Vooraf de klus doorlezen, en visueel inspecteren.
Zo is het na vijftien jaar of 80 000 kilometer, niet heel vreemd, wanneer de rubberen kleppendekselpakking uitgedroogd is. Zachte metalen ringen bij aftappunten (olie, water, remsysteem, en bij XRV modellen van voor 1996: de voorvork) kun je vooraf bestellen. Inlaatrubbers harden ook uit, en als je de carburateurs na tig jaar open schroeft, kan de rubberen pakking van de vlotterbak ook wel eens de geest geven.
Veel van dit vervangen is natuurlijk preventief: Als Haynes het er niet in zet, jij er dus ook niet over nadenkt, en je eindigt met een brandende, lekkende, of vastgelopen motorfiets, is niemand blij.
Betreffende het slijtagespul probeer ik altijd een set luchtfilter, kettingkit en remblokken alvast bij elkaar te sparen van de centjes die aan het einde van de maand nog over zijn. Zo wordt het uiteindelijke onderhoud geen hap uit de maand.