Auteur Topic: Dynojet niet af te stellen  (gelezen 5692 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline gapps

Dynojet niet af te stellen
« Gepost op: 30 mei 2012, 19:05 »
Hey allemaal

heb jullie hulp/ mening nodig! Liep al een tijdje te morren met het gebrek aan koppel onderin. Na veel leeswerk en rondkijken heb ik gekozen voor een Dynojet en k&n filter op mn rd04.

Setje er netjes op gezet, met de 126 sproeiers voor en achter (standaard is dat resp. 118 en 122). Nu laten afstellen op de dyno bank bij een garage. Daar zeggen ze dat alles veel te rijk staat, zelfs met 122 sproeiers (voor en achter) en de gasnaald op de één na laagste stand. Nu zet hij de naald op zn laagste stand, met 118 sproeiers.

De motor verbruikt veel olie. Nu vermoed ik dat dat invloed heeft op de co meting, wat denken jullie? Als dat het is, ben ik bang dat de achtste cilinder mss niet genoeg gekoeld wordt.. Welke sproeiers hebben jullie ingebouwd met de Dynojet naalden?

Honda zegt bij olielekkage eerst de kleppen/steeltjes zitting te checken. Is dit te doen en is vervanging lastig 'in de schuur' uit te voeren??

Tnx m8'ts!

Offline Neet

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2012, 21:45 »
Welke sproeiers hebben jullie ingebouwd met de Dynojet naalden?

Ik heb de grootste op de RD07A, gemonteerd volgens de gebruiksaanwijzing en het loopt als een zonnetje.

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2012, 23:27 »
Hmmm.. dan móet er wel iets aan de hand zijn... mss met de verbranding  zelf? Morgen gelijk compressie laten meten. Bougies zijn praktisch nieuw (iridium).

Offline Neet

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2012, 07:35 »
Welk bouwjaar heb je?

Offline Sandra

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #4 Gepost op: 31 mei 2012, 08:09 »
Bij aanschaf 3 jaar geleden, zat er al een Dyno-kit om mijn '99 transalp (toen 5700 km) bij Herbert zijn '98 transalp (toen 13.000 km) niet.
Stel je niet teveel voor van de montage van Dyno, ik merk geen verschil wanneer ik op Herbert zijn motor rijd.
Hoeveel km heeft jouw motor gelopen? 
Succes!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Two Plugs

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2012, 09:05 »
Hier uitsluitend positieve (erg zelfs!) ervaringen met dynojet op 3 Transalps 600 en op mijn laatste 2 Dero's (de huidige heeft injectie).
Wat van belang is... laat het AUB afstellen door een expert. De ene tuner is de andere niet. Verhalen van Africa Twins die na de dynojob een astronomisch hoog benzine verbruik laten zien zijn helaas niet zeldzaam...

Onze Transalp Club Dealer JR Tuning (www.muldersmotoren.nl) is écht een expert en heeft al veel leden met dynojet- of powercommander vragen uit de brand geholpen. Vraag naar Dijon. Iedere zaterdag hebben ze een aanbieding: 15€ voor een run.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2012, 11:17 »
De twin is uit 1992 met 78k km op de teller.

Zojuist met Dijon van muldersmotoren gesproken. Een zeer vakbekwame en behulpzame man, bedankt voor de tip! De enige rd04 die hij in zijn archief had was voorzien van 126-130 sproeiers. Info over de rest van de setup had hij niet.

Olieverbruik heeft geen invloed op de co meting. Slechte compressie zou aan alles te merken zijn, is het dus ook niet. Blijft over: versleten naaldbuis. Helaas niet te vervangen bij dit model..

Kom wel vaker in Veendam, Mulders ga ik dan zeker even een bezoekje brengen voor een run!

Offline Two Plugs

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #7 Gepost op: 31 mei 2012, 11:46 »
Succes man, eneh, hou ons op de hoogte!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #8 Gepost op: 31 mei 2012, 16:35 »
Tnx m8 :-)

De at ga ik zo ophalen. Benieuwd naar de rekening  :-X

Offline xrvtuur

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #9 Gepost op: 31 mei 2012, 17:56 »
ik heb het ook geprobeerd op een '92er AT en inderdaad ook veel te rijk met de bijgeleverde sproeiers, kleinere erin, maar kreeg het niet goed afgesteld, boeltje er weer maar uit gehaald, er valt met een dynojet kit weinig eer te behalen bij een AT. vanaf de fabriek staan ze al tamelijk rijk, maar dit komt de levensduur ten goede. dus maar zo laten.

Ik ben wel benieuwd naar de resultaten bij jou.
Varadero SD02  2004

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #10 Gepost op: 31 mei 2012, 20:35 »
Heb de AT net opgehaald. Met de 118 sproeiers en de naald op de laagste stand is alles nog steeds te rijk, vooral in de hogere toerentallen. Rijdt verder best aardig, voor mijn gevoel zelfs wat beter dan met de originele naald. Vermoed daarom dus dat de motor altijd al iets te rijk heeft gestaan..

Overigens mag KMS motoren best een complimentje toebedeeld worden voor de service en het meedenken. Ze vonden het oprecht vervelend dat het niet afgesteld kon worden ondanks alle moeite en hebben hier ook bij het opstellen van de rekening op gelet. Erg netjes, heb wel eens anders meegemaakt!

Nu maar kijken hoe verder! Voor de kenners: wat zijn de verschillen tussen de rd04 en rd07 carbs?

Offline Neet

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #11 Gepost op: 31 mei 2012, 21:13 »
De twin is uit 1992 met 78k km op de teller.
De enige rd04 die hij in zijn archief had was voorzien van 126-130 sproeiers. Info over de rest van de setup had hij niet.

Klopt, heb jij of hebben zij ook de vacuümschuif gaatjes groter gemaakt en er staat ook iets over boren in de mix gedeelte?
Deze laatste begrijp ik niet, was ook niet nodig voor de rd-07a.

Wacht, ik doe ook ff de instructies erbij voor de meedenkers.

Edit: verwijderd, was US model.


 
« Laatst bewerkt op: 31 mei 2012, 23:06 door Neet »

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2012, 21:33 »
Neet,

ik heb een iets andere handleiding, wel ook van 1156.001. Ik heb de versie voor de eu modellen erbij gekregen. Daarin staat bij stap 4 dat het stationaire toerental moet worden afgesteld. Zal de handleiding eens inscannen.. In elk geval geen gaatjes meer boten anders dan die bij stap 1.

Offline Neet

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #13 Gepost op: 31 mei 2012, 23:05 »
Oeps, ja sorry, had ik niet in de gaten. Ik haal hem weg.

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #14 Gepost op: 01 juni 2012, 20:40 »
De installatiehandleiding voor de eu modellen:




Edit: een verwarrend zinnetje is bij stap 2 'install needles using all stock spacers'. Bij mij zaten er 12 ringetjes bij de kit bijgesloten; maar origineel zat er geen 'spacer' in. Heb er eentje tussen gevoegd bij de Dynojet naalden. Misschien dat, als er wat extra ringen tussen gaan, de naald nog wat lager komt.. blijft wel een beetje prutsen zo.

Na de laatste run zit ik met de huidige setup op 52pk@6800 rpm en 57Nm@5300rpm. Ver onder origineel dus..

Waarin verschillen de carburateurs van de rd07 van die van de rd04 eigenlijk?

Offline xrvtuur

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #15 Gepost op: 01 juni 2012, 21:31 »
de gasschuif van een 07 is vlak en die van de 04 is rond, vlak schijnt een wat betere gasrespons te hebben.
Varadero SD02  2004

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #16 Gepost op: 01 juni 2012, 21:41 »
Misschien vloeken in de kerk (ken alleen de rd04 versie) maar hoe zou een rd07 carburateur het op een rd04 blok het doen? Welke dimensies zijn er wezenlijk anders (sproeiers/inlaten/uitlaten/debieten etc) dan bij de rd04?

Offline Brombeer

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #17 Gepost op: 01 juni 2012, 21:55 »
Ik denk dat je ze op het blok er nog wel op krijgt, maar de airbox gaat denk niet passen.

Als het goed is zit er origineel een kunststof spacertje (ringetje) onder de naald.

Wat is de kleur van je bougies? Ik zou maling hebben aan die CO-meting. De kleur van je bougie zegt genoeg over de afstelling van het mengsel. Als je de naald van positie veranderd, voel je dat ook duidelijk met rijden, en wel in het middengebied tussen 2500 en 6000 toeren. Als je de hoofdsproeiers te klein houdt, merk je dat pas boven 3/4 gas i.e. vanaf 6500 toeren. Bougies worden dan grijs/wit. Zijn ze te groot, worden bougies mat zwart. Tussen donkerbruin (iets rijk) en lichtbruin (iets arm) is goed.

In een notedop: naaldpositie beinvloed 2500-6000 rpm. Maat hoofdsproeier beinvloed boven 6000rpm. In beide gebieden afzonderlijk een half uurtje rijden en kleur bougie inspecteren. Dan kun je ook zien welk gebied je meer of minder wilt beinvloeden.


Bromz

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline gapps

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #18 Gepost op: 01 juni 2012, 22:09 »
Brom,

heb em sinds de afstelling nog niet goed warm kunnen rijden. Voelt qua rijgedrag zelfs wat beter dan toen ik em wegbracht; stond kennelijk origineel al te rijk. Gezien de mengselverhouding grafiek (te rijk in de hogere toeren, juist daar waar Dynojet ingrijpt) ga ik de originele naald er weer in zetten. Dynojet heeft met een uitgelopen gasnaaldbuis gewoon niet veel zin  :-\

..en dan maar genieten van de km's die deze motor nog resteren  :-X

De laatste run (RD04 setup: K&N filter, originele uitlaat, 118 sproeiers voor en achter, Dynojet naald):


Edit: vandaag een eerste rondje (~100km) gemaakt met deze set-up. Snelweg, binnendoor en natuurlijk rap optrekken en cruisen door elkaar heen. Motor is veel levendiger dan voorheen! En, kers op de taart, het verbruik is nog nooit zo laag geweest!! Morgen een groter rondje, waarna ik de originele naald erin zet om daar het rijgedrag en verbruik van te bekijken. In de loop van volgende week ook nog maar en run met die set-up om de grafieken te kunnen vergelijken. Ben werk erg benieuwd!

Oh en de open uitlaat die klaar ligt gaat zo wel van pas komen  >:D
« Laatst bewerkt op: 02 juni 2012, 19:54 door gapps »

Offline Hotel 317

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #19 Gepost op: 07 juli 2012, 01:25 »
Hoi daar,

Het is jammer dat ik dit geen maandje eerder heb gezien. Ik zit nu in het zelfde schuitje en zoek contact met Tovami (mijn tussenleverancier) om eens te kijken wat we gaan doen.

Als ik het goed begrijp hoeft de maatvoering van Keihin, Mikuni en Dynojet niet onderling uitwisselbaar te zijn: maat 126 is niet " 8 maten groter"  dan de originele 118.


......grrrrr...

Offline Sounddragon

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #20 Gepost op: 08 juli 2012, 12:26 »
Hmkay, zit er al een tijdje over te denken om een setje te installeren, maar lees hier dat het wijs is om e.e.a. te láten doen.


Kan een ervaringsdeskundige hier me een beetje wegwijs maken in de kosten? Wat ben je kwijt voor een DJ-setje, wat zijn de wezenlijke verschillen tussen de verschillende stage's, is een K&N aan- of af te raden? Wat ben je kwijt als je het hele spul in één keer laat monteren inclusief bankruns en dergelijke?






Offline Hotel 317

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #21 Gepost op: 08 juli 2012, 15:48 »
Dynojet set kost c.a. 60 - 70 euro. K&N Filter hetzelfde. Afstellen zal wel op het uurtarief gaan.

Als je het goed doet loopt je motor wat soepeler, en trekt hij wat harder.  Verwacht met een Stage 1,2 of 3 geen wonderen qua paardenkracht, want nog steeds geld: "there is no substitute for cubic inches".

Offline Sounddragon

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #22 Gepost op: 08 juli 2012, 16:11 »
I know, mijn eerste AT had een dynojet kitje erin, scheelt overigens wel behoorlijk voor het koppel onderin; kon zomaar 500rpm minder rijden in lage versnellingen als nu, en dat maakt lagere snelheid rijden veel relaxter; je hoeft minder snel te schakelen, en de open pijp klinkt dan nóg lekkerder  8)


Prijs valt me heel erg mee, K&N prijzen liggen rond de 45 -50€ op Iebee, dus de kosten van montage en afstellen zijn de grootste, as usual, alleen kan ik slecht inschatten hoe lang zoiets duurt bij een ervaren man, en dan moet ik er nog eentje zien te vinden in deze regio die daar onder valt  ;D


Ik had al een tip gekregen voor iemand in Goes, maar da's wel een aardige wereldreis vanuit Limburg  :-\



Offline Hotel 317

Re: Dynojet niet af te stellen
« Reactie #23 Gepost op: 06 augustus 2012, 23:48 »
Net terug van een weekend Luxemburg:  1:12 met af en toe verslikken op hoge snelheid.

De naald kan nog 1 treetje hoger, maar dat zal het verschil niet gaan maken dnek ik. Toch maar langs een dynobank!