Auteur Topic: Lengte ventiel  (gelezen 3779 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nader

Lengte ventiel
« Gepost op: 22 juni 2012, 09:46 »
Geachte leden,


Ik las een stukje over de lengte van ventiel van een binnenband en vroeg me af of dat nou zo belangrijk is?
24. Ventiel & ventieldop
Omdat rubberen ventielen kunnen verouderen geldt de basisregel:" Een nieuwe band, dan ook een nieuw ventiel. Aanbevoelen wordt om korte ventielen te gebruiken omdat deze beter bestand zijn tegen de middelpuntvliedende kracht. Bij hoge snelheden werken enorm hoge centrifugale krachten op het ventiel zodat het kan gebeuren dat lucht ontsnapt. Doordat kortere ventielen minder gewicht hebben zijn deze bijhogere snelheden langer gesloten. De middelpuntvliedende kracht die bij een carrousel de wagentjes naar buiten draait werkt bij het rijden ook op het ventiel. Bij voldoende snelheid gebeurt hetzelfde als wanneer men een nagel tegen het ventiel drukt: lucht ontsnapt. Een ventieldop is dan de enige mogelijkheid een verlies aan bandenspanning in te perken. Dit gebeurt alleen bij zeer hoge snelheden. Echter bij een slechte kwaliteit ventiel kan het effect ook bij snelheden lager dan 200 km/u optreden. Daarom dit de ventieldop altijd vastgedraaid lijven. Aan te bevelen zijn luchtdichte doppen van metaal met een rubberen ring. 

Iemand hier ervaring mee? Ik heb nu een binnenband waarvan het ventiel dus lang is..


gr Dokterninja
 
 

Offline Jeroen

Re: Lengte ventiel
« Reactie #1 Gepost op: 22 juni 2012, 11:20 »
Ik kan me er iets bij voorstellen als je een supersport met tubeless banden heb, maar bij een alp of twin zal dit wel meevallen. Klinkt een beetje als antfucking op de vierkante milimeter voor mij. Maar wie denkt er anders  over?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline Waffie

Re: Lengte ventiel
« Reactie #2 Gepost op: 22 juni 2012, 11:45 »
een rubber ventiel buigt om echter de ventielen van  een binnenband zijn bijna allemaal van metaal waardoor ombuigen geen issue is.

het opendrukken van het ventiel heeft niets van doen met de lengte van het ventiel maar de centrifugaal kracht die dan  groter moet zijn dan dat het veertje het ventiel dicht drukt

om druk verlies te voorkomen wordt dan inderdaad een ventieldopje gebruikt van metaal en of kunststof maar met afdichting.



technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hans Schaap

Re: Lengte ventiel
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2012, 00:31 »
Je voorkomt alles wat beschreven is door een goede ventieldop te gebruiken.
Let op dat bij een binnenband de moer die wij allen trouw op de buitenkant van de velg vastzetten eigenlijk als contramoer tegen het ventieldopje gedraaid hoort te zijn.


En dan nog even over de bovenstaande theorie.
Als ik ervan uitga dat bij alle ventiellengtes hetzelfde binnenwerk wordt gebruikt ( d.i. dezelfde veerdruk benodigd om lucht te laten ontsnappen) dan zou ik zeggen maak het ventiel zolang mogelijk.
Immers hoe langer het ventiel des te kleiner wordt de draaicirkel dus nemen de centrifugaalkrachten ook af.
Sterker nog wanneer je het ventiel zo lang maakt dat het einde voorbij de as komt trekt de centrifugaalkracht het ventiel zelfs dicht.


Eerlijkheid gebied mij te vertellen dat ik mijn ventielen verlengd noch verkort heb.


Groet Hans


Oh ja, ook ik draai mijn ventielmoeren vast op de velg. :-[
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Lengte ventiel
« Reactie #4 Gepost op: 24 juni 2012, 00:05 »
De oplossing: Binnenbanden met haaks ventiel. Tevens zeer makkelijk te bereiken voor periodieke controles.

Ik denk dat deze theorie misschien op gaat voor (al dan niet opgevoerde) motorscooters, die met hun 13 inch wieltjes de tweehonderd passseren, maar niet voor ons.

Offline ron overkleeft

Re: Lengte ventiel
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2012, 22:20 »
Mijn vrouw zegt hoe lager het ventiel hoe beter!
En ze weet niks van motoren?

Offline nr 52

Re: Lengte ventiel
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2012, 13:21 »
De grootste centrifugaalkracht zit aan de buitenkant van het wiel. Hoe meer naar de as, hoe minder centrifugaalkracht.
Met dit in gedachte zou een langer ventiel dus minder snel opengaan omdat het bewegende deel zich dichter bij de as bevindt dan bij een kort ventiel.
Een haaks ventiel biedt dan zeker een uitkomst. een dopje ook. Onze motoren halen echter niet zulke snelheden dat dit verschijnsle optreed.
Een stukje eigen inzicht: als je zo snel rijdt, dan wordt de band naar buiten geslingerd en zal iets dunner worden aan de zijkanten maar niet meer zijn ingedeukt bij het wegcontactvlak. Volgens mij loopt er dan ook geen lucht uit  :)
Wat een verhaal voor een ventieldopje hè  :-X
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline PimW

Re: Lengte ventiel
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2012, 14:28 »
Gewoon voor de zekerheid het ''binnenwerk" van het ventiel omgekeerd monteren! ;)

Offline nr 52

Re: Lengte ventiel
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2012, 15:37 »
JA, of stikstof in de banden doen, dan loopt er geen lucht uit! :P
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Waffie

Re: Lengte ventiel
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2012, 18:30 »
JA, of stikstof in de banden doen, dan loopt er geen lucht uit! :P

deze vindt ik goed.....
stikstof.......

inderdaad het verlies is minder omdat stikstof deeltjes groter zijn maar als al het andere dan verdwijnt en je telkens er weer nieuw indoet komt ooit het punt dat je toch aardig hoog komt te zitten

tenzij je 100 % zuivere stikstof uit zo'n fles er in blaast

hebben ze vast op iedere hoek van de straat... want ik heb het niet staan

en als de vulslang dan tenminste ook nog past op je ventiel zonder dat de helft er naast gaat inplaats er in
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline nr 52

Re: Lengte ventiel
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2012, 13:56 »
ik neem aan dat jij vloeibare stikstof bedoeld. Deze is min 196 dus zal je band breken bij een hobbel.
Er zijn vulstations waar ze je banden kunnen vullen met zuivere stikstof. Dit heeft als voordeel dat je band langer op druk blijft en minder afhankelijk is van temperatuur schommelingen.
Volgens  mij kun je er beter Helium indoen, wordt je motor lichter, neemt je verbruik af en vlieg je over drempels heen  >:D
Of gaat je motor dan ook een raar hoog smurfengeluid produceren ;)
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Hotel 317

Re: Lengte ventiel
« Reactie #11 Gepost op: 01 juli 2012, 19:35 »
deze vindt ik goed.....
stikstof.......

inderdaad het verlies is minder omdat stikstof deeltjes groter zijn maar als al het andere dan verdwijnt en je telkens er weer nieuw indoet komt ooit het punt dat je toch aardig hoog komt te zitten

tenzij je 100 % zuivere stikstof uit zo'n fles er in blaast


Altijd leuk zo'n gesprek met die groene ventieldopjes. Velen hebben er nooit bij stilgestaan dat gewone lucht al voor bijna 80% bestaat uit stikstof, en wanneer je een band bijvult (waar de zuurstof dus als eerste uit weggelekt is), je dit wederom doet met 80% stikstof  ;D.

Vliegtuigen gebruiken stikstof, uit het praktische oogpunt dat je bij een klapband, een geconcentreerde(re) lading zuurstof over je gloeiend hete remmerij inc. remstof krijgt, De dag dat de gewone automobilist zich druk moet maken om dit probleem moet ik nog meemaken.

Offline Arjen

Re: Lengte ventiel
« Reactie #12 Gepost op: 12 februari 2013, 22:35 »
Een heuwle late reactie, maar ik moest het  toch eventjes kwijt.

Die ventieldop is vooral belangrijk voor vuiligheid. Zet je die er niet op, dan heb je kans dat je een klont(je) bagger in je ventiel hebt hangen, tenminste, als je meegedaan hebt aan zo'n mooie TCN offroad-rit. Dat klontje bagger (lees "zooi") heeft massa en kan door die centrifugaalkracht een negatief effect gaan hebben op je ventiel en dus je bandenspanning.

Of mijn ventieldopje de 2 bar houdt als die ineens vrijkomt door falend ventiel... ik betwijfel het. Ik weet wel dat het rotzooi van de weg uit mijn ventiel houdt.
“Never Stop Exploring”