Auteur Topic: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor  (gelezen 3971 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline D-DB

Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Gepost op: 22 maart 2009, 18:47 »
Hallo,

Het is mij opgevallen dat als ik de koppeling in knijp met een koude motor (dus nog voor het daadwerkelijk schakelen) dan begint het ergens goed te tikken ??? , na mate de motor warm word en ik de koppeling in knijp dan word het geluid minder maar gaat niet helemaal weg.

volgens een dealer hier bij mij in de stad is het niet iets om zorgen over te maken en het kan zo in eens weggaan.

iemand ervaring mee, iemand suggesties moet ik me zorgen maken of valt het wel mee.

groeten Alex :-\

Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Offline Brombeer

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #1 Gepost op: 22 maart 2009, 19:16 »
Van twins is bekend dat ze geluid kunnen maken in de koppeling. Een soort van licht metaalachtig rammeltje. Doorgaans is het weg als je hem in de versnelling zet.

Wat niet wil zeggen dat je geen ander probleem hebt. Get a second opinion!

Groetjes,  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2009, 22:15 »
Volgens mij zijn het gewoon de koppelingsplaten waar de olie nog niet lekker tussen komt en die aan elkaar blijven plakken.

Kijk of het gerinkel blijft als je de koppeling langere tijd (halve minuut) ingetrokken blijft houden. Vergelijk dan ook eens de "schok" die je krijgt wanneer je hem in z'n 1 zet. Stukken minder vermoed ik.

Hoewel een schokloze schakeling altijd beter is, is het geen ramp:  Elke motorfiets met natte plaatkoppeling heeft dit "probleem" door de manier waarop de koppeling werkt. Het is twee kilometer opgelost wanneer je er een lading verse olie ingooit, en komt dan weer vrolijk terug!

Offline Brombeer

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2009, 15:00 »
...en de helft van al dit metaal beweegt los langs mekaar...

(is een Yamaha-plaatje overigens: die hebben dat schijnbaar ook?? ;D)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline D-DB

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2009, 08:51 »
Mooi bedankt voor de reacties ;D
Ga maar gewoon rijden en niet teveel zorgen maken als ik
dit allemaal lees. Het klopt trouwens dat het geluid weggaat als je de brommert in de versnelling zet dus.

gr alex
Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Offline marc Lenssen

  • Transalp 650 uit 2000
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 470
  • na vele omzwervingen weer gewoon op die fijne RD04

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2009, 09:59 »
Ik had begrepen uit een ander topic in dit forum dat het zou duiden op het druklager? Meestal verdwijnt het gerammel uit de koppeling als de koppeling inknijpt. Is normaal. En dan is er nog de rammel die juist komt als je de koppeling inknijpt, dit zou het druklager zijn. Had ik op mijn twin ook.
Ik blijf maar terug komen op die Honda twins... :-)

Offline D-DB

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2009, 12:27 »
Ik had begrepen uit een ander topic in dit forum dat het zou duiden op het druklager? Meestal verdwijnt het gerammel uit de koppeling als de koppeling inknijpt. Is normaal. En dan is er nog de rammel die juist komt als je de koppeling inknijpt, dit zou het druklager zijn. Had ik op mijn twin ook.

De rammel waar jij het over hebt is dat ook te horen als je de koppeling in knijpt als je in de versnelling staat.

Want de rammel in mijn motor is alleen in de vrij met ingeknepen koppeling. (moet nog wel proberen om het wat langer vast te houden zoals eerder opgemerkt door hotel)
nader bericht volgt.
Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl

Erik

  • Gast
Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2009, 13:16 »
Heel misschien de centrale moer in de koppeling losgelopen?

Op het moment dat je de koppeling inknijpt kan de koppelingsnaaf met stalen platen los van het koppelingshuis met gevoerde platen draaien. De koppeling bestaat dan dus uit twee delen die los van elkaar kunnen bewegen.

Als de centrale moer losgelopen is heeft het geheel nog meer ruimte om te rammelen omdat de koppelingsnaaf dan met speling op de primare versnellingsbakas zit..
Op het moment dat de eerste versnelling ingeschakeld wordt staat de koppelingsnaaf weer stil terwijl de korf draait, door de frictie tussen de platen a.g.v. de olie die er tussen zit wordt de speling opgeheven en houdt het rammelen op.


Verder rammeld de koppeling van een AT ( en bijna iedere Honda..)  bij stationair draaien altijd wel behoorlijk maar dat zou weg moeten zijn zodra de koppeling ingeknepen wordt.

Nog ff het plaatje van de AT koppeling voor de beeldende vormgeving  ;D


Offline D-DB

Re: Vreemd geluid bij inknijpen koppeling koude motor
« Reactie #8 Gepost op: 29 maart 2009, 16:48 »
Kijk of het gerinkel blijft als je de koppeling langere tijd (halve minuut) ingetrokken blijft houden.

Als je de koppeling even vasthoudt dan gaat het geluid inderdaad weg (duurt nog geen 10 sec).
Honda Africa Twin 2001, stuurverhogers 35mm, touratech kofferdrager en alu koffers 35 ltr en 41 ltr, Givi topkoffer E460, hepco & becker valbeugels voor, arcebis handkappen, garmin zumo 550, verhoogde ruit, cockpitplaat rvs.

www.brandweerdeventer.nl
www.brandweercolmschate.nl
www.dbwservice.nl