Auteur Topic: Tips vervangen achterveer voor hyperpro  (gelezen 2296 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nader

Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Gepost op: 31 mei 2012, 12:40 »
Beste bekende gezichten,

Ik wil achterveer vervangen voor nieuwe hyperpro, ik heb al iets gehoord over lijmklemmen maar hoe ga ik te werk, foto's van hoe ik te werk ga?

Dokterninja

Offline Jonas

Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2012, 18:34 »
Ik heb zelf nog nooit de achterveer van m'n TA vervangen, wel die van mijn auto. En als het om veren vervangen gaat klinkt 'lijmklemmen' niet als een goed idee... Voor een paar tientjes heb je een set verenspanners waarmee je moeiteloos de spanning van de veer af krijgt. En als je in de buurt van Amsterdam woont/komt, ben je van harte welkom om die van mij te komen lenen.

madero

  • Gast
Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #2 Gepost op: 31 mei 2012, 20:00 »
Tip: ik heb een hyperpro set (voorveren,olie en achterveer)  voor mijn varadero gekocht, de achterschokker zelf gedemonteerd en meegenomen naar de hyperpro-dealer. Dealer heeft de veer voor mij vervangen. Service  ;D

Offline Waffie

Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #3 Gepost op: 31 mei 2012, 22:11 »
doc ... ik heb daar een handig tooltje voor.. je weet de weg..
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline MarcelTA96

Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2012, 16:05 »
heb mijn achterveer (TA 96) ook zelf vervangen door Hyperpro veer.
Na volgens Service Manual uitbouwen van schokdemper incl veer heb ik de veer zonder klemmen kunnen vervangen.
Nieuwe Hyperpro volgens bijgeleverde handleiding gemonteerd en afgesteld.
Daarna complete set weer ingebouwd zonder problemen

Moet zeggen "een hele verbetering", vooral als je vaak met duo en bagage rijdt.

Offline Brombeer

Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #5 Gepost op: 01 juni 2012, 18:37 »
In het standaard gereedschapssetje zit een haaksleutel om wartels los te draaien. Die heb je nodig.

Demonteer de demperunit.

Plaats de bovenste bevestiging van de schokdemper horizontaal in een bankschroef met zachte bekken (of anders een doek ertussen).

Draai de bovenste wartel (gekartelde platte ring) met de haaksleutel los en draai hem omhoog tot het eind.

Met behulp van de sleutel alsmede de veer met de hand (om mee te helpen) tegen de klok in draaien.

Montage in omgekeerde volgorde.

Als vuistregel geldt dat de voorspanning van deze (sterkere) veer zodanig moet zijn dat de motor aan de achterkant tussen 4 en 7 cm doorzakt onder zijn eigen gewicht (static sag). Dus niet met jezelf erop.

Succes!

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Thijmen

Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2012, 21:41 »
Ik heb vorige week die van mij ook vervangen (Wat een verschil!)
Demper in de bankschroef gezet, een sjorband onder de demper door en door de bovenste ring van de veer. Even met twee man allebei een grote schoevendraaier door de sjorband en draaien maar. Ging perfect en niets beschadigd.

PS: Bij mijn alpje ('95-er) zat één van de lager van het pro-link systeem knetter vast geroest dus die heb ik ook gelijk vervangen. Even op letten dus als je doe boel toch los hebt.

Gr Thijmen

Big Vic

  • Gast
Re: Tips vervangen achterveer voor hyperpro
« Reactie #7 Gepost op: 05 juni 2012, 12:48 »
Ik heb voor ik vertrok naar het VIM14 bij Ad Mies van MSD in sprundel een nieuwe verenset (Hyperpro) gemonteerd. Ad heeft hiervoor het juiste spul en ADvies.
Afgelopen zaterdag bij MOTOzoom in apeldoorn door Hyperpro even de fijnafstelling laten uitvoeren... rijd perfect.