Auteur Topic: Kleine onderdelen en voorraad  (gelezen 1747 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonas

Kleine onderdelen en voorraad
« Gepost op: 14 juni 2012, 15:53 »
Bij het lezen van mijn Haynes zie ik telkens staan, 'gooi het oude o-ringetje weg en neem een nieuwe', 'neem een nieuwe sluitring, indien nodig', 'vervang de bout als die versleten is', etc, etc.

Nou heb ik niet zo veel o-ringen, sluitringen en boutjes en moertjes op voorraad, maar daar zou ik wat aan willen doen om niet voor ieder ringetje of boutje naar de ijzerhandel of brezan te moeten. Hoe gaan jullie hier mee om? Zijn er specifieke assortimentsdozen die voor onze motoren erg geschikt zijn? En zijn er nog specifieke maten o-ringen die veel gebruikt worden oid?

En verder misschien net zo interessant: Wat wil je altijd in huis hebben om fatsoenlijk te kunnen sleutelen aan je motor?

Groeten,

Jonas

Offline Anne

Re: Kleine onderdelen en voorraad
« Reactie #1 Gepost op: 14 juni 2012, 16:28 »
Ik ga daar mee om door op plekken waar het niet "nodig" is geen nieuwe ringen te plaatsen.
Bijvoorbeeld je olie-aftap-plug; daar doe ik maar 1 op de 2 keer een nieuwe in; het lekt toch niet.
En zo wel; zet ik er dan wel een nieuwe in; impact is laag.

Verder een standaard voorraadje (precies de juiste maat hoeft vaak niet, of is wel te beunen), of je klus voorbereiden.

Offline PH-ADW

Re: Kleine onderdelen en voorraad
« Reactie #2 Gepost op: 14 juni 2012, 22:51 »
Ik doe het meeste van mijn sleutelwerk bij Ad in de werkplaats...    Alles op voorraad voor gepland onderhoud en voor het onverwachte onderhoud tot nu toe ook altijd...

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Hotel 317

Re: Kleine onderdelen en voorraad
« Reactie #3 Gepost op: 15 juni 2012, 01:27 »
Vooraf de klus doorlezen, en visueel inspecteren.

Zo is het na vijftien jaar of 80 000 kilometer, niet heel vreemd, wanneer de rubberen kleppendekselpakking uitgedroogd is. Zachte metalen ringen bij aftappunten (olie, water, remsysteem, en bij XRV modellen van voor 1996: de voorvork) kun je vooraf bestellen. Inlaatrubbers harden ook uit, en als je de carburateurs na tig jaar open schroeft, kan de rubberen pakking van de vlotterbak ook wel eens de geest geven.

Veel van dit vervangen is natuurlijk preventief: Als Haynes het er niet in zet, jij er dus ook niet over nadenkt, en je eindigt met een brandende, lekkende, of vastgelopen motorfiets, is niemand blij.

Betreffende het slijtagespul probeer ik altijd een set luchtfilter, kettingkit en remblokken alvast bij elkaar te sparen van de centjes die aan het einde van de maand nog over zijn. Zo wordt het uiteindelijke onderhoud geen hap uit de maand.

Offline Sandra

Re: Kleine onderdelen en voorraad
« Reactie #4 Gepost op: 15 juni 2012, 11:23 »
Ik ga daar mee om door op plekken waar het niet "nodig" is geen nieuwe ringen te plaatsen.
Bijvoorbeeld je olie-aftap-plug; daar doe ik maar 1 op de 2 keer een nieuwe in; het lekt toch niet.
En zo wel; zet ik er dan wel een nieuwe in; impact is laag.

Verder een standaard voorraadje (precies de juiste maat hoeft vaak niet, of is wel te beunen), of je klus voorbereiden.
Wij  vernieuwen de ring van de aftap wel iedere keer, kost geen drol! Gewoon gelijk goed doen en de juiste maat nemen! Een oude ring is nooit mooi vlak meer en bij een nieuwe weet je dat het goed zit ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: Kleine onderdelen en voorraad
« Reactie #5 Gepost op: 15 juni 2012, 22:28 »
ik vervang de ring onder de aftapplug nooit, doe altijd 1 winding teflontape rond de schroefdraad, de laatste 100000km geen lekkage :)
universele ringetjes en Oringen heb je vrijwel niks aan op Honda's, zijn altijd hele afwijkende maten die je gewoon bij honda zal moeten bestellen.   net niet passen is net wel lekkage
Varadero SD02  2004