Auteur Topic: olieverbruik AT... oops!  (gelezen 6971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline de bolle

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #30 Gepost op: 13 juli 2012, 11:45 »
De prijzen van klepseals, zuigerveren en nieuwe pakkingen kun je opzoeken, ik dacht tussen de 200 en 300 euri. Als hij toch open is is het een kleine moeite om gelijk de distributiekettingen te vervangen en de kettingspanners te controleren. Of er een overmaat zuigers in moet weet je pas als het blok open is.

Deze werkzaamheden vallen wel mee, tussen de 4 en 8 uur. Helaas moet het hele blok er uit omdat je anders niet bij de voorste cilinder komt. Het in- en uitbouwen van het blok is het meeste werk.

Zoals Ad al eens geschreven heeft, economisch gezien verdien je het nooit terug, olie bijvullen is veel goedkoper. Het is wel een interessante en leuke klus om te doen, je bent de ergenis van het bijvullen kwijt en je hebt weer een "vers" blok.

Gr, Jan

 

Offline daandus

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #31 Gepost op: 13 juli 2012, 17:54 »
tja... je kunt natuurlijk een ruilblok zoeken voor weinig geld, maar dan weet je ook niet wat je koopt.
Mijn grootste probleem is dat ik m'n motor niet wil verkopen. Naast dat dat ding me de halve wereld over gesleurd heeft, vind ik het een verschrikkelijk idee dat ik 'm voor weinig moet verpatsen i.v.m. hoge kilometerstand, maar dat een ander hem dan waarschijnlijk doorverkoopt met 'n ton minder!

... was ooit lid ...

Offline Sounddragon

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #32 Gepost op: 14 juli 2012, 20:42 »
wat kost zo'n geintje qua onderdelen en arbeid? (vervangen van de seals enzo)
Kan ik slecht vertellen; ik was voor de hele grap (uitgaande aslager, klepseals, zuigerveren, nieuwe pitten, complete pakkingset, Castrol olie + filters + alles checken op speling en toleranties) 900 EYPO kwijt, heb ik uiteraard wel zelf het blok in- en uitgebouwd. Half dagje eruit, en een kort dagje erin.


Weet nog wel dat de seals een paar euro per stuk kostten, en dat de zuigerveren best duur waren; zeg effe 100€ bij elkaar. Alleen de seals doen is dus betrekkelijk goedkoper als de veren; sowieso hoeven voor alleen de seals de cilinders er niet af, maar alleen de koppen. De monteur kon me trouwens niet vertellen of het mogelijk is om de koppen eraf te vissen met het blok in het frame; dat zou natuurlijk het allermooiste zijn ;)


Iemand dat wel eens geprobeerd?

Offline Sounddragon

Re: olieverbruik AT... oops!
« Reactie #33 Gepost op: 14 juli 2012, 20:46 »
tja... je kunt natuurlijk een ruilblok zoeken voor weinig geld, maar dan weet je ook niet wat je koopt.
Mijn grootste probleem is dat ik m'n motor niet wil verkopen. Naast dat dat ding me de halve wereld over gesleurd heeft, vind ik het een verschrikkelijk idee dat ik 'm voor weinig moet verpatsen i.v.m. hoge kilometerstand, maar dat een ander hem dan waarschijnlijk doorverkoopt met 'n ton minder!
Heb ik dus de voorlaatste keer gedaan, doe ik echt nooit meer, maar ik kon toen even niet anders; ik móest binnen 48 uur een rijdende brommer toveren. Dat blok heb ik dus nu laten reviseren; met exact hetzelfde euvel; meteen vanaf dag 1 een klein drupje, en gaandeweg steeds meer, tot het weer feest was en de keerring eruit lag.
Ach ja, je doet eens wat, en je leert eens wat