Auteur Topic: hoe krijg ik deze bout los ?  (gelezen 2882 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline sheepy

hoe krijg ik deze bout los ?
« Gepost op: 03 juni 2012, 20:30 »
hallo allemaal,

wil mijn frame naar de straler brengen, maar ik krijg de bout niet uit de schokbrekerbeugel die gemonteerd zit aan het frame. volgens mij kan hij eruit getikt worden maar krijg hem er niet uit ??? zover ik kan zien en ook volgens tekening zitten er geen segeringen o.i.d.
wie heeft hier ook wel eens last van gehad of ben ik de eerste die er een probleem van maakt   :'(
op de foto als bijlage bedoel ik dus bout met nummer 1
wie o wie heeft er een tip (meteen onder de pers zetten wil ik nog niet)

alvast merci

Offline Oldtimer

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #1 Gepost op: 03 juni 2012, 20:58 »
kruipolie en nog eens kruipolie.
Minstens een dag of 2 laten staan en regelmatig inspuiten. ( IMAL of iets dergelijks )
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline rosiaantje

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #2 Gepost op: 03 juni 2012, 21:38 »
goeden avond allemaal,

Zoals oldtimer al zecht:
"kruipolie en nog eens kruipolie."
Zelf gebruik ik meestal WD40.

Wat bij mij erg geholpen heeft om de bout van m'n achterbrug er uit te kunnen krijgen (wd40 was niet voldoende)

Slagtol er aan de boutkop kant op. En samen met een 2e paar handen met een grote doorslag of stuk staf en een flinke hamer op de kop van de een paar slagen losgedraaide moer slaan.
(pas op dat je de draad niet beschadigd) (slagtol voor de roterende pulsen.)

Weet niet of je er aan gedacht hebt maar zorg dat er geen spanning op het link-mechanisme staat.

Het probleem waar veel mensen tegen aan lopen is dat dit origineel allemaal min of meer droog in elkaar gezet is. De kans is dus groot dat jou bout 1 vast is gaan rotten in de bus waar het lager omheen draait. (zie de bus zo snel niet op jouw tekening)
Dus trek er gelijk een conclusie uit voor als het weer in elkaar moet. haha
Succes en we horen uiteraard graag hoe het afgelopen is  ;)

gr Rosiaantje

Offline sheepy

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #3 Gepost op: 03 juni 2012, 22:40 »
klinkt goed allemaal, kruipolie sinds vanochend aan het intrekken !
wat bedoel je met "geen spanning op het link mechanisme ? is dat het onderdeel waar dus de lagers inzitten ..
nummer 4 op foto kan wel axiaal heen en weer tussen het frame over de bout bewegen, en de bout kan ik wel draaien ( ?????? )
morgen met frisse moed en veel kruipolie spuiten !

merci,
Sheepy

Offline Waffie

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2012, 01:56 »
ials deze bout niet er met normale krachten uitkomt heb je eigenlijk 2 problemen

de bout is dan waarschijnlijk verroest met de bus en de bus op zijn beurt met  naalden van de de naaldlagers

inderdaat kruipolie... hitte en als dit alles niet meer werkt  er uit slijpen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2012, 13:54 »
Overweeg om (als je de boel toch los hebt), de lagering te voorzien van smeernippels om voortaan bij elke kwart-ton, een lading vers vet te kunnen gebruiken.

Offline Frankvdb

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2012, 14:43 »
wat bedoel je met "geen spanning op het link mechanisme ?

er voor zorgen dat de boel loshangt, maw geen druk van de achtervork (wiel) die op de veer en bout inwerkt.

Een paar slagen met slagtol of gewoon op de kop van de bout kan helpen om de bout te doen schrikken.
Wat bij mij lukte met bout 2 (zelfde probleem) was bout erdoor rammen met doorslag van 8mm, volle bak knal op de draadkant. Bout was eraan nadien maar kwam wel los... (was inbus-bout, geen 6-kant zoals op tekening)

Succes

Offline sheepy

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2012, 19:18 »
nou de bout is los na een goede ondersteuning en een paar flinke klappen ope die koppe !
bout zat inderdaad vastgeroest in de bus, bus in lagers ziet eruit als nieuw, grappig om te zien dat de kruipolie totaal niet tussen bout en bus kruipt,
totaal nog droog !
frame nu bijna klaar om naar de straler te brengen en dan poedercoaten of toch zelf spuiten :-\

ok dank voor de goede tips, ik was totaal geen "forum persoon" maar dit is helemaal top

Sheepy

Offline Brombeer

Re: hoe krijg ik deze bout los ?
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2012, 21:19 »
Overweeg om (als je de boel toch los hebt), de lagering te voorzien van smeernippels om voortaan bij elke kwart-ton, een lading vers vet te kunnen gebruiken.

Voor de naaldlagers is dat prima. Gek dat Honda daarmee gestopt is want tot een jaar of 15 geleden zaten zie op zowet elke motor.

Echter, de bout zit vastgeroest in de bus, dus dan helpt die smeernippel niet. Wel, de bout invetten bij montage.

En on-topique: een flinke vuist en een uitdrijfijzer. Bout venieuwen want die is al verroest en roest vrolijk opnieuw vast.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin