Auteur Topic: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)  (gelezen 8837 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piraat

Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Gepost op: 05 juni 2012, 19:27 »
Goedenavond mensen van dit mooie forum!

Sinds een maand ben ik de trotse bezitter van een Transalp XL600V uit '96. Tot nu toe vind ik het een heel fijne motor en ben van plan om er veel kilometers mee te maken! Ik heb een issue mbt het benzineverbruik en graag zou ik van jullie kennis gebruik willen maken:

Als ik over 80-kilometer wegen rijd, is mijn verbruik ongeveer 1 op 17 (230 km op tank excl reserve). Misschien iets aan de hoge kant, maar niet enorm. Echter, als ik constant 130 op de teller rijd op de snelweg, is mijn gebruik 1 op 13-14 (175 km op tank excl reserve)! Dit lijkt mij echt teveel als ik dat vergelijk met andere mensen op dit forum die berichten rond de 1 op 20-22 te rijden. Ik zou dit graag willen oplossen met jullie hulp!

Wat gegevens over mijn motor:
Bouwjaar: 1996
KM stand: 72.000
Uitlaat: standaard
Stationair toerental: 1300-1400
Opmerkingen:
Als ik het gas volledig opentrek, houdt hij eerst even in en dan pas versnelt hij. Bij geleidelijk opendraaien heeft hij dit niet.
Tijdens het op de motor afremmen ploft de uitlaat. Niet overdreven hard, maar wel hoorbaar.

Mochten er nog meer gegevens nodig zijn dan geef ik die natuurlijk graag!


Offline chaos

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #1 Gepost op: 05 juni 2012, 21:50 »
controleer je chokeplunjers in je carburateur. vermoedelijk dan die niet geheel goed terug komen. verklaart gelijk je hoge stationair toerental

Offline Piraat

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #2 Gepost op: 05 juni 2012, 22:29 »
Bedankt voor de tips! De carburateurs waren ook in me opgekomen. Even iemand vinden die daar dan iets meer van weet  ???. Helaas geen grote stroomverbruikers Johnvl...

Offline Oldtimer

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2012, 08:28 »
Citaat
Even iemand vinden die daar dan iets meer van weet 

Zo moeilijk is dat toch niet. kijk gewoon even of de choke geheel terug komt en er als deze hendel helemaal dicht staat of je veel speling houdt op het kabeltje.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Piraat

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2012, 21:44 »
Hallo allemaal, gisteravond heb ik de choke plunjers eruit gedraaid, schoongemaakt (alhoewel ik geen vuil oid zag) en lichtjes ingeolied weer teruggedaan in de carbs. Ook de kabel heb ik gesmeerd met siliconenspray.

Vanochtend deed hij het beter dan normaal, met nog maar iets inhouden zo rond 5500 tpm, maar nauwelijks merkbaar. Maar op de terugweg besloot ie even extra vervelend te doen en bokte hij continu tussen de 5000 en 6000 toeren. Eronder doet ie het goed, en erboven ook (alhoewel hij wel wat 'rauw' aanvoelt) maar net tussen de 5 en 6 lijkt het wel of 1 van de cilinders niet wil meedoen. Heeft iemand ervaring hiermee? Er is waarschijnlijk een hele waslijst aan dingen die kunnen worden gecheckt op en aan de carburateur. Ik had het idee om morgen een flesje Forte te halen, misschien heeft dat nut.

Als hij goed warm is, is het stationair toerental trouwens 1500. Best hoog dacht ik, misschien staat ie wat te rijk afgesteld?

Offline Driepinter

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2012, 22:22 »
Ik zou ook eens goed kijken of er nergens valse lucht wordt aangezogen, of er geen scheurtjes zitten in vacuümslangen, luchtfilter, slangen tussen luchtfilter en carburateurs etc.

Meer in verband met inhouden, hoog stationair toerental en zo. Een te hoog verbruik krijg je daar denk ik niet zo snel van, maar misschien dat het er indirect mee te maken heeft.

Offline smarty

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2012, 19:00 »
Hoi Piraat.

Ik heb recentelijk exact hetzelfde probleem gehad (het inhouden bij hoge toerentallen).
Het begon steeds erger te worden en ook bij steeds lager toerentallen op te treden.
Uiteindelijk is hij er zelfs helemaal mee op gehouden (op een stuk snelweg waar geen vluchtstrook was, beetje scary).
Alles gecheckt maar er zelf niet uitgekomen.
Dus op de aanhanger naar Ad gegaan.
Er bleek ergens kortsluiting te zitten.
Na het vernieuwen van de vier bougies (ik wist niet dat er twee per cilinder in zaten) liep hij weer als een zonnetje.
Geen enkel probleem meer gehad sindsdien.

De twee niet zichtbare bougies bleken uiteindelijk de boosdoeners. Om daarbij te komen zal je de tank en nog wat ander onderdelen moeten verwijderen.

Succes, Smarty

Offline roland65

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #7 Gepost op: 17 juni 2012, 23:06 »
Of je gebruikt de bougie-sleutel uit het boordgereedschapsetje, dan kun je de tank laten zitten ;)

Offline Piraat

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2012, 15:39 »
Update: na het openen van de carburateurs bleek dat allebei de gasschuiven zijn gescheurd (bovenste gedeelte van rubber). Helaas wel prijzig om te vervangen, maar hopelijk loopt ie volgende week (als de onderdelen binnen zijn) dan weer als vanouds! Bedankt voor alle suggesties!

Offline Driepinter

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #9 Gepost op: 23 juni 2012, 16:28 »
Mooi dat je het gevonden hebt, en ook mooi dat je het even terugkoppelt zodat we er wat van kunnen leren.

Offline Piraat

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #10 Gepost op: 03 juli 2012, 20:47 »
OK, mijn alpje is terug! Wat is er allemaal aan gedaan: gasschuiven vervangen, carbs schoongemaakt, en hij is op de dynojet afgesteld, heeft kleinere sproeiertjes gekregen en een lager vlotterniveau. Volgens de monteur bleef hij namelijk inhouden met de nieuwe gasschuiven, en na deze afstelling loopt hij volgens hem weer goed. Ik heb het zelf nog niet kunnen testen, t was maar een klein stukje naar huis vanaf de garage, en morgenochtend moet ik sowieso ruim 150 km rijden dus dan komen we er wel achter.

Nog iets grappigs: ik had een suzuki bandit 650 als leenmotor. Hier heb ik in totaal ong 3 weken op gereden, wat neerkomt op zo'n 2500 km. Daar moest ik wel even aan wennen wegens de andere zitpositie enzo, maar toen ik vanmiddag op mijn Transalp ging zitten leek het net een buitenaardse machine! Alles was zo anders dan dat ik op dat moment gewend was, ik ging gelijk kijken of het stuur anders stond ed. ;) Ook was het motorkarakter heel verschillend. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat ik daar weer aan gewend ben!


Offline zenfox

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #11 Gepost op: 10 februari 2016, 14:23 »
Ik heb exact hetzelfde probleem. Nu twee keer stipt na 150 k/m is mijn tank leeg en moet ik over op reserve.
In eerste instantie dacht ik dat het aan mijn (nieuwe) rijgedrag lag en het wennen aan de motor.

Mijn stationeer toerental is ongeveer hetzelfde, en rond de 1500 nadat ik een tijdje gereden heb.
Vanuit het topic wordt het mij niet helemaal duidelijk of dit nu wel of niet hoog is?

Ik ga me even verdiepen in het schoonmaken van de chokeplunjers, en kijken of ik hier mee uit de voeten kom.
En eventueel de bougies vervangen. Als dat niet werk maar even een bezoekje aan de garage  :-\
« Laatst bewerkt op: 10 februari 2016, 14:30 door zenfox »
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Sandra

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #12 Gepost op: 10 februari 2016, 16:04 »
XL600V
bj. '99
km stand plus minus 30.000
Verbruik bij 80 a 100 km per uur is dan tussen de 1:20 a 1:22
[img]http://img684.imageshack.us

Offline robgoesdakar

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #13 Gepost op: 10 februari 2016, 16:53 »
Stationair rond de 1100/1200 toeren moet ie mooi en gelijkmatig volhouden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Piraat

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2016, 01:14 »
Update voor de volledigheid: het probleem met mijn motor was na de beurt bij de garage niet opgelost, uiteindelijk is mijn motor er helemaal mee opgehouden (dikke zwarte rook, niet meer willen starten) en heb ik het motorblok vervangen voor een donor exemplaar. Sindsdien loopt ie weer perfect, rond de 1 op 20.

Offline zenfox

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #15 Gepost op: 06 juni 2016, 15:55 »
Inmiddels het nodige aan de motor gedaan om
het hoge verbruik op te lossen.

* de kleppen zijn gesteld
* de olie + filter zijn vervangen
* nieuwe iridium bougies
* carburateurs gesynchroniseerd
* plunjers nagekeken
* lucht filter nagekeken
* carburateur reiniger gebruikt

Helaas heeft dit allemaal geen effect gehad.
En verbruik is nog steeds tussen de 1/12 en 1/14.
Op de snelweg haal ik 200km voordat ik over moet naar reserve, in de stad ligt dat rond de 150km
Ik ben inmiddels het spoor bijster. Mocht iemand nog iets weten, dan hoor ik het graag  ???

De motor draait wel gemiddeld 1k minder toeren dan voorheen. Dus dat is dan wel weer prettig  :))
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline alain

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #16 Gepost op: 06 juni 2016, 20:24 »
XL600V
bj. '99
km stand plus minus 30.000
Verbruik bij 80 a 100 km per uur is dan tussen de 1:20 a 1:22

ik sluit mij hierbij aan.

Op de snelweg en in de stad loopt het verbruik snel op.

1 op 14 is niet abnormaal voor een TA op snelweg boven 120 en in stad.


PD06(1994) - PD06(1993)

Offline PimW

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #17 Gepost op: 06 juni 2016, 20:41 »
Geef eens wat meer info over de motor en het rijgedrag?

Is het verbruik altijd zo hoog geweest?
Hoe zagen de oude bougies eruit toen je ze wisselde?

Weet je welke sproeiers er nu in zitten?
Heb je de afstelling van de pilotscrew gecontroleerd/aangepast (zou er eigenlijk geen invloed moeten hebben volgens mij)?

Afhankelijk van de leeftijd zou de gasnaald/buis nog versleten kunnen zijn.

Kan een aantal oorzaken hebben maar ik vind het niet zomaar acceptabel. Mijn motor verbruikt op lange toerdagen 1:20 tot 1:22 en bij snelweg en stadsgebruik 1:18. Van de week nog een ochtend allroad en ook dan geen siginificant hoger verbruik opgemerkt.
Moet beter kunnen :)

Offline robgoesdakar

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #18 Gepost op: 07 juni 2016, 11:29 »
Motortje is bij mij onderhanden geweest voor de grote beurt/ synchroon.

Oude bougies zagen er slecht uit, maar de kleur kon ik zo 1-2-3 niet herkennen. (Dus niet overduidelijk verbrand, verzopen, te arm, te rijk kleurtje)

We hebben verder (nog) niet aan de pilotscrew gezeten, maar is nog wel iets waar we eens mee zouden kunnen spelen.

Motor is weliswaar 'oud', maar heeft nog geen 14k gelopen !!! Alles sleutelt nog alsof het nieuw is !!!

Misschien is het toch een kwestie van de carbs er eens afhalen en de boel goed reinigen.
Daarna dan ook maar eens met de pilotscrew 'spelen'. Verbruik moet absoluut beter kunnen...... zeker voor zo'n ultra gaaf, en echt zo goed als nieuwe transalp !!
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline PimW

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #19 Gepost op: 07 juni 2016, 11:43 »
Pilotscrew heeft alleen effect bij stationair lopen en tot 1/4 gas oid. Kan me niet voorstellen dat die de oorzaak van het hoge verbruik is maar kan nooit kwaad.

Dan heeft de motor in zijn leven veeeeel stilgestaan, ik zou eens een blik op/in de carburateurs werpen. Normaal gesproken zorgt vervuiling niet voor toegenomen brandstofverrbuik, maar een hangende choke plunjer bijvoorbeeld wel en wat doen de gasschuiven? Bewegen die mooi soepel/membraan intact?

Rijd de motor verder wel goed dan?

Offline zenfox

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #20 Gepost op: 07 juni 2016, 13:11 »
Ha Pim en Rob,

Dank voor de reacties  ;D

Ik zal even het volledige verhaal vertellen.
De motor is in januari gekocht via een garagehouder.
Die heeft hem van de 1e eigenaar gekocht met 11k op de teller. Ik heb er zelf nu iets meer dan 3k mee gereden.
Onderhouds geschiedenis was niet bekend, maar ik denk ook niet dat die er überhaupt is geweest.
De originele banden zaten er zelfs nog onder. Die zijn door de garage vervangen. En de garage eigenaar heeft er zelf 100 km op gereden. Verder heeft hij er ook geen onderhoud aan gedaan. Motor was/is in bijna in nieuwstaat. Maar heeft waarschijnlijk inderdaad lang stil gestaan. Motor is tijdens  de inspectiedag door Rob gekeurd. Geen ernstige gebreken.
Motor rijdt verder als een zonnetje. Ik heb wel weinig vergelijkingsmateriaal, aangezien het m'n eerste motor is.
Nadat ik er wat carburateur reiniger in heb gegooid. Merkte ik wel dat de motor in het hoge toeren gebied wat soepeler liep en mooier geluid maakte.  En na de grote beurt van Rob maakte de motor gemiddeld 1k minder toeren bij hoge snelheden.
De pilotcrew heb ik al afgesteld, want die stond wat rijk. Van 1500+ naar 1100+ stationeer toerental afgesteld.
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline TransAlpGhost

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2016, 23:16 »
Je motor kan bij een zelfde snelheid niet opeens langzamer rondgaan dan moet de wielomtrek ook veranderen :angel:
Xl650v, hyperpro veren, fehling valbeugel, tomtom rider(5), MRA X screen geboord door de ruit, Honda kofferset, ortlieb rack pack 31 en 43 liter, Louis large gepack rack op topkoffer

Offline Arjen

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #22 Gepost op: 09 juni 2016, 10:48 »
Je motor kan bij een zelfde snelheid niet opeens langzamer rondgaan dan moet de wielomtrek ook veranderen :angel:

Kan wel hoor. Slip op de koppeling bijvoorbeeld  :))

Verder carbs bekijken. Vervuiling, of een te hoog vlotterniveau en je brandstof loopt er met vlagen via de overloop uit. Dan loopt je motor prima, maar is je verbruik "toch wel hoog" ;)
“Never Stop Exploring”

Offline zenfox

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2016, 13:36 »
Dank voor de suggesties! Ik ga binnenkort maar weer langs Rob  ;)
Honda Transalp XL600V (PD06) '95

Offline Eric Koog a/d Zaan

Re: Hoog benzineverbruik Transalp '96 (1 op 13-14!)
« Reactie #24 Gepost op: 07 juli 2016, 23:06 »
Mijn TA is van 1995 en ben de eerste eigenaar. De 1 op 20 heb ik ook nooit gehaald. Ik rijd ook gemiddeld tussen de 200 en 250 km op een tank. Ben ik het begin naar dealer geweest omdat ik het verbruik hoog vond. Geen euvel kunnen vinden. Ik ben wel groot en 100 + kg en houd van flink op en door trekken. Kruissnelheid 120 kmh


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk