Auteur Topic: Koelsysteem refurbishen  (gelezen 3963 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Koelsysteem refurbishen
« Gepost op: 28 juni 2012, 21:47 »
Luitjes,

Mijn motor komt pas erg laat op temperatuur, en vaak niet verder dan 1/4 van de schaal.  De thermostaat is vervangen (terecht), en de  koelvloeistof en temperatuursensor ook (zonder verandering). Gezien de motor volgende week toch open gaat voor onderhoud, zat ik mij af te vragen of iemand ervaring heeft met het chemisch "flushen" van het koelsysteem.

Andere tips om het koelsysteem weer piekfijn in orde te krijgen, zijn natuurlijk ook welkom.

Offline Waffie

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2012, 23:16 »
wat valt er te klagen....

 maar je kunt het koel opp ook vergroten maw andere middenblokken die meer kanalen hebben

maw welke  werk temperatuur wil je hebben

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2012, 23:40 »
Doordat ik de motor met 19 jaar heb gekocht, en de fabrieksvloeistof er nog in zat, is bijvoorbeeld de thermostaat gaan corroderen. Ik vrees eigenlijk een beetje dat er stukjes thermostaat de vloeistofstroom belemmeren of de waterpomp hebben beschadigd. Het deksel gaat van de waterpomp af (laagste punt) voor een visuele inspectie.

Offline daandus

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #3 Gepost op: 29 juni 2012, 12:40 »
uhm.... dat de temp-meter amper omhoog komt, heeft niet iedere AT dat??
... was ooit lid ...

Offline jbm

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #4 Gepost op: 29 juni 2012, 13:06 »
uhm.... dat de temp-meter amper omhoog komt, heeft niet iedere AT dat??

de twee van ons in ieder geval wel. 07 + 07A alleen bij file / langzaam rijden komt de naald verder omhoog en slaat de fan aan

Offline PimW

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2012, 13:29 »
Als de vloeistofstroom belemmerd werd zou toch juist de temperatuur van de motor snel moeten stijgen?

Offline Hans Schaap

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2012, 17:42 »
"Onze honda's" staan er om bekend dat de temperatuurmeter nauwelijks van zijn plek komt.


Mijn verwachting is dat wanneer je het koelsysteem goed doorspoelt met leidingwater en daarna afvult met nieuwe koelvloeistof alles weer netjes voor elkaar is.


Koelvloeistof heeft ook een reinigende- en onderhoudswerking en die is na 19 jaar wel verdwenen schat ik zo in.


Ik zou dan wel ook gelijk even kijken naar de remolie die heeft normaal eenzelfde vervangingsinterval als de koelvloeistof.


En volgens mij is dat geen 19 jaar!!!!! :-[ :-[ :-[ :-[ :-[ :-[


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline rodealp

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #7 Gepost op: 01 juli 2012, 17:41 »
Het vervangen van de koelvloeistof , wordt geadviseerd door Honda om de 5 jaar. De praktijk is vaak langer.

Offline The Headless Horseman

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #8 Gepost op: 01 juli 2012, 18:23 »
@Hotel: Hoe kun je eigenlijk zien of je te maken hebt met fabrieks- of aftermarketkoelvloeistof ?  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2012, 19:22 »
Als de vloeistofstroom belemmerd werd zou toch juist de temperatuur van de motor snel moeten stijgen?

Maar wanneer komt dit bij de sensor? misschien is de stroming wel dermate belabberd dat dit pas later gebeurd? Het blok is in ieder geval al loeiheet, wanneer de aanwijzing begint op te kruipen.

Voor het vervangen van m'n kleppendekselpakkingen, mochten er gisteren twee koelwaterslangen los. vinger er in, en... groen! ondanks m'n rode G12 die er ong. 5000 kilometer in zit.  Daar gaat dus zeker geflushed worden.

Headless horseman: De kleur zegt weinig. Ik heb met een glycolmeter gemeten en kwam uit op een bevriespunt van c.a. -15. (nieuw -26) In mijn ervaring gaat hier langer dan vijf, of zelfs tien jaar overheen voordat dit gebeurd.
Ook waren de corrosie inhibitoren niet meer aanwezig: de thermostaat was 1 groot gat geworden  ;D. Genoeg reden dus om even kritisch te zijn.

Offline Hotel 317

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #10 Gepost op: 03 juli 2012, 00:39 »
vandaag heb ik maar even een blik schoonmaak "poeder" er in gegooid. De koelvloeistof die ik aftapte om plek te maken voor het poeder had de kleur van slappe aardbeienlimonade.

Twee uur rijden, twee uur laten staan, aftappen en....  slootwater! Enkele keren de boel met kraanwater afgevuld, doorgespoeld, en afgetapt, totdat er geen kleurverschil meer te merken was.

Het systeem is nu weer afgevuld met koelvloeistof. Door de radiator opening gekeken en alles had weer z'n metaalkleurtje! dat neemt toch wat onzekerheid weg!

Offline The Headless Horseman

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #11 Gepost op: 03 juli 2012, 17:14 »
En wat gebruik je dan als schoonmaakpoeder?  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #12 Gepost op: 03 juli 2012, 23:35 »
In mijn geval "Bar's radiator flush"

Mijn Brezan had twee dezelfde producten: 1 die in slechts 10 minuten klaar was, en mijn product, die een uurtje rijden adviseerde.

Offline The Headless Horseman

Re: Koelsysteem refurbishen
« Reactie #13 Gepost op: 04 juli 2012, 13:11 »
Thanx  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS