Techniek > Honda Transalp

Bougies

(1/2) > >>

len_tour:
Ik heb mijn blok vervangen ivm een gesmolten zuiger en nu controleer ik alles als een gek. Nu zijn mijn bougies lichtelijk wit, zowel voor als achter. Nu vraag ik mij af of dit kan komen door mijn digitale CDI's? Die maken de ontsteking iets anders en misschien is het wat om koudere bougies te monteren. Het kan natuurlijk ook het mengsel zijn maar kan het zijn dat het ene 600 blok een rijker mengsel vraagt dan het andere? In ieder geval ik heb een tijd lang snelweg gereden en in het handboek staat dat bij veel hogesnelheid rijden een koudere bougie gemonteerd kan worden. Dus wat te doen? Testen met koudere bougie of carb rijker zetten?

Groeten,
Lennert

Brombeer:
Rijker zetten.

Maar, zuigt hij echt nergens valse lucht aan?

Zorg dat de luchtsproeier goed staat afgesteld. Kijk daarna in welk toerengebied die witte isolatorneus voorkomt. Na een langere rit tot 6000 rpm moet je de naald hoger zetten, boven 6000 de hoofdsproeier vergroten.

Bromz

len_tour:

--- Citaat van: Brombeer op 29 juni 2012, 23:38 ---Rijker zetten.

Maar, zuigt hij echt nergens valse lucht aan?
--- Einde van citaat ---
Het zijn beide cilinders en de rubbers zitten volgens mij netjes en ze zijn nieuw dus geen valse lucht volgens mij.

--- Citaat van: Brombeer op 29 juni 2012, 23:38 ---Zorg dat de luchtsproeier goed staat afgesteld. Kijk daarna in welk toerengebied die witte isolatorneus voorkomt. Na een langere rit tot 6000 rpm moet je de naald hoger zetten, boven 6000 de hoofdsproeier vergroten.
--- Einde van citaat ---
Ik dacht dat je alleen via 1 schroefje de boel kon afstellen maar de naald hoger? Ik kan het niet vinden in het handboek. Ik neem aan dat 120/130 6000rpm moet kunnen met de standaard sproeiers. In ieder geval bedankt.

Morgen ga ik de olie weer verversen en de koelvloeistof, het systeem is dan weer schoon. Het blok heeft een tijdje op de plank gelegen. Kleppen stellen en dan kijken of hij sneller gaat lopen wanneer ik aan het schroefje van de carb draai. Of roept er nu iemand stop, niet doen?

Brombeer:
Zijn het je eigen carbs? Zo niet, kijk even de sproeiermaten na. Wellicht zijn die veranderd.

Ik noemde valse lucht, omdat met de standaard sproeierbezetting het redelijk goed zou moeten zijn.

Of heb je een open (K&N?) filter? Meestal moet je dan ook iets rijker (krijgt meer lucht via filter).

Het schroefje aan de carb is enkel om het stationairmengsel af te stellen: in de carb zit daar een sproeier voor en die schroef bepaald of dat rijker of armer wordt. Hij werkt in het toerengebied tot 1/8 gas ongeveer (stationairloop en wegrijden dus).

Het kan zijn dat de naald niet te verplaatsen is. Ik heb indertijd bij mijn twin er een kunststof ringetje onder de naalden gestopt. Messing kan ook. Hij komt daarmee iets eerder op vollast en loopt dus rijker in het middengebied tot ongeveer 6000rpm. Heb je in dat middengebied een mooie bougie maar bij vollast wordt die wit, dan moet de hoofdsproeier groter. Bij een te donkere bougie geldt dit verhaal andersom: naald omlaag of hoofdsproeier kleiner.

len_tour:
Het zijn mijn eigen carbs en er zit een gewoon luchtfilter op. Vandaag ff op valse lucht getest met remmenreiniger en er gebeurde niets. Dus dat is goed. Mischien ben ik een beetje overbezorgd. Vandaag nog een stukje gereden en nu lijkt het wat grijs te worden. Alles is standaard dus het zou moeten kloppen. Voor de zekerheid draai ik morgen de stationair schroefjes wat uit en kijk wat er gebeurt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View