Auteur Topic: Snelheidsindex  (gelezen 1089 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonas

Snelheidsindex
« Gepost op: 27 juni 2012, 08:34 »
Wat is de 'minimale' snelheidsindex die mijn banden moeten hebben onder een XL600V uit '91 (PD06)?

Offline Anne

Re: Snelheidsindex
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2012, 10:56 »
Draagvermogen is meestal hetzelfde per band. Verder dus op kilometrage selecteren:
http://www.bandenmarkt.nl/snelheidsindex-en-aanduidingen/
Ik ga meestal voor een Sje als ik kan kiezen; dat haal ik nooit maar geeft me een beter gevoel door de marge.

Offline Jonas

Re: Snelheidsindex
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2012, 11:24 »
Ik vraag het vooral omdat ik op banden-pneus-online.nl het volgende stukje tegen kwam:

Citaat
Het is verboden om banden te monteren met een lagere snelheidsindex dan die van de oorspronkelijk op het voertuig gemonteerde banden of dan die door de constructeur worden aanbevolen. Het is daarentegen goed mogelijk om banden te monteren met een hogere lastindex.

Nou zie ik hier op het forum een aantal S-banden voorbijkomen, bijvoorbeeld de T63, TKC80 en jij geeft ook aan daar voor een Sje te kiezen indien mogelijk, maar ik ben benieuwd naar wat de wettelijke minimum is.

Offline Anne

Re: Snelheidsindex
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2012, 11:38 »
Volgens mij geldt dat vooral in Duitsland.
Je zal echter nooit een probleem krijgen met een transalp op S banden.

Offline Waffie

Re: Snelheidsindex
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2012, 22:19 »
 De juiste snelheid index is een wezelijk onderdeel van de type goed keuring van een motorfiets  dus het feit  dat   dit in nderland niet periodiek gecontroleerd word wil niet zeggen dat je strafbaar bent  als ze het wel constateren.

uitzondering is er voor de winterbanden waarbij officieel een sticker moeten worden aangebracht op de teller unit

maar denk bij v ook aan de TKC 80 150/80-17 die mag nl niet harder als 150 km/H Q index
 en juist deze band zie je wel veel op de GS 1150/1200

op je vraag

De transalp is afgeleverd met de index  S (max 180 km/h) en door deze te monteren zit je dus goed
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl