Auteur Topic: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)  (gelezen 3910 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline buq

Hallo allemaal,

Met veel plezier lees ik ervaringen op dit forum maar kan niet echt een antwoord vinden op mijn vraag. Hopelijk kan ik mijn probleem duidelijk omschrijven en weten jullie meer.
Heb sinds een 1,5 jaar mijn a'tje en de ALP is ook mijn eerste fiets waar ik elke dag woon/werk mee rij   :)

Sinds enkele weken ervaar ik dat mijn ALP soms bokkend optrekt als ik onvoldoende gas geef bij het optrekken. Nu moet ik voor mijn gevoel te veel gas geven om "normaal" op te trekken. Ik krijg ook het idee dat het probleem wat toeneemt naarmate de motor warmer wordt. In de hogere toeren en vlot doorschakelen krijg ik weer het idee dat de koppeling doorslipt. Met optrekken heb ik dat gevoel juist niet maar meer het "tak..tak..tak...meer gas... dan ok" gevoel. De vrije speling bedraagt nu +/- een halve centimeter.
Wellicht handig om te vermelden dat de ALP het hele jaar bedekt buiten staat, kabels heb ik ook al proberen te smeren, geduld moet je wel hebben zeg  :D

Ben wel technisch aangelegd maar heb nog nooit een koppeling bekeken of gedemonteerd en zou ook niet weten waar ik precies op moet letten om een onderdeel te beoordelen.
Wie ow wie kan mij advies geven d.m.v. testjes om uit te sluiten dat het niet aan mijn kabel ligt bijvoorbeeld..of aan een ander L***G dingetje..

Het liefst zou ik naar een werkplaatsdag gaan of een goed adresje waar ik mee mag kijken/helpen om er wat van op te steken. Uiteraard hoeft dit niet voor niets!
Naast dit heb ik nog wat andere wensen zoals nieuwe banden en een nieuwe linker richtingaanwijzer en waar kan ik het beste alp onderdelen vinden?
Zit nu met twee maal een verkeerde set (te klein) richting aanwijzers achter :o

Alvast bedankt,
Roel
« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2012, 22:26 door buq »
ALP 650V 2004

Offline Jeroen

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650/04
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2012, 19:36 »
Ha Roel, wat is de kilometerstand? Is het oliepeil ok? En de juiste soort olie? En als laatste: is de kettingspanning ok?
"You have the right to say what you want. That doesn't mean you have the right to be heard, listened to, believed, agreed with or respected."

Offline The Headless Horseman

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650/04
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2012, 19:43 »
Ik verdenk ook in 1e instantie de ketting: goed gesmeerd, juiste speling, niet versleten ?

Welk type/bouwjaar is je Alp, ik heb hier nog een setje ori knippers liggen van een bepaald bouwjaar. Wellicht die jij zoekt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650/04
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2012, 22:15 »
 je wilt een leerzame dag... je bent van harte welkom  maar je moet er wel een ritje voor over hebben

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline voorstad

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650/04
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2012, 22:35 »
je wilt een leerzame dag... je bent van harte welkom  maar je moet er wel een ritje voor over hebben

En ik beveel je zo'n leerzame dag van harte aan! Ik heb er iedere keer weer een ritje van precies een volle tank voor over.
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650/04
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2012, 10:26 »
Bedankt voor de reactie's zo ver.

@jeroen,
Km stand is rond de 26 k en er zit nog genoeg olie in zo ver ik de laatste keer heb gezien, zal dat punt nog een keer checken.
Maar hoe kom ik er achter of ik de juiste olie heb?

Kettingspanning is zo ver ik kan beoordelen goed en er zitten ook geen strakke schakels/punten in als ik het wiel draai.
Ik vet de ketting na elke tank rondje..en het draait allemaal soepeltjes, maar ja dat is mijn oordeel dan ook  :)

@Horseman,
Model is uit 2004 650v, wat wil je ervoor hebben?

@AD,
Graag en neem zelfs koffie mee als het moet!
Hoe wat en waar kan ik mij opgeven voor zo een dag?

@voorstad,
Als de sweer goed is maakt een tankje niet uit  :)

Gr,
Roel
ALP 650V 2004

Offline nr 52

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2012, 14:03 »
Even een heel andere richting op denkend: loopt je rem niet aan? Ook dan moet je meer gas geven, lijkt de motor meer te "bokken"
Heb ik ook gehad. bleek de achterrem te zijn. Bij het uit de garage rijden geen probleem, maar na 1 x de rem gebruiken bleef de boel hangen en had ik het weer.
Ik had een 650-V uit 2005.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Hans Schaap

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2012, 17:36 »
Wat ook nog een regelmatig terugkerende storing is is de koppelingskabel.
Daar waar deze op het blok uit de buitenkabel komt.
Het beugeltje waar deze mee vastzit moet je zo richten dat de binnenkabel niet langs de buitenkabel schuurt.
Is dit wel het geval dan rafelt uiteindelijk de binnenkabel en gaat deze zwaarder of schokkerig heen en weer.
Het gerafelde gedeelte zit eigenlijk altijd in de buitenkabel en je kunt het zien wanneer je de binnenkabel even losmaakt en naar beneden drukt.

Het is ook een mogelijke oorzaak voor het slippende koppelinggevoel wat je af en toe hebt.

Als dit het is dan kabel vervangen en het zit weer voor jaren goed.
Mits je het beugeltje goed hebt staan.

Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #8 Gepost op: 30 juni 2012, 21:32 »
@buq: knippers die ik heb zijn sowieso van een ander model en bouwjaar Alp, maar wellicht toch wél wat je zoekt  :)
Ik zal een plaatje schieten en hier plaatsen, kun je zien of het wat is voor je.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #9 Gepost op: 02 juli 2012, 08:51 »
Intussen...weer moeten tanken, sprayen en de ketting goed onder de loep genomen.
Beetje schoongemaakt en zie nu dat er een schakel afwijkt ten opzichte van de rest en deze schakel is ook meer versleten.
Wat is de regel in deze betreft vervangen? Zal vanmiddag een foto uploaden van de ketting.

Ik heb ook naar de achterrem gekeken/getest maar heb niet het gevoel dat die aanloopt. Moet het remblokje echt vrij zijn van de schijf of er net niet tegen aan liggen zeg maar..?
Er zitten wel nieuwe blokjes in maar het "bok" probleem had ik daarvoor al.

Hopelijk kom ik er vanmiddag ook aan toe om de koppelings kabel bij het blok te controleren op rafels e.d.

@Headless Horseman: ik wacht je foto even af   :)

Iedereen zover bedankt voor alle tips!
En heb mij net als lid ingeschreven bij TCN....
« Laatst bewerkt op: 02 juli 2012, 09:52 door buq »
ALP 650V 2004

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #10 Gepost op: 02 juli 2012, 17:26 »
Een plaatje zegt meer..

In het midden van de foto...


Koppelings kabel bij het blok is aan de bovenkant ingesleten en glimt mooi.
kabel loopt dus niet mooi in lijn waardoor binnenkabel langs de mantel schuurt.

Rust:


Ingeknepen:

ALP 650V 2004

Offline Hans Schaap

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2012, 22:25 »
Het beste controleer je de koppelingskabel door hem boven bij het handvat even los te gooien en hem dan naar beneden te drukken.
Dan komt het complete stuk wat in de overgang naar de buitenkabel aanloopt in het zicht en kun je controleren.
De slijtageplek zit meestal net uit het zicht in de buitenkabel.


Groet hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #12 Gepost op: 04 juli 2012, 21:58 »
Hier de knippertjes buq, ik hoor het wel als het is wat je zoekt  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #13 Gepost op: 02 augustus 2012, 09:43 »
Hier de knippertjes buq, ik hoor het wel als het is wat je zoekt  :)

Sorry voor de late reactie maar ben net terug van vakantie.
Horseman het zijn jammer genoeg niet de knippers die ik zoek  :-\

Ik zoek dit:


Bedankt voor de moeite!

Gr,
buq
ALP 650V 2004

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004
« Reactie #14 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:25 »
Inmiddels is het probleem opgelost en wil mijn ervaring delen en wellicht heeft iemand er nog iets aan...

1) olie was te oud
2) carburateur synchroniseren was de oplossing.

Daarnaast nog groot onderhoud gehad en herkende de ta eigenlijk niet meer terug.

@ ad mies,
Jammer dat onze afspraak mis is gelopen maar was voor mij wel een leuk ritje  8)
De ta was inmiddels zo raar aan het doen dat een tweede keer die kant op niet verstandig was geweest.
Als er nog een sleuteldag is kom ik wel langs op de koffie  ;D

En weet iemand hoe ik de status geen lid kan aanpassen?
Ben inmiddels lid.

Gr,
Roel
ALP 650V 2004

Offline EelkoL

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:40 »
Profiel, accountinstellingen, lidnr invullen is voldoende volgens mij...
'99 TA

Offline Oldtimer

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
« Reactie #16 Gepost op: 25 oktober 2012, 22:46 »
Knipper lijkt op die van een Varadero.
Heb er nog 1 liggen.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline buq

Re: Advies gevraagd koppeling / optrekken 650-V, 2004 (opgelost)
« Reactie #17 Gepost op: 29 oktober 2012, 15:43 »
@ Eelkol,
Bedankt voor de tip, nummertje ingevuld  ;D

@Oldtimer,
Bedankt maar ben inmiddels voorzien van een nieuw exemplaar.
ALP 650V 2004