet het niet, maar ben blij dat ik weer probleemloos m'n kilometers kan maken.
Bedankt voor jullie feedback.
Chris_TA
Transalp PD06 '94 - Valbeugels, running lights, vario tourruit, handvatverwarming, middenbok, topkoffer, bagster tanktas

Offline roland65

Re: Advies over lekke koppaking
« Reactie #4 Gepost op: 18 juli 2012, 08:41 »
 :)  Ad rules!