Auteur Topic: Transalp verlagen  (gelezen 4367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Keewhip

Transalp verlagen
« Gepost op: 26 juni 2012, 10:58 »
Mijn vriending heeft een Transalp gekocht en deze heeft een opnieuw bekleed zadel (RayZ zadel), deze ziet er supergoed uit en is echt als nieuw, maar voor mijn vriendin wordt de TA hiermee helaas te hoog.

Nu zie ik twee opties, is er iemand met een verlaagd zadel en wil hij/zij deze wisselen voor een verhoogd zadel (dit zadel is echt als nieuw en heeft twee jaar geleden 450 euro gekost, bon aanwezig) afhankelijk van het andere zadel met bijbetaling van jouw of mijn kant.

Zou ik dit zadel weer lager kunnen maken en opnieuw opspannen, of is er iemand die dit goedkoop kan?
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Sandra

Re: Transalp verlagen
« Reactie #1 Gepost op: 26 juni 2012, 13:09 »
Hier in de achterhoek in Didam is iemand die dat goedkoop doet en het schijnt dat je er op kunt wachten. Mocht je intetresse hebben wil ik wel informeren
[img]http://img684.imageshack.us

Offline The Headless Horseman

Re: Transalp verlagen
« Reactie #2 Gepost op: 26 juni 2012, 14:20 »
Met een RayZ zou ik zelf weer terug gaan naar Raymond  :) Of had je hem al benaderd?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hans Schaap

Re: Transalp verlagen
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 19:49 »
Wanneer het aanpassen van het zadel niet voldoende is kun je ook de gaffel van de achterschokbreker nog vervangen voor een lager exemplaar.
Dat levert je dan ook nog eens 4 cm verlaging op.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Keewhip

Re: Transalp verlagen
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 21:58 »
@Sandra: Dank! Ik bekijk even de opties, misschien kom ik er nog even op terug, superaardig van je!

@The Headless Horseman: Dat lijkt me inderdaad een juiste, nog niet gedaan. Ben ook wel een beetje bang voor de kosten, maar lijkt me wel de beste...

@Hans: Ah, daar was ik al naar op zoek, maar zo snel niets kunnen vinden. Heb jij een linkje en weet je wat dat ongeveer zal kosten?

Wellicht ga ik gaat Eline een mooie ruil maken, vind het eigenlijk ook zonde om dit super zadel te gaan versnijden.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Sandra

Re: Transalp verlagen
« Reactie #5 Gepost op: 26 juni 2012, 21:59 »
Wanneer het aanpassen van het zadel niet voldoende is kun je ook de gaffel van de achterschokbreker nog vervangen voor een lager exemplaar.
Dat levert je dan ook nog eens 4 cm verlaging op.


Groet Hans
Ik heb de voorvorkpoten 20 mm laten doorsteken(is ook wel het maximum wil je je voorspatbord nog heel houden bij een heftige rem actie) , dit scheelt ook al een heel stuk.
Ik ken een dame die de transalp dmv een andere gaffel 4 cm verlaagd heeft, ze kan met de voeten plat aan de grond,  maar ik vind het erruug laag en daardoor minder mooi maarja das persoonlijk misschien...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Hans Schaap

Re: Transalp verlagen
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2012, 21:13 »

@ Keewhip De kosten van een kortere gaffel zijn 150 euro. Ik moet het adres even opzoeken waar ik hem toendertijd heb besteld.
Het monteren kost ongeveer een 0,5 tot 1 uur.
Het doorsteken van de voorvorkpoten ongeveer 10 - 15 min.
Het is altijd mogelijk dit bij mij te doen, mocht je het gereedschap of de ruimte niet hebben.

@ Sandra, het plaatsen van een kortere gaffel gebeurt altijd in combinatie met het doorsteken van de voorvorkpoten omdat anders de geometrie van de motor veranderd. Er is maar 1 maat kortere gaffel leverbaar voor de TA 650. Het totaal ( gaffel + doorsteken) geeft een verlaging van 4 cm.


Het alleen doorsteken van de voorvorkpoten is mogelijk het verlaagt niet zozeer de motor maar veranderd de geometrie, de vork komt steiler te staan de motor wordt daardoor meer zenuwachtig op de rechte stukken en zal lichter in willen sturen.
Doordat de motor voorover gaat staan loop je de kans dat bij heftige remacties het spatbord de motor raakt, met schade tot gevolg.
Laat je daarentegen ook de achterkant zakken dan is het geheel weer in balans en veranderen de rijeigenschappen van de motor niet.


Ook het lager zetten van de motor aan de achterkant door het verkleinen van de veervoorspaning van de achterveer moet om soortgelijke redenen worden ontraden.
Voor dit soort oplossingen is er ook geen goedkeuring van de wetgever.


Verder denk ik dat het esthetische nooit boven veiligheid mag worden gesteld. Het goed af kunnen steunen van de motor wanneer je stopt, ook op onverwachte momenten, is toch wel belangrijk, de afgelopen jaren heb ik heel wat valpartijen gezien en die waren bijna allemaal te wijten aan het onvoldoende bij de grond kunnen met de voeten.
Los van de schade en de deuk in het ego is het vertrouwen vele malen belangrijker. En als iemand daardoor het vertrouwen in zichzelf en de motor verliest zou dat onnodig en eeuwig zonde zijn.



Groet Hans Schaap
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Keewhip

Re: Transalp verlagen
« Reactie #7 Gepost op: 08 juli 2012, 21:14 »
Bedankt voor jullie reacties. Ik heb ondertussen het RayZ zadel dat op de transalp zat geruild voor een verlaagd zadel en dit heeft voor genoeg ruimte gezorgd. Mijn vriendin kan nu goed bij de grond en dit geeft haar een hoop zekerheid op de motor.
En voorstad, veel plezier met het RayZ zadel, ben benieuwd hoe het je bevalt.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08

Offline Sandra

Re: Transalp verlagen
« Reactie #8 Gepost op: 09 juli 2012, 12:25 »
@ Keewhip De kosten van een kortere gaffel zijn 150 euro. Ik moet het adres even opzoeken waar ik hem toendertijd heb besteld.
Het monteren kost ongeveer een 0,5 tot 1 uur.
Het doorsteken van de voorvorkpoten ongeveer 10 - 15 min.
Het is altijd mogelijk dit bij mij te doen, mocht je het gereedschap of de ruimte niet hebben.

@ Sandra, het plaatsen van een kortere gaffel gebeurt altijd in combinatie met het doorsteken van de voorvorkpoten omdat anders de geometrie van de motor veranderd. Er is maar 1 maat kortere gaffel leverbaar voor de TA 650. Het totaal ( gaffel + doorsteken) geeft een verlaging van 4 cm.


Het alleen doorsteken van de voorvorkpoten is mogelijk het verlaagt niet zozeer de motor maar veranderd de geometrie, de vork komt steiler te staan de motor wordt daardoor meer zenuwachtig op de rechte stukken en zal lichter in willen sturen.
Doordat de motor voorover gaat staan loop je de kans dat bij heftige remacties het spatbord de motor raakt, met schade tot gevolg.
Laat je daarentegen ook de achterkant zakken dan is het geheel weer in balans en veranderen de rijeigenschappen van de motor niet.


Ook het lager zetten van de motor aan de achterkant door het verkleinen van de veervoorspaning van de achterveer moet om soortgelijke redenen worden ontraden.
Voor dit soort oplossingen is er ook geen goedkeuring van de wetgever.


Verder denk ik dat het esthetische nooit boven veiligheid mag worden gesteld. Het goed af kunnen steunen van de motor wanneer je stopt, ook op onverwachte momenten, is toch wel belangrijk, de afgelopen jaren heb ik heel wat valpartijen gezien en die waren bijna allemaal te wijten aan het onvoldoende bij de grond kunnen met de voeten.
Los van de schade en de deuk in het ego is het vertrouwen vele malen belangrijker. En als iemand daardoor het vertrouwen in zichzelf en de motor verliest zou dat onnodig en eeuwig zonde zijn.



Groet Hans Schaap
HalloHans,
Het 20 mm doorsteken van de voorvorkpoten verlaagd wel degelijk de motor een beetje. Ik heb hierdoor geen kortere gaffel nodig, de achtervering is wat minder straf gezet en dit gaat prima! Door de veranderde geometrie rijdt de motor zelfs prettiger, ik heb er met deze veranderingen al bijna 17.000 km op zitten en nog geen negatieve ervaringen opgedaan! En ik rijd al een heeel poosje motor...!
Dit alles heb ik bij Honda dealer Lorper laten doen bij aankoop van de motor.
Bij mijn Yamaha XJR1200 heb ik de vorkpoten ook  20 mm doorgestoken, en achter de Ohlins vering wat in laten draaien scheelt ook lekker in hoogte en rijdt als de brandweer...
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Two Plugs

Re: Transalp verlagen
« Reactie #9 Gepost op: 09 juli 2012, 13:06 »
Da's (Sandra's reactie hiervoor) idd een feit... Karinda's Dero is ook fix verlaagd, en dat gekke ding stuurt nu als een spreekwoordelijk scheermes!
Het maakt het verschil met mijn verhoogde Dero écht duidelijk voelbaar.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hans Schaap

Re: Transalp verlagen
« Reactie #10 Gepost op: 09 juli 2012, 14:59 »
Sandra


Ik heb nooit bestreden dat het doorsteken van de voorvorkpoten de motor niet verlaagt.
Het heeft naast het verlagen nog een aantal neveneffecten die ik getracht heb te beschrijven.
Wanneer die effecten gewenst zijn heb je inderdaad geen gaffel nodig.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Petrus

Re: Transalp verlagen
« Reactie #11 Gepost op: 09 juli 2012, 16:08 »
Citaat
Ik heb hierdoor geen kortere gaffel nodig,

Werkt precies andersom.
Als je de motor wil verlagen moet je de gaffel verlengen.

Offline Hans Schaap

Re: Transalp verlagen
« Reactie #12 Gepost op: 09 juli 2012, 18:24 »
@ Petrus: Met gaffel bedoel ik het onderste bevestigingspunt van de schokbreker. Die heb ik bij meerdere Alpen vervangen en die zijn korter dan het origineel.
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Petrus

Re: Transalp verlagen
« Reactie #13 Gepost op: 10 juli 2012, 01:11 »
Ja ik snap hem, ik dacht dat het over het onderdeel van de pro-link ging.



Offline voorstad

Re: Transalp verlagen
« Reactie #14 Gepost op: 12 juli 2012, 13:49 »
Ondertussen rijd ik meer dan een week met het verhoogde Rayz zadel rond: en wat een wereld van verschil is dat. Het scheelt echt een aantal centimeter en de zit is voor mij echt stukken beter. Ook de hoek van je benen en voeten t.o.v. de voetpedalen is een stuk prettiger zo. Niks negatiefs? Ik vang wat meer wind  ;D

Het leuke is dat ik nog iedere dag het idee heb op een andere motor te rijden.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline Sounddragon

Re: Transalp verlagen
« Reactie #15 Gepost op: 15 juli 2012, 11:18 »
Effe nog wat olie op het vuur; gewoon omdat het kan  :P


Ik heb Anne d'r Alp ook verlaagd door het verlagen van de veervoorspanning van de achterveer, dit in combi met het (10mm)  laten doorsteken van de voorvork, en dat werkt prima. Voordeel hiervan is, dat ik binnen een half uur de motor weer kan verhogen zodat ik hem zelf kan berijden indien nodig. Als je de gaffel vervangt, wordt dat een heel ander verhaal.




Offline Hans Schaap

Re: Transalp verlagen
« Reactie #16 Gepost op: 15 juli 2012, 21:27 »
Los van het doorsteken kost het vervangen van de gaffel ongeveer een half uur.


En het zal niet meevallen de veervoorspanning weer terug op te draaien en te controleren met de schokbreker ingebouwd.


Maar zoals gezegd er leiden vele wegen naar Rome, de een wat beter dan de ander.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl