Auteur Topic: TA600: Overbrengingsverhouding - Koppeling - Extra lampen  (gelezen 1139 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Paulster

Hoi,

Wat vraagjes:
1. Als ik met mijn 20 jaar oude TA600 100kmh ga, staat de toerenteller op 5.000rpm. Bij 120kmh wordt dit 6.000rpm etc. Ik vind dat wat aan det hoge kant voor het comfort en zou het toerental bij deze snelheid willen verlagen. Is er iemand die geëxperimenteerd heeft met verschillende ketting-tandwielen was er een ideale verhouding en hoe liep het experiment af?

2. Het lijkt erop dat mijn koppeling soms slipt. Aangezien ik in de 30 jaar dat ik motor nog nooit een stukke koppeling gehad heb vraag ik me af of de koppeling een bekend 'zwak' punt van de TA600 is? Als ik die vervangen ga, kunnen de metalen platen dan blijven zitten (als ze geen zichtbare slijtage hebben) of moet ik die altijd ook vervangen?

3. De voor-verlichting van mijn oude TA600 is niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig hebben we lange dagen hier in het noorden. Dat was bij mijn Africa Twin met de dubbele lampen echter beduidend beter! Aangezien ik de eland graag zie vóór ik met hem bots zou het fijn zijn met een verlichting upgrade. Zijn er TA rijders die met extra lampen in de rondte rijden? Zo ja, tips? Foto wellicht?

4. De enkelschijfse voorrem heeft geen ABS nodig om het geweld onder bedwang te houden! Zijn er TA rijders die hun TA van één remschijf voor naar twee remschijven voor gesleuteld hebben? Tips?

Happy Alping!


Med vänliga hälsningar,
Paulster
Zweden

Offline Jonas

Re: TA600: Overbrengingsverhouding - Koppeling - Extra lampen
« Reactie #1 Gepost op: 05 juli 2012, 12:22 »
Hoi Paulster,

Ik kan alleen antwoorden op de 3e vraag. Ik heb in mijn alp de originele lamp vervangen door deze Xenon set. Vereist een uurtje knutselen want je moet ergens de ballast kwijt, maar je hoeft niet de reflector te vervangen. En de puist licht die er uit komt ben ik erg over te spreken! (tegenliggers waarschijnlijk wat minder, maar je valt in ieder geval wel op ;)).

Groeten,

Jonas

Offline Waffie

Re: TA600: Overbrengingsverhouding - Koppeling - Extra lampen
« Reactie #2 Gepost op: 05 juli 2012, 13:08 »
 zie antwoorden hieronder


Hoi,

Wat vraagjes:
1. Als ik met mijn 20 jaar oude TA600 100kmh ga, staat de toerenteller op 5.000rpm. Bij 120kmh wordt dit 6.000rpm etc. Ik vind dat wat aan det hoge kant voor het comfort en zou het toerental bij deze snelheid willen verlagen. Is er iemand die geëxperimenteerd heeft met verschillende ketting-tandwielen was er een ideale verhouding en hoe liep het experiment af?

de eerste versnelling is vrij lang  en als je een groter tandwiel voor monteert daalt het toerental wel maar het rijden bij lage snelheden wordt er niet beter op
je zit dan constant te zweven tussen de eerste en tweede versneling
ik heb het uiteindelijk weer standaard genomen


2. Het lijkt erop dat mijn koppeling soms slipt. Aangezien ik in de 30 jaar dat ik motor nog nooit een stukke koppeling gehad heb vraag ik me af of de koppeling een bekend 'zwak' punt van de TA600 is? Als ik die vervangen ga, kunnen de metalen platen dan blijven zitten (als ze geen zichtbare slijtage hebben) of moet ik die altijd ook vervangen?

het advies is om ook de stalen platen te vervangen (dus als 1 set)

3. De voor-verlichting van mijn oude TA600 is niet om over naar huis te schrijven. Gelukkig hebben we lange dagen hier in het noorden. Dat was bij mijn Africa Twin met de dubbele lampen echter beduidend beter! Aangezien ik de eland graag zie vóór ik met hem bots zou het fijn zijn met een verlichting upgrade. Zijn er TA rijders die met extra lampen in de rondte rijden? Zo ja, tips? Foto wellicht?

het probleem is de reflector want die gaat achteruit maar zorgt voor de richting van de bundel
  er zijn wel ander soort lampen maar zijn vaak niet toegelaten
 zo zijn er ook H 4 lampen tot 160 watt (meer warmte ontwikkeling)
darna kan dus xenon een aanwinst zijn maar zoals gezegd vaak niettoegelaten wegens mogelijke verblinding van tegen liggers

 tip plaats extra verlichting op bij v de valbeugels

4. De enkelschijfse voorrem heeft geen ABS nodig om het geweld onder bedwang te houden! Zijn er TA rijders die hun TA van één remschijf voor naar twee remschijven voor gesleuteld hebben? Tips?

ja die zijn er... andere voorvork, rempomp leidingen km teller aandrijving ander wiel en remklauwen

betere oplossing

andere remleiding en goede remblokken
overigens zijn er ook ombouw kits  waarbij er een grotere remschijf met bracket voor de remklauw gemonteerd worden
dit geeft een grootte verbetering

Happy Alping!


Med vänliga hälsningar,
Paulster
Zweden
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Paulster

Re: TA600: Overbrengingsverhouding - Koppeling - Extra lampen
« Reactie #3 Gepost op: 06 juli 2012, 07:36 »
Hoi allemaal,

Mijn dank voor de snelle antwoorden.

De Xenon set klinkt goed maar helaas hebben wij hier in Zweden de APK voor motorfietsen... Weliswaar om het jaar maar toch. Het worden dus extra lampen. Ik zal kijken wat er alhier op de markt is. Niet te groot maar met goed licht. De montage op de valbeugelset is een goed idee. Ik heb zo'n ding maar deze hangt in de garage. Tijd voor montage ervan dus.

Ook met de kettingtandwielen zal ik beginnen met een experiment. Aangezien ik voornamelijk binnenwegen en wat snelweg rij is het ongemak met de lage versnellingen van minder belang.

Andere remleiding en blokken klinkt als een plan. Doe ik!


Mijn dank en happy Alping!


Med vänliga hälsningar,
Paulster
Zweden

Offline RuuJan

Re: TA600: Overbrengingsverhouding - Koppeling - Extra lampen
« Reactie #4 Gepost op: 08 juli 2012, 09:50 »
Eigenlijk rijd ik al jaren op alle motorfietsen die ik heb gehad met een tandje extra voor. Precies om de reden die jij ook geeft. Nooit problemen mee gehad en het rijdt prima.