Techniek > Honda Transalp

Gesleutel aan m'n alp; kan wel wat inzichten gebruiken.

(1/3) > >>

Jonas:
In afwachting van een nieuwe ketting set en nog wat andere goodies dacht ik vanavond maar eens de oude ketting set te verwijderen. Ik heb nog niet eerder aan dit gedeelte van mijn motor gesleuteld, dus ik was benieuwd wat me te wachten stond. Het ging minder soepel dan gehoopt en ik kwam een aantal dingen tegen waar ik graag jullie ideeen over zou horen..

Eerst de versnellingspook en het bescherm kapje er af om het kleine tandwiel los te kunnen maken.



Het eerste wat mij opviel was dat er speling zat in het tandwiel in de lengte-richting van de uitgaande as. Het borg-plaatje kwam er ook niet zo makkelijk af en wat ik verder zag was volgens mij zowel het borg-plaatje als het uiteinde van de uitgaande as redelijk aan het slijten zijn. Nou heb ik nog nooit een nieuwe as en borg-plaatje mogen aanschouwen, dus heb een beperkt referentie kader. Hoe ziet dit er volgens de kenners uit?




Naast de speling op het tandwiel ten opzichte van de uitgaande as zat er ook wat speling op de uitgaande as in dezelfde lengte-richting. Maximaal een milimeter, is dat iets om me zorgen over te maken?

Verder vind ik het er persoonlijk nogal roestig uitzien  >:( Dit lijkt me een plek die zich uitstekend leent voor wat vet, of zeg ik nou hele domme dingen?  :angel:



Het valt me wel mee hoe versleten het kleine tandwiel is. Ik heb ze stukken erger voorbij zien komen hier ;)

Vervolgens verder met het verwijderen van het achterwiel. Dat ging zonder problemen behalve dat ik het tandwiel niet van het wiel af krijg. Dus die liggen nu in de WD40 te weken en ik ga morgen even langs de brezan om een fatsoenlijke imbus-dop te halen. Dat moet wel goed komen.

Omdat de ketting een eindeloze is, moet de achterbrug los. Helaas denkt de achterbrug daar anders over >:(. De moer van de achterbrugas-bout heb ik los, maar de achterbrugas-bout wil niet uit de achterbrug. Ik heb wel wat getimmert, maar met een klein hamertje omdat ik niet weet of ik dingen stuk kan maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Hoeveel geweld kan ik gebruiken?

Uiteindelijk ook nog even naar de remschijven gekeken. Voor is nog prima, achter is aan vervanging toe:





Slijten die remschijven (achter) altijd zo a-symmetrisch?

Ook hierbij kwam ik weer een bout tegen die niet los wilde... De bout waar de remschijven mee vast zitten. WD40 en morgen nog een poging :).

Ik ben benieuwd naar wat jullie zien :)

Groeten,

Jonas




Hans Schaap:
Jonas


De speling van het tandwiel in de lengetrichting van de as is niets om je zorgen over te maken.
ook de speling van de as is normaal.
Het borgplaatje is behoorlijk aangetast en zou ik vervangen.
De slijtage aan jouw voortandwiel is groot. De voorbeelden waaraan jij refereert zijn voorbeelden van hoe het niet moet.
Let wel goed op hoe je het voortandwiel monteerd hij heeft een voor- en een achterkant. De ketting loopt bij een juist gemonteerd tandwiel in lijn.


Voor het verwijderen van jouw achtertandwiel draai je de moeren van de bouten los. Dan gebruik je het imbuszeskant alleen om de bout tegen te houden en zet je de kracht op de moer. Die kan meer hebben en heeft ook minder wrijving waardoor de kracht ook kleiner is. t.o.v. kracht zetten op de bout.


De as van de achterbrug vergt geduld en resoluut handelen.
Geen zachte klopjes daarmee beschadig je de schroefdraad al snel.
Je kunt de moer op de bout zetten net los. Dan heb je een paar mm om de as op te schuiven en kun je later de moer over de eventueel beschadigde draad draaien. Als de as eenmaal in beweging is gekomen gaat hij steeds makkeliker.
Wat hierbij helpt is als een ander de as heen en weer probeert te draaien terwijl de ander hem eruit slaat.
Veel WD-40 is hier wel belangrijk en tijd om te weken.
Het blijft een lastige klus waarbij de as soms overlijdt.


De slijtage aan de remschijven kun je opmeten zo met het blote oog blijft het gokken.


Dat de remblokken a-symmetrisch slijten komt meestal doordat de remklauwen incl bracket vuil en aangeslagen zijn.
Over het algemeen geldt hier schoonmaken en het juiste vet op de juiste plek.


Het loshalen van weerbarstige moeren gaat vaak heel goed met een luchtsleutel, het korte slaan geeft een schrikeffect en maakt dat de moeren zonder beschadigen loskomen.


Heel belangrijk is dat als je ergens op gaat slaan je de andere kant opvangt. b.v. met een zwaardere hamer dan waar je mee slaat of door te ondersteunen.
Vergelijk het met het verwijderen van een ouderwetse spie in een fietscrank.


Mijn advies is om er een sleutelboek op na te slaan en eventueel iemand erbij halen die dit al eens vaker heeft gedaan.
Met name het verwijderen van de as vergt wat "sleutelgevoel" om te voorkomen dat de boel kapot wordt geslagen.


Al met al geen onoverkomelijke klus, maar dat hangt helemaal af van jouw inzicht en sleutelvaardigheid.
De enige die dat in kan schatten ben jijzelf.





Groet Hans

Jonas:
Hans, bedankt voor je uitgebreide reactie!

De remblokken zijn op; een van de blokjes is bijna gelijk met de bodem van de indicatie-groef.


--- Citaat van: Hans Schaap op 15 juni 2012, 09:57 ---Dat de remblokken a-symmetrisch slijten komt meestal doordat de remklauwen incl bracket vuil en aangeslagen zijn.
Over het algemeen geldt hier schoonmaken en het juiste vet op de juiste plek.

--- Einde van citaat ---
Betekent dat effectief dat ik hem het beste meteen kan reviseren? Ik heb de klauw er nu toch al af dus dan is dat volgens mij niet heel veel meer werk; cilinder eruit, rubbers eruit, de boel goed schoon maken en weer in elkaar zetten met het juiste vet, of zie ik iets over het hoofd?

Ik ben vanmiddag bij de motorzaak bij mij in de straat langs gegaan (Mokum motors). Die had de remblokjes en het borgplaatje op voorraad, dus das erg fijn. Ik had ook maar even mijn remklauw meegenomen, want na verwarmen en een hoop WD40 kreeg ik het dopje er nog niet uit. Die kreeg hij er met gepast geweld uit, dus dat probleem is verholpen. Dat leidde wel weer tot een nieuwe uitdaging; het ontluchten van mijn achter rem als die er straks weer op zit.

Er stond trouwens in die zaak een AT op de brug, een wit-rood-blauwe, van iemand hier? ;)


Hij zag er niet zo veel heil in trouwens, om die achter brug los te willen halen. Hij vond dat ik die gewoon moest laten zitten en er een geklonken ketting op moest zetten. Ik heb eigenlijk zoiets van 'wat met bout en moer vast is gezet moet ook weer loskunnen', dus die uitdaging heb ik nog niet opgegeven  ::)


--- Citaat van: Hans Schaap op 15 juni 2012, 09:57 ---Het loshalen van weerbarstige moeren gaat vaak heel goed met een luchtsleutel, het korte slaan geeft een schrikeffect en maakt dat de moeren zonder beschadigen loskomen.

--- Einde van citaat ---

Volgens mij heb ik zoiets wel eens bij mijn buurman zien rondslingeren, dus ik ga daar maar eens een bakkie doen  ;)


--- Citaat van: Hans Schaap op 15 juni 2012, 09:57 ---Heel belangrijk is dat als je ergens op gaat slaan je de andere kant opvangt. b.v. met een zwaardere hamer dan waar je mee slaat of door te ondersteunen.
Vergelijk het met het verwijderen van een ouderwetse spie in een fietscrank.

--- Einde van citaat ---
Is dat niet afhankelijk van de massa van het object waar je -in dit geval- de as uit wil slaan? Ik kan me niet zo goed voorstellen dat een zware hamer heel veel toevoegt als ik daarmee de rest van de motor wil tegen houden ???


--- Citaat van: Hans Schaap op 15 juni 2012, 09:57 ---Mijn advies is om er een sleutelboek op na te slaan en eventueel iemand erbij halen die dit al eens vaker heeft gedaan.
Met name het verwijderen van de as vergt wat "sleutelgevoel" om te voorkomen dat de boel kapot wordt geslagen.

--- Einde van citaat ---

Ik ben niet zo thuis in de wereld van sleutelboeken. Ik heb een Haynes, daar staat wel het een en ander in, of had je iets anders in gedachte? Verder ben ik niet zo'n ervaren sleutelaar, maar denk ik dat ik met gezond verstand een heel eind moet komen, toch? (En natuurlijk met het maken van de nodige fouten :angel:, doch liefst zo min mogelijk)

Hotel 317:
Ik monteer mijn kettingwielen altijd met kettingvet. Dit voorkomt mijn inziens het metaal-op-metaal contact. Wanneer er echter zand tussen zou komen, kan dit niet meer weg vanwege datzelfde vet.

Overigens zie ik het voordeel van een eindeloze ketting ook niet echt: Meer onderdelen om los te moeten hengsten, vast te zetten, en wat dus kan stuk gaan bij het (de)monteren, of loslopen bij het niet goed op moment zetten. Hoe vaak zal de achterbruglagering van een alp versleten zijn?

Ikzelf haal bij het monteren van een klinkschakel alles aan op 40 NM: Het persen van het plaatje, en het optrompen van de twee pennen. Dit geeft mijn inziens een zeer goed resultaat.

EDxrv:
Cok van den Heuvel Handboek motor onderhoud.
Staan leuke tips in ook voorde sleutelaar met enioge ervaring (zeg maar bromfiets niveau.
Ketting vervangen doe ik ook met klinken. In de fabriek wordt ie ook geklonken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View