In afwachting van een nieuwe ketting set en nog wat andere goodies dacht ik vanavond maar eens de oude ketting set te verwijderen. Ik heb nog niet eerder aan dit gedeelte van mijn motor gesleuteld, dus ik was benieuwd wat me te wachten stond. Het ging minder soepel dan gehoopt en ik kwam een aantal dingen tegen waar ik graag jullie ideeen over zou horen..
Eerst de versnellingspook en het bescherm kapje er af om het kleine tandwiel los te kunnen maken.
Het eerste wat mij opviel was dat er speling zat in het tandwiel in de lengte-richting van de uitgaande as. Het borg-plaatje kwam er ook niet zo makkelijk af en wat ik verder zag was volgens mij zowel het borg-plaatje als het uiteinde van de uitgaande as redelijk aan het slijten zijn. Nou heb ik nog nooit een nieuwe as en borg-plaatje mogen aanschouwen, dus heb een beperkt referentie kader. Hoe ziet dit er volgens de kenners uit?
Naast de speling op het tandwiel ten opzichte van de uitgaande as zat er ook wat speling op de uitgaande as in dezelfde lengte-richting. Maximaal een milimeter, is dat iets om me zorgen over te maken?
Verder vind ik het er persoonlijk nogal roestig uitzien
Dit lijkt me een plek die zich uitstekend leent voor wat vet, of zeg ik nou hele domme dingen?
Het valt me wel mee hoe versleten het kleine tandwiel is. Ik heb ze stukken erger voorbij zien komen hier
Vervolgens verder met het verwijderen van het achterwiel. Dat ging zonder problemen behalve dat ik het tandwiel niet van het wiel af krijg. Dus die liggen nu in de WD40 te weken en ik ga morgen even langs de brezan om een fatsoenlijke imbus-dop te halen. Dat moet wel goed komen.
Omdat de ketting een eindeloze is, moet de achterbrug los. Helaas denkt de achterbrug daar anders over
. De moer van de achterbrugas-bout heb ik los, maar de achterbrugas-bout wil niet uit de achterbrug. Ik heb wel wat getimmert, maar met een klein hamertje omdat ik niet weet of ik dingen stuk kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel geweld kan ik gebruiken?
Uiteindelijk ook nog even naar de remschijven gekeken. Voor is nog prima, achter is aan vervanging toe:
Slijten die remschijven (achter) altijd zo a-symmetrisch?
Ook hierbij kwam ik weer een bout tegen die niet los wilde... De bout waar de remschijven mee vast zitten. WD40 en morgen nog een poging
.
Ik ben benieuwd naar wat jullie zien
Groeten,
Jonas