Techniek > Honda Africa Twin
olieverbruik AT... oops!
daandus:
okay, daar gaan we dan...
M'n ATtje heeft er nu 130.000 km opzitten en het olieverbruik lijkt snel te stijgen.
Ik vertrok de trip met 1 liter op de 8000 ofzo, eenmaal in Colombia was dit 1 op de 6000 ofzo en nu (in Zuid Afrika) lijkt het toch wel richting de 1 liter op de 2500 ofzo te gaan.
Het lijkt flink erger te zijn geworden na een oliewissel naar Repsol Volsyntheet (ik reed altijd halfsyntheten) maar na de Repsolconsumptie weer overgestapt op halfsyntheten, geen verbetering.
Waar kan ik dit zoeken?
Ik vrees dat ik het antwoord weet... kilometrage, maar mocht iemand toch een gekke tip hebben of een ervaring dan hoor ik het graag.
Zijn er bekende euveltjes die ik misschien op kan lossen? Da's eigenlijk m'n vraag! Blokrevisie is geen optie.
ter info:
- Nog nooit een druppel lekkage gezien
- De carbbeluchtingsslang onder de motor heeft z'n dopje verloren, dus ik heb een tijdje met die slang open gereden; lurkt ie dan bakken zand naarboven?
- Ik rijd nu 10W40 wat misschien wat te dun is voor 'warm Afrika', al is het hier niet eens zo warm nu ;-).
- Blokje draait echt keurig netjes en krijgt alle liefde die 't verdient.
Het gaat om deze motor: 8)
Brombeer:
Ik heb hetzelfde gehad rond de 150.000.
Broodje Aap zegt dat bepaalde olieen de filmlaag, die zich opbouwt op de cylinderwand door langdurig gebruik van dezelfde olie en daarmee normale (non)consumptie in stand houdt, teniet doet. Terugschakelen naar je oude vertrouwde merk helpt dan niet (meer).
Dat dopje op je carterbeluchting is een milieu-eis. Omdat het carter licht door de slang blaast en zo oiledamp in de atmosfeer brengt. Mijn XR bijvoorbeeld heeft gewoon een open beluchting. Bouwjaar is van voor de milieu-eis.
Afrika kan warm zijn. Boven de 40gr. zou je over kunnen gaan op 20W50. Maar de standaard 10W moet verder geen probleem zijn.
daandus:
moet morgen dat doppie er maar eens uithalen en voelen in hoeverre dat zuigt; zou fijn zijn als het enkel blaast :-S
Heb een fancy grafiek gemaakt van m'n verbruik, en het stijgt langzaam over de laatste 50.000km (logisch lijkt me), maar nu schiet het omhoog... hoop maar dat ik goede olie kan kopen hier in Botswana ;-)
Heb jij nog trucs uitgehaald bij 150kkm, waardoor het verbeterde?
Brombeer:
Ehhmm.. nee. Steeds olie bijgooien.
Dat blok is uiteindelijk vastgelopen (omdat ik niet vaak genoeg controleerde..)
gapps:
Misschien erg pessimistisch en zo, maar... naderen we niet met zn allen het moment waar daandus nu zit? We blijven lekker rijden, het gemiddelde km aantal per fiets stijgt en het aantal fietsen daalt.. Economisch steeds lastiger uit te leggen aan je thuisfront, met een dure revisie als enige zinnige uitweg :-\
Sorry daandus.. geen truuk bekend behalve (idd, brombeer) blijven vullen. In de tussentijd zetten we met een aantal man een strak lopende revisieband op voor ons blokje, waar een hoop mensen gebruik van zullen maken de komende jaren ;D :P
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie