Auteur Topic: olieverbruik AT... oops!  (gelezen 6972 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

olieverbruik AT... oops!
« Gepost op: 01 juni 2012, 15:57 »
okay, daar gaan we dan...

M'n ATtje heeft er nu 130.000 km opzitten en het olieverbruik lijkt snel te stijgen.
Ik vertrok de trip met 1 liter op de 8000 ofzo, eenmaal in Colombia was dit 1 op de 6000 ofzo en nu (in Zuid Afrika) lijkt het toch wel richting de 1 liter op de 2500 ofzo te gaan.
Het lijkt flink erger te zijn geworden na een oliewissel naar Repsol Volsyntheet (ik reed altijd halfsyntheten) maar na de Repsolconsumptie weer overgestapt op halfsyntheten, geen verbetering.
Waar kan ik dit zoeken?

Ik vrees dat ik het antwoord weet... kilometrage, maar mocht iemand toch een gekke tip hebben of een ervaring dan hoor ik het graag.
Zijn er bekende euveltjes die ik misschien op kan lossen? Da's eigenlijk m'n vraag! Blokrevisie is geen optie.

ter info:
- Nog nooit een druppel lekkage gezien
- De carbbeluchtingsslang onder de motor heeft z'n dopje verloren, dus ik heb een tijdje met die slang open gereden; lurkt ie dan bakken zand naarboven?
- Ik rijd nu 10W40 wat misschien wat te dun is voor 'warm Afrika', al is het hier niet eens zo warm nu ;-).
- Blokje draait echt keurig netjes en krijgt alle liefde die 't verdient.

Het gaat om deze motor:  8)
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #1 Gepost op: 01 juni 2012, 18:24 »
Ik heb hetzelfde gehad rond de 150.000.

Broodje Aap zegt dat bepaalde olieen de filmlaag, die zich opbouwt op de cylinderwand door langdurig gebruik van dezelfde olie en daarmee normale (non)consumptie in stand houdt, teniet doet. Terugschakelen naar je oude vertrouwde merk helpt dan niet (meer).

Dat dopje op je carterbeluchting is een milieu-eis. Omdat het carter licht door de slang blaast en zo oiledamp in de atmosfeer brengt. Mijn XR bijvoorbeeld heeft gewoon een open beluchting. Bouwjaar is van voor de milieu-eis.

Afrika kan warm zijn. Boven de 40gr. zou je over kunnen gaan op 20W50. Maar de standaard 10W moet verder geen probleem zijn.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #2 Gepost op: 01 juni 2012, 20:19 »
moet morgen dat doppie er maar eens uithalen en voelen in hoeverre dat zuigt; zou fijn zijn als het enkel blaast :-S

Heb een fancy grafiek gemaakt van m'n verbruik, en het stijgt langzaam over de laatste 50.000km (logisch lijkt me), maar nu schiet het omhoog... hoop maar dat ik goede olie kan kopen hier in Botswana ;-)

Heb jij nog trucs uitgehaald bij 150kkm, waardoor het verbeterde?
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #3 Gepost op: 01 juni 2012, 21:48 »
Ehhmm.. nee. Steeds olie bijgooien.

Dat blok is uiteindelijk vastgelopen (omdat ik niet vaak genoeg controleerde..)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline gapps

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #4 Gepost op: 01 juni 2012, 21:59 »
Misschien erg pessimistisch en zo, maar... naderen we niet met zn allen het moment waar daandus nu zit? We blijven lekker rijden, het gemiddelde km aantal per fiets stijgt en het aantal fietsen daalt.. Economisch steeds lastiger uit te leggen aan je thuisfront, met een dure revisie als enige zinnige uitweg :-\

Sorry daandus.. geen truuk bekend behalve (idd, brombeer) blijven vullen. In de tussentijd zetten we met een aantal man een strak lopende revisieband op voor ons blokje, waar een hoop mensen gebruik van zullen maken de komende jaren  ;D  :P

Offline Waffie

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #5 Gepost op: 02 juni 2012, 00:26 »
olieverbuik hangt samen met 2 factoren

lekken of verbranden en daan heeft dus de mening dat het verbranden is

ook hier zijn 2 redenen hoe dan die olie in de cylinder komt... via de klep seals  (klepstelen zijn dan vettig) of het blijft achter door doordat de olieschraapveer niet goed meer werkt.

in de praktijk blijkt het o.a door koolafzetting in de cylinder versterktt worden
 een grondige reiniging kan dus helpen het verbruik te reduceren

echter constructief is er ook een punt
hogere RPM leiden altijd tot een hoger olieverbruik zo geeft veel snelweg verkeer altijd een ander olie verbuik  dan via kruip en sluip wegen

overigens heeft olieverbuik geen direkt gevolg op de performance van de motor, integendeel immers  frictie wordt verminderd  met minder warmte

gewoon verder gaan en zorgen dat er altijd olie in zit

mvg ad


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #6 Gepost op: 02 juni 2012, 00:43 »
(omdat ik niet vaak genoeg controleerde..)

Dat zag ik!


Offline Brombeer

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #7 Gepost op: 02 juni 2012, 00:55 »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #8 Gepost op: 02 juni 2012, 07:50 »
hope RPM's draaien we eigenlijk nooit, op de 'snelwegen' klokken we hier 100/100 ofzo.

Maar goed, zo maar op oliejacht hier ;-)
... was ooit lid ...

Erik

  • Gast
Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #9 Gepost op: 02 juni 2012, 11:44 »
Olieverbruik heeft zeker wel invloed op de performance van de motor. Overmatige koolafzetting zal (veel)  grotere kans op detonatie geven. Niet best voor je blok.. AT zal er niet heel snel last van hebben ivm de lage compressieverhouding. Daar tegenover staat dat ie een hoge effectieve compressie heeft ( door tamme nokenastimming) dus eindcompressiedruk is weer relatief hoog.

Idd gewoon olie bijkieperen en doorrijden.
Luchtfilterkast is een k*t ontwerp, sluit slecht af  en is slecht dicht te krijgen, teveel onderdelen die met kit dichtgesmeerd zijn. Voor normaal weggebruik OK maar voor veelvuldig offroadwerk dus niet geschikt. Maar de meeste AT's gaan rond die km-stand wel wat olie verbruiken, vrij normaal voor een gietijzeren cilinderwand. Sterke verhoging in verbruik zal een combi van deze faktoren zijn.

Offline xrvtuur

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #10 Gepost op: 02 juni 2012, 12:12 »
Daan welkom bij de olieclub 8)
Varadero SD02  2004

Erik

  • Gast
Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #11 Gepost op: 02 juni 2012, 14:08 »
Zuipschuiten...  :P

 ;D

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #12 Gepost op: 02 juni 2012, 19:50 »
ach, dit is, in 15 maanden en bijna 100.000 motorkilometers (opgeteld voor de 2 brommers) de eerste dag die we vertragen door de techniek. En als dat dan is omdat je tot maandag moet wachten omdat de oliewinkel dan pas open gaat mag je eigenlijk niet klagen toch? al heb ik dat wel gedaan ;-)
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #13 Gepost op: 04 juni 2012, 21:14 »
Daan welkom bij de olieclub 8)

Oh nou dan ben ik erelid  :angel: met een zowat een liter op 500km... (196.000km)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #14 Gepost op: 04 juni 2012, 22:16 »
dat blok was toch overleden wegens te laag oliepeil.
Varadero SD02  2004

Offline V-Twin

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #15 Gepost op: 04 juni 2012, 23:01 »
Ik durf het bijna niet te zeggen:
0,5 ltr op 8.232 km  8) :-*

Offline xrvtuur

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #16 Gepost op: 04 juni 2012, 23:30 »
jou tijd komt nog Bram ;)
Varadero SD02  2004

Erik

  • Gast
Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2012, 00:18 »
Ik durf het bijna niet te zeggen:
0,5 ltr op 8.232 km  8) :-*

Hee, dat verbruikt m'n GS ook..  8)

Maar die is dan ook nog maar net ingereden met 92000km  ;D  ;)

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #18 Gepost op: 11 juni 2012, 15:59 »
JIPPIEEE!  8)

M'n carterbak was nogal vettig, maar ik dacht dat dat kwam omdat m'n fles bijvulolie geen handig tuutje heeft, en het bijvullen dus altijd een geknoei is met veel gemors.
Toch de bak er eens onderuit, alles schoongemaakt.... en het oliefilter kon ongeveer een slag rond met de hand; sindsdien lijkt het een stuk minder te verbruiken ;-)
Ben wel blij eigenlijk. heel blij!
By the way: nog nooit een druppel onder de motor gezien, dat drupt er dus blijkbaar enkel tijdens het rijden uit.

Wordt ik nu uit de zuipschuiten-groep gegooid?

eennuh, @ Bram: Mirjam d'r AT met 160.000 km doet 1 liter op de 20.000..... maar goed, die krijgt ook meer-dan-alle liefde!
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #19 Gepost op: 11 juni 2012, 20:50 »
eennuh, @ Bram: Mirjam d'r AT met 160.000 km doet 1 liter op de 20.000..... maar goed, die krijgt ook meer-dan-alle liefde!

En hoeveel liter koelvloeistof  >:D :angel: ::)

Offline EDxrv

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #20 Gepost op: 11 juni 2012, 21:12 »

Ben wel blij eigenlijk. heel blij!

Dat zouden meer mensen moeten doen.

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #21 Gepost op: 12 juni 2012, 17:50 »
En hoeveel liter koelvloeistof  >:D :angel: ::)

Just love.... only loads of love!
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #22 Gepost op: 28 juni 2012, 16:45 »
mijn motor lijkt weer 'stabiel' op een liter op de 4000/5000km ofzo, dus da's mooi.
Gisteren weer olie ververst, eens kijken waar het nu op uitkomt.

En gas geven... bij een goed warm blok heb ik er geen probleem mee om 'm hoog in de toeren te jagen.
Maar we rijden nooit lang op hoge toeren (denk: autobahn ;-)) ofzo, wat meestal olieverbruik ten goede komt.

ik vrees dat je bij 135.000 km op de klok niet teveel mag huilen als d'r zo nu en dan wat olie bij moet...
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #23 Gepost op: 04 juli 2012, 21:48 »
vandaag terug van vakantietrip 3521km met aanhangertje, warm, bergen en alles tussen de 5 en 6000 rpm, 2,4 liter olie verstookt. 125000 op de AT teller. verder loopt het als een trein en geen klap verkeerd.
Varadero SD02  2004

Offline Hotel 317

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #24 Gepost op: 05 juli 2012, 08:57 »
kicke!  Had jij die motor+  aanhanger + trekhaak niet weggedaan?

Ik moest nog aan je trekhaak denken, als trekker voor een motorambulance  ;D.

Offline xrvtuur

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #25 Gepost op: 05 juli 2012, 12:21 »
nee, dat heb ik nog allemaal ;D. kan er geen afstand van doen
Varadero SD02  2004

Offline Sounddragon

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #26 Gepost op: 08 juli 2012, 12:35 »
Ik heb bij mijn laatste operatie de klepseals en zuigerveren laten vervangen, wat resulteert in een olie verbruik van 0,0 op de laatste 13.000 km  8)


Misschien toch eens iets om over na te denken?




Erik

  • Gast
Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #27 Gepost op: 08 juli 2012, 14:28 »
Cilinders laten honen? Hoeveel km's stonden erop?

Offline Sounddragon

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #28 Gepost op: 08 juli 2012, 14:39 »
Cilinders laten honen? Hoeveel km's stonden erop?
Nope, was niet nodig volgens de monteur; zag er allemaal nog prima uit, en de passing van de zuigers was nog nagenoeg perfect.


Km-stand was rond de 72K.




Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #29 Gepost op: 12 juli 2012, 13:23 »
wat kost zo'n geintje qua onderdelen en arbeid? (vervangen van de seals enzo)
... was ooit lid ...