Auteur Topic: Losse spaken...  (gelezen 2939 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline voorstad

Losse spaken...
« Gepost op: 20 juni 2012, 08:30 »
De afgelopen tijd merkte ik dat m'n alp (PD10-'97) meer en meer last van shimmy begon te krijgen. Ook bij het wegrijden hoorde ik steeds een "klonk" geluid wat ik niet echt kon thuisbrengen. Eerst dacht aan de kettingspanning, maar dat lost het niet op. Bij nadere inspectie blijkt dat ik mijn achtervelg & band kan bewegen: de spaken zitten los.

Hoe kan het eigenlijk zover komen? Het is niet een of twee spaken zoals bij een fiets, maar alle spaken hebben iets van speling, waardoor het hele achtervelg enigzins kan bewegen.

(Ik heb natuurlijk al wel contact opgenomen met clubdocter Ad en hoop binnenkort een ander achterwiel te kunnen plaatsen.)
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Anne

Re: Losse spaken...
« Reactie #1 Gepost op: 20 juni 2012, 10:33 »
Als je velgrand goed is zou ik hem laten spaken.
Kost rond de 130 euro, maar dan heb je dus wel een nieuw gespaakt wiel die dus weer weer
net zolang mee kan als een nieuw wiel. Als je een 2e hands wiel koopt ben je minstens hetzelfde
kwijt, en heb je dus een vrij oud wiel met risico op hetzelfde over een paar jaar.

Offline voorstad

Re: Losse spaken...
« Reactie #2 Gepost op: 20 juni 2012, 15:19 »
Hoi Anne bedankt voor je reactie. Met het herspaken komet het vast wel goed. Volgens mij heeft Ad een "omruil" service voor leden. Lever je huidige velg in en koop een nieuw gespaakt exemplaar. Komt vast wel goed.

Ik vraag me alleen af hoe dit nu ontstaat?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline voorstad

Re: Losse spaken...
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2012, 15:31 »
Ik zie nuinderdaad dat er een spaak (aan de kant van de as) afgebroken is, vandaar dat er nu overal wat speling zit.

Hoe link is het om hier nog mee te rijden?
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Sandra

Re: Losse spaken...
« Reactie #4 Gepost op: 20 juni 2012, 16:01 »
Toen we van de noordkaap terug kwamen ontdekte Herbert bij zijn Alp ook een gebroken spaak en die zou  maar zo 6000km gebroken meegereist kunnen zijn... niks aan de hand als de rest oke is. Bij meerdere losse spaken zou ik uitkijken!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline V-Twin

Re: Losse spaken...
« Reactie #5 Gepost op: 20 juni 2012, 17:11 »
Het begint met rek, dat zit op iedere gegalvaniseerde spaak.
Als er eenmaal rek is die niet uit gespaakt wordt komt er wringing op het kopje bij de naaf. Daar breken de spaken over het algemeen af, lees, slijten ze deels door.
Is de spaak bij de draainippel gebroken dan is de oorzaak vaak dat er iemand aan gedraaid heeft terwijl de handel vastgerot zat.

Tip is dan ook om je spaaknippels frequent van wat dunne olie / kruipolie oid te voorzien.


Offline robgoesdakar

Re: Losse spaken...
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2012, 18:51 »
Heb tijdens de Oost Europa Rally 3 spaken (in lijn) gebroken gehad. (Voor de nieuwsgierigen: mijn achterremklauw was er tussen geslagen !)

Daarmee heb ik in ieder geval nog gewoon over de weg verder gereden. Offroad is het niet aan te bevelen, met 3 spaken op rij stuk.

1 spaak zou nog helemaal niet zo'n issue moeten zijn om nog (even !) mee door te rijden.

Zeker bij een vers gespaakt wiel is ook aan te raden om de spaken na 500 km even na te lopen en 'bij te spannen waar nodig'.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Hotel 317

Re: Losse spaken...
« Reactie #7 Gepost op: 21 juni 2012, 02:15 »
Spaakwielen kunnen bij mijn weten nog het meeste fysieke misbruik hebben. Met ten minste 1 "spanningsloze" spaak rij ik nu rond (voorwiel), en met het achterwiel waar ook haast alle spaken van spanningsloos waren, en waarvan de velg gescheurd was, heb ik ook de 150 aangetikt.

Je moet met je Varadero maar eens drie spaken op een rij breken, dan heb je pas een probleem.

Ik zeg, lekker naar Ad rijden. Als je het niet vertrouwd, kun je de spaken aan elkaar tie-wrappen, zodat ze niet zullen gaan "zwerven", mocht er echt eentje loskomen.

Offline Oldtimer

Re: Losse spaken...
« Reactie #8 Gepost op: 21 juni 2012, 09:43 »
Citaat
Je moet met je Varadero maar eens drie spaken op een rij breken, dan heb je pas een probleem.

Grapjas. :o

er rijden ook Dero´s rond die echt wel spaakwielen hebben en daar mag je er gerust.....nou ja....... 3 van breken.

Ik heb er helaas maar 3 en zelfs als er maar 1 breekt heb je een probleem
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline voorstad

Re: Losse spaken...
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2012, 14:53 »
"'k wisnie dat ut zo erg was, zoiets heb ik nog nooit niet gezien", aldus Ad.

Enfin, thuis gekomen met een nieuwe Morad velg (3") nieuwe kettingset en verse remblokken. Nu maar even geen rare dingen meer. Heb te vaak dingetjes die voor Ad ook nieuw zijn.

Het was wel weer een gezellig dagje bij Ad en Jacqueline en de alp was een genot om te rijden op de terugweg.

PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....