Auteur Topic: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10  (gelezen 2335 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline tarantula

af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Gepost op: 19 juli 2012, 21:25 »
Hoi!

Onlangs weer wat lange reizen gemaakt met mijn TA. Het heeft nu 72.000km gelopen. Ik heb gemerkt dat die soms een slag mist, alsof het mengsel zeg maar niet ontploft.
Als ik de motor stationair laat draaien, dan gebeurt dit soms om de minuut, soms nooit.
Hetzelfde gebeurt bij 3-4000RPM, als ik bv 80 km/h rijd. Ik voel een korte dip, alsof een arbeidsslag van een van de cilinders niet zijn werk heeft gedaan.

Voor de rest doet die het prima, altijd zo geweest. Hij start ook altijd en zonder gasgeven. En als ik naar Spanje of Kroatie toe rij, neem ik niet eens olie mee voor onderweg. Maar die gemiste slagen... Auch...

Ik heb de bougies gechecked, ze zijn ok; ze zijn 10.000km geleden vervangen en zouden zeker 24dkm meegaan.

Verder heb ik voor de reis zo'n potje van dat twijfelachtige spul gekocht (Forte of zo) voor de carbs, maar daar lag het niet aan.

Zou het met kleppenstelling te maken kunnen hebben? Ik hoor/voel geen rare dingen verder, de motor lijkt al zijn vermogen te hebben, er komt geen zwarte/blauwe rook uit, enz.

De CDI units misschien? Maar hoe kan je die checken, als dit euvel zich soms wel en soms dagenlang niet voordoet?.. Klinkt als iets elektrisch in mijn ogen...

Iemand ideeen?

Offline Waffie

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2012, 21:52 »
hallo,

je geeft me de indruk dat alles aan de motorfiets werkt. en als dat zo is komt de vraag direkt

bij twijfel vervangen is dan de beste oplossing

uiteindelijk zijn er toch  maar  2  oorzaken.. elektrisch en of mechanisch  voorals nog hou ik het op elektrisch en dan wordt het gewoon laten controleren en of vervangen

en dan komen we  van zelf op de hamvraag... wat wil je er financieel aan gaan  uitgeven.....

 andere cdi, nieuwe pick up, nieuwe kabelboom, nieuwe bobines, of iedere welk ander onderdeel dan ook

persoonlijk zou ik er eerst een second opinie naar vragen

een beetje over slaan,... tja  hij rijdt hij verbruikt geen olie en wat wil je dan nog meer

overigens is motorrijden pure emotie en als dat verstoord is moet je gaan voor iets anders

 ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Zot

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #2 Gepost op: 20 juli 2012, 12:38 »
eerst maar eens de carburateurs aftappen. Water in de carb. geeft hele rare storingen. Geeft dat verbetering dan oorzaak oplossen.

Offline Ghost Rider

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #3 Gepost op: 20 juli 2012, 13:46 »
Hebben de carb's van een TA ook air cut-off valves? Klinkt alsof een van de twee niet goed hun werk doen. Deze klepjes veranderen het mengsel bij gas dichtdraaien (voorkomen zo "backfire") en tussen stationair en 3000 / 4000 toeren.

Het lijkt dan alsof de motor bij stationair af en toe hikt of "niest".

Ron.
1999 XRV750A
1989 GT 650 Hawk
1984 Moto Guzzi V50 Monza
1974 Suzuki GT 750
1968 BSA Starfire

Offline tarantula

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #4 Gepost op: 20 juli 2012, 19:40 »
Hebben de carb's van een TA ook air cut-off valves?

...
Het lijkt dan alsof de motor bij stationair af en toe hikt of "niest".


'k Weet niet of cut-off valves aanwezig zijn, maar die van mij niest niet. Hij mist gewoon een slag, dit voel je ook als een kleine trilling als je op de motor zit. Daarna pakt de motor gewoon weer prima op..

Offline tarantula

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #5 Gepost op: 20 juli 2012, 19:45 »
hallo,

je geeft me de indruk dat alles aan de motorfiets werkt. en als dat zo is komt de vraag direkt

bij twijfel vervangen is dan de beste oplossing

uiteindelijk zijn er toch  maar  2  oorzaken.. elektrisch en of mechanisch  voorals nog hou ik het op elektrisch en dan wordt het gewoon laten controleren en of vervangen

en dan komen we  van zelf op de hamvraag... wat wil je er financieel aan gaan  uitgeven.....

 andere cdi, nieuwe pick up, nieuwe kabelboom, nieuwe bobines, of iedere welk ander onderdeel dan ook

persoonlijk zou ik er eerst een second opinie naar vragen

een beetje over slaan,... tja  hij rijdt hij verbruikt geen olie en wat wil je dan nog meer

overigens is motorrijden pure emotie en als dat verstoord is moet je gaan voor iets anders

 ;)

.. het gaat hier om vertrouwen, en dat is gelijk een groot deel van de emotie die jij noemt. Het vertrouwen dat ik zo op die motor naar de noordkaap kan rijden bijvoorbeeld. Als je ergens ver van huis bent (zoals ik onlangs) en je voelt dit soort schokjes, ook al is het 1x per dag, heb je genoeg uren om daarna erover na te denken tijdens rijden, en ook of je de ANWB card toch mee hebt genomen of niet..  :-\

Dit wil ik niet, vandaar dat ik de fout wil opsporen. Maar het heeft geen haast en ik zal beginnen met leeg laten lopen van de carbs, hoewel ik niet geloof dat dit een oorzaak kan zijn.

Offline robgoesdakar

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #6 Gepost op: 20 juli 2012, 20:36 »
Denk dat het electronisch is....., en het klinkt misschien heel gek, maar kijk toch even naar je accu polen.
Al een paar keer meegemaakt dat ie wat hikte af en toe en toen bleek gewoon 1 accupool losjes te zitten. Net genoeg om heel af en toe te weinig contact te maken om te onsteken.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Keewhip

Re: af en toe gemiste arbeidsslag bij TA PD10
« Reactie #7 Gepost op: 25 augustus 2012, 13:39 »
Hallo Tarantula,
Heb je inmiddels een goede diagnose voor je probleem gevonden?
De Transalp van mijn vriendin ('99 PD10) heeft hetzelfde, zou het niet anders kunnen omschrijven.
Ik ga de tank er vanmiddag toch even afhalen en kijk dan ook even naar de air cut-off valves (zitten er op bij dit model).
Ook kijk ik de accupolen even na.

Ben benieuwd naar jouw bevindingen.
Honda XRV750 '98
Aprilia RSV1000R Factory specs '06
KTM Adventure 990 '08