Auteur Topic: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V  (gelezen 4113 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Gepost op: 05 juli 2016, 11:15 »
Hallo Transalpkenners!

5 maanden geleden heb ik een nieuwe Varta accu in mijn Transalp 700 geplaatst en deze heeft tot voor kort goed gefunctioneerd.

Ik heb zo'n 4000 kilometer zonder enig probleem gereden, maar toen ik van het weekend mijn motor wilde gebruiken zat er nagenoeg geen spanning meer in (voldoende voor de lamp, maar alleen een klik bij het starten).
Er zijn geen externe stroomverbruikers aangesloten behalve het HISS lampje, maar die zou toch een twee weken mee moeten kunnen op een acculading.

Ik heb de accu uit de motor gehaald en opgeladen en deze komt tot iets meer dan 12 volt. Bij het plaatsen in de motor en bij het starten is de spanning vrijwel meteen uit de accu weg.

Als ik met behulp van startkabels start en deze kabels verwijder als de motor loopt dan blijft de motor netjes lopen en levert een laadspanning van tussen de 14.3 en 14.5 volt afhankelijk van het toerental.

Nu zou het kunnen zijn dat de accu een maandagmorgenproduct is geweest en dat ik met het plaatsen van een nieuwe van alle problemen af ben, maar ik vind het vreemd dat zo'n nieuwe accu de geest geeft. Hij is trouwens ook niet helemaal vierkant meer en voelt enigszins bollig aan.

Hebben jullie nog tips wat ik moet/kan controleren voor ik een nieuwe accu plaats en deze ook defect gaat?

De TA is van 2009 en heeft 19.000 km gelopen.
XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CB400F '75 CBX750F '86 VF500F2 '84

Offline Oldtimer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2016, 22:16 »
Accu is gewoon naar de galemiezen.
Houdt duidelijk geen spanning vast.

Een volgeladen accu meet onbelast een spanning van 13,8 volt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline jan1966

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2016, 23:08 »
Maar waardoor is de accu leeggetrokken en kapot gegaan?
Een goede accu moet zeker in de zomer 2 weken zonder opladen mee kunnen gaan.

Gr.Jan
Varadero SD01, bouwjaar 2002, zwart/grijs, circa 90.000 km gelopen.

Daarvoor: Suzuki V-strom 650, Honda Africa Twin RD07, Suzuki GS850N, Kawasaki EX500, Kawasaki ZZR1100, Honda CBR600F, BMW K100, Suzuki GT500

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2016, 09:53 »
Kan zelf niks anders bedenken dan dat ik een maandagmorgen accu heb gehad.

Vanmiddag plaats ik een nieuwe en hoop dat het daarmee opgelost is.

Verstuurd vanaf mijn Archos 50 Diamond met Tapatalk

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CB400F '75 CBX750F '86 VF500F2 '84

Offline Oldtimer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #4 Gepost op: 06 juli 2016, 14:48 »
Citaat
Kan zelf niks anders bedenken dan dat ik een maandagmorgen accu heb gehad.

Ik kan nog wel bedenken dat de spanningsregelaar de accu heeft opgeblazen.
Zet je er een nieuwe in, gaat die ook kapot.
Meet tijdens een draaiende motor de spanning eens over de accupolen en ga tot 5000 toeren.
Is die hoger dan 15 volt, dan ben je aan een nieuwe regelaar toe.
Maar zoals je schrijft blijft de spanning er gewoon onder.

Maar als hij bol is geworden is er meer aan de hand geweest.
Een accu van 5 maanden oud gaat niet zomaar bol staan.
Ik zou toch eens naar de dealer teruggaan.
De accu''s die ik in die staat heb gezien zaten al 10 jaar op een motor die al die tijd heeft stilgestaan..

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #5 Gepost op: 06 juli 2016, 17:27 »
Maar zoals je schrijft blijft de spanning er gewoon onder.

Maar als hij bol is geworden is er meer aan de hand geweest.

Bol staan is vziw gevolg van overladen (warm).


Gare of ver ontladen accu kan de laadspanning beinvloeden.

Zoals die Ouwe zegt, meet of laat meten de laadspanning op de accupolen na plaatsen van een nieuwe of bewezen gezonde andere accu.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #6 Gepost op: 06 juli 2016, 17:48 »
Citaat
Zoals die Ouwe zegt

Heeee heee , klein beetje respect Harm ;)

Maar bol staan gebeurd ook vaak na een lange tijd ontladen te hebben gestaan.
Ik vraag me ook af of de accu geladen is met een begrensde lader of gewoon met een hoge laadstroom (snel-lader )
Verder,
Als de accu al defect is, soms slechts 1 cel , wordt er meestal een veel te hoge laadstroom ( lage weerstand ) gegenereerd.
Ook met een "normale "lader
Hoe dan ook, een nieuwe accu met een normale laadstroom staat ook na 5 maanden niet bol.

Wanneer je een nieuwe accu plaats en dan de juiste spanningen meet zou ik in elk geval de dealer eens opzoeken met dit verhaal.

We zijn het weer eens Harm  :P



 
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #7 Gepost op: 06 juli 2016, 17:56 »
..klein beetje respect Harm ;)

Hoezo, staat er toch met een hoofdletter  :-[
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Oldtimer

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #8 Gepost op: 06 juli 2016, 17:59 »
Klopt ook weer. Je bent een echte heer  :-*
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline bart mallee

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #9 Gepost op: 06 juli 2016, 18:23 »
"Heer" met hoofdletter
Transalp 1992

Offline Waffie

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #10 Gepost op: 07 juli 2016, 12:47 »
Ik begin eerst maar eens bij vragen

welk type accu is er geplaatst en vooral wie heeft de diagnose gesteld dat juist de accu  defect was,

en geen regelaar/dynamo probleem met als gevolg  juist een defecte accu ?

origineel zit er een  Yuasa YTZ 14 S in en ik heb hier al eens eerder over geschreven (zeer specifieke accu)
overigens zijn accu's slijt art.  en na 5 maanden kun je haast nooit meer spreken over een productie fout want die laten zich vaak al vrij direct zien.

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Re: Accuprobleem met een Transalp XL 700 V
« Reactie #11 Gepost op: 08 juli 2016, 08:58 »
Ik begin eerst maar eens bij vragen

welk type accu is er geplaatst en vooral wie heeft de diagnose gesteld dat juist de accu  defect was,

en geen regelaar/dynamo probleem met als gevolg  juist een defecte accu ?

origineel zit er een  Yuasa YTZ 14 S in en ik heb hier al eens eerder over geschreven (zeer specifieke accu)
overigens zijn accu's slijt art.  en na 5 maanden kun je haast nooit meer spreken over een productie fout want die laten zich vaak al vrij direct zien.

Goede vragen...

Accu was een Varta TTZ14S-4 12v 11Ah 230A en door mijzelf gemonteerd

De diagnose dat de accu defect is heb ik zelf gesteld op basis van het volgende: accu uit de motor, opgeladen met de optimate en die komt niet tot het controle lampje dat de accu opgeladen is, hij blijft dus laden.
Om een defect aan de acculader uit te sluiten heb ik ook nog een andere acculader gebruikt, deze blijft ook laden.

Accu geeft in onbelaste toestand een spanning van plm 12,8 volt en bij gebruik in de motor bij het starten valt dit weg tot ver onder de 10 volt.

Ik kan de regelaar en dynamo alleen meten door middel van de laadspanning bij een lopende motor en deze geeft tussen de 14.3 en 14.5 V afhankelijk van het toerental. Deze waarde is  ook gemeten tijdens het geval bij de Transalpcontroledag in Elburg afgelopen voorjaar.


Ik ga eens op zoek naar je stuk over de Yuasa accu, ben benieuwd

XL700V '09 CB750K6 '76 CB500K0 '72 CB650 '80 CB400F '75 CBX750F '86 VF500F2 '84