Auteur Topic: linksysteemlagers AT...  (gelezen 3869 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

linksysteemlagers AT...
« Gepost op: 22 juni 2012, 23:23 »
inmiddels blijken onze lagertjes in het linksysteem aardig rot, en dus gaan we die braaf vervangen.
(bij het aantrekken van de achteras als de motor op de bok staat voel je wat speling, achterbrug kan wat op- en neer jutteren)

Weet iemand of die lagers/seals te krijgen zijn zonder Honda nog meer te spekken? Zitten 2 typen in...
Wij zijn vast niet de eersten die hun AT over de 150.000 km rijden en dit mogen gaan vervangen ;-)
... was ooit lid ...

Offline jeroen emke

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2012, 07:43 »
http://shop.marksman-ind.com/91079-ka3-831-replacement-bearing-175x245x22mm-2110-p.asp   alleen je moet van Honda de keerringen kopen die hebben ze niet
still no angel found who flies at the same speed

Offline Waffie

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2012, 16:26 »
en ook hebben ze de bussen niet..

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline sheepy

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2012, 17:11 »
ben ook op zoek naar deze lagers, wat ik tot nu toe kan vinden op de site, zoals jerorn zei, is de
17,5 x 24,5 x 22, de kleine 15x22x17 staat er niet bij of zie ik iets over het hoofd ?  :(
indien jij besteld zouden we het samen kunnen bestellen om de kosten wat te drukken, idee ?

mark

Offline Paul_K

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2012, 18:12 »
Al eens bij Wemoto gekeken, daar hadden ze laatst volgens mij complete setjes :)

Offline Hotel 317

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2012, 23:21 »
"Zonder Honda nog meer te spekken"

Honda, da's toch dat bedrijf dat motorfietsen maakt waarmee je na anderhalve ton nog steeds rond tuft, toch? Terwijl een KLE500 aan z'n tweede benzinetank zit, of een Pegaso / F650 GS al tegen z'n vierde koppakking?

Of een chinese quad aan z'n 51e koppelingskorf (helaas geen geintje :P)

Maar afijn, zoals eerder gemeld zijn dit speciale lagers. Als je goedkoop uit wilt zijn, kun je een sloop-twin proberen te zoeken. Gelijk even de spanningsregelaar en brandstofpomp meenemen, die zijn respectievelijk van Denso en Mitsubischi Electric, en gaan wat korter mee dan de machine waar ze op zitten.

Offline daandus

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2012, 16:44 »
mee eens... het valt allemaal wel mee bij Honda!

Maar ik heb wel deze maand voor 800 euro aan onderdelen ingeslagen bij Honda (ex kettingen, tandwielen en banden)... goedkoop is het niet!
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #7 Gepost op: 30 juni 2012, 22:54 »
en per km?

Offline Brombeer

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2012, 23:32 »
Ik heb al een ton extra gereden sinds ik weet dat ik daar speling heb.

Zo goed is Honda duss! Verder wel met de rest eens.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2012, 08:43 »
zie het ook niet echt als een probleem qua veiligheid ofzo.

Idem met deglijbussen in de voorvorken? Daar lijkt ook wel wat speling op te zitten inmiddels.
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #10 Gepost op: 17 juli 2012, 16:47 »
speling voorvork bleek opnieuw een rot balhoofdlager te zijn, na 42.000 km.

Lagers linksysteem:
de grote (20mm intern) kun je gewoon bestellen bij SKF (en vast andere)
de kleine (17mm intern) kon ik alleen in 15mm breed krijgen i.p.v. 16 mm breed, maar dat moet lukken lijkt me.
Seals geen probleem.

Onderdeelnummers volgen nog!
... was ooit lid ...

Offline daandus

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2012, 08:14 »
okay, heb de bon voor me ;-)

TA 1715 (6,5 euri per stuk) 17mm naaldlagers, maar dus 15mm breed en niet 16
SM 17245 17mm seals (1,90 euri per stuk)
Die 15mm maakt niets uit, het past gewoon al heeft het vast een 1/16e mindere levensduur :-P
Seals eruit wippen, en vervolgens de lagers er met een passende dop in de bankschroef uitdrukken. De nieuwe er ook zo weer indrukken.
Eventueel kun je MEER lagers erin stampen (sommige dan), omdat er tussen sommige lagers open stukken zijn. Hoe meer hoe beter lijkt me... Wel even meten van tevoren :-).

20mm lagers:
Die kon ik gewoon bestellen, ook de seals, zelfde maten als de Honda-lagers. Ik heb ze niet vervangen (maar dat gaat in NL wel gebeuren...) en heb dus geen onderdeelnummers.

verdere info:
Alle wiellagerseals kun je gewoon bij de lagerboer kopen, per stuk onder de 2 euro.
Ook de O-ring in je achtertandwiel-geval en de O-ring voor je oliepeilstok uiteraard. (kwartje tot 1 euro per stuk)
Balhoofdlagers: 32005 was bij meerdere lagerboeren gewoon leverbaar, prijzen rond 10 euro per lager.
(seals kun je eventueel hergebruiken als je heel voorzichtig bent en een beetje handig. Onderste lagerschaal inslijpen met de Dremel, en de seal NET NIET raken. Beitel in de sleuf, flinke klap erop en de schaal barst. Daarna voorzichtig eraf tikken en voila, seal herbruikbaar) Nieuwe seals is natuurlijk altijd beter, maar die zijn NIET aftermarket leverbaar als je in wakkiwakkistan bent.

In een bovenstaande post werd verwezen naar aftermarket lagers, maar 17,5mm diameter. De asjes van Honda zijn toch echt 17.0mm dus dat past niet! 22mm lang is leuk, maar niet voor dat lager waar je achterdemper op komt want dan vallen je seals eruit :-S.
Zoals Ad al aangaf ,de asjes moet je echt bij Honda bestellen, kosten 6-10 euro per stuk geloof ik.
... was ooit lid ...

Offline The Headless Horseman

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2012, 17:07 »
Honda gebruikt in mijn Alp wél de lagers/bussen van 17,5mm Daan  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline daandus

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2012, 19:18 »
transalp, transalp? Topic ging toch over een AT ;-).
Laten we daar wel mee oppassen, want voor je 't weet bestelt iemand zomaar 't verkeerde.

Linksysteem AT RD07/RD07A zitten 3x 17mm lagers in, en 4x 20 mm geloof ik

17,5mm inwendige naaldlagers ga je niet vinden in de prolink van een RD07 en een RD07A, dat garandeer ik je.
Als je die erin zet, dan heb je meteen een halve milimeter speling 2/3 prolink, wat toch wel wat speling zal veroorzaken aan de achteras. Ik had voor de zekerheid de nieuwe asjes opgemeten, en die zijn toch echt 17mm (VOOR EEN AT! ;-))

By the way, Ad: kun je dat mooie lijstje van de lagermaten en keerringen hier posten (voor AT en Alp)?
Ik heb die op m'n laptop en vind hem donders handig. Er staat alleen 1 foutje in, een stofring van het achterwiel wat 47,2mm uitwendig zou zijn, maar die c0ckringen maken ze niet echt met 0,2mm nauwkeurigheid denk ik... kon hem zeker niet krijgen en 47,0mm lijkt prima!

Ook nog een leuke, die gezellige bout (van mijn RD07A met 135.000km op de klok) waarmee dat U-vormige prolink geval vast zit, helemaal vooraan 'tussen je middenbok waardoor je de splitpennen uit je bok moet halen en 1 bus om de bout eruit te krijgen'.... daar was bij mij de boutkop compleet weg!
Heb een nieuwe kunnen vinden, maar toch. Ik denk dat het al een lange tijd weg was! Je moet er niet aan denken dat hij hierdoor naar rechts verschuift; gok dat je daar flinke frameschade op kunt lopen als dat half losschiet! De krachten zijn daar immers enorm.

disclaimer:
AL MIJN POSTS GAAN OVER DE RD07/RD07A AFRICA TWIN. Van de rest weet ik geen fluit!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #14 Gepost op: 24 juli 2012, 00:34 »
hallo

hierbij het schema...omtrend alle wiellagers en de keerring behoort echt 47.2 te zijn al zal dat best wel net anders op te lossen zijn

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: linksysteemlagers AT...
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2012, 01:00 »
Hoi,

Ik heb dit net allemaal zitten lezen, maar de Honda-specs kloppen echt wel.

Dus, bijvoorbeeld een automotive lager- of keerringmaat als 47.2 is ook echt wat je moet hebben. De boring waar die in moet is ook op die maat gemaakt. Anders loopt of valt die er gewoon uit. Brom is ook bekeerd namelijk ;)

En, dit geldt zelfs voor een AT.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin