Auteur Topic: Waar motor afstellen?  (gelezen 1543 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Piraat

Waar motor afstellen?
« Gepost op: 30 juli 2012, 00:16 »
Hallo allemaal,

Recentelijk is mijn Honda Transalp bij een niet-Honda dealer afgesteld, en hij loopt heel mooi maar verbruikt ook redelijk veel (plusminus 1 op 17). Ik wil dit graag naar de 1 op 20 krijgen, daar ik ongeveer 35.000 km per jaar rij scheelt dit best veel benzine en geld. Nu waren ze bij de niet-honda dealer heel aardig en behulpzaam maar er was geen ervaring met Transalps. Ik zoek naar een plek waar ze dit wel hebben zodat ze weten wat ze doen, bij voorkeur rond Barneveld (Gld) of Deventer (Ov). Ik had al gezien dat Brouwer in Putten clubdealer is, kent iemand nog andere dealers of misschien clubleden die me hierbij kunnen helpen?

Bedankt!

Offline Sandra

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #1 Gepost op: 30 juli 2012, 11:43 »
Wat verbruikte jouw alp voor die laatste afstelling vraag ik me af...?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Two Plugs

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #2 Gepost op: 30 juli 2012, 12:43 »
Belangrijk om ook te weten... Wát voor Alp heb je? Wat is je rijstijl?

XL600V van vóór 1991?
XL600V van vóór 1997?
XL600V van vóór 2000?
XL650V?
XL700V?

Wellicht kun je eens bij Hans (TCN clublid) gaan kijken in Elburg. Arjan Brouwer is een prima adres, ook bij Mulders Motoren in Veendam hebben ze veel ervaring met Alps.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Hans Schaap

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #3 Gepost op: 30 juli 2012, 14:49 »
Piraat


Je hebt een PM.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Piraat

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #4 Gepost op: 30 juli 2012, 15:13 »
Ha wat veel reacties al! Mooi man zo'n actief forum! Excuus voor het niet vermelden van het type, het is een Transalp XL600V uit '96.

De historie: toen ik hem kocht (2 maanden geleden) hield de motor boven de 5500 toeren ontzettend in. Ook liep hij heel onzuinig, soms wel 1 op 13-14. Ik heb hem naar de bewuste Suzuki dealer gebracht omdat die in mijn woonplaats zit en leenmotoren heeft, handig aangezien ik elke dag rij (woon-werk). Daar bleek dat allebei de gasschuiven gescheurd waren. Na deze vervangen te hebben, zijn de hoofdsproeiers en het vlotterniveau ook aangepast. Nu rijdt ie weer prima, maar verbuikt toch nog 1 op 16-17. Dat kan beter vind ik. Ook knalt de uitlaat bij remmen op de motor. Ik vermoed daarom dat de hoofdsproeiers nog een maatje kleiner kunnen.

Offline Marcel T

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #5 Gepost op: 30 juli 2012, 15:25 »
Belangrijk om ook te weten... [...] Wat is je rijstijl? 

Als je veel snelle snelwegkilometers maakt (zeg maar 120 km/u) dan is 1:16 niet raar.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Piraat

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #6 Gepost op: 30 juli 2012, 15:45 »
Ja ik rij dus wel veel snelweg, zegmaar 80% van mijn kilometers. Ik heb hier op het forum gelezen dat een 600 rond de 1 op 20 zonder problemen zou moeten rijden, of is dit onrealistisch?

Offline Two Plugs

Re: Waar motor afstellen?
« Reactie #7 Gepost op: 30 juli 2012, 15:51 »
Ja ik rij dus wel veel snelweg, zegmaar 80% van mijn kilometers. Ik heb hier op het forum gelezen dat een 600 rond de 1 op 20 zonder problemen zou moeten rijden, of is dit onrealistisch?

Bij dik 120 km/h wel. Dan is zelfs de door je geclaimde 1 op 17 erg goed! Ik zou me dus niet veel zorgen maken. De motor is evenwel zuiniger te krijgen via de afstellingen. Bv een ander luchtfilter, Iridiumbougies, hogere bandenspanning en verbeteren van de stroomlijn (bv door een iets ander ruitje te gebruiken).

Overigens heeft de Alp 600 van na 1997 een andere gasklepsensor waardoor die zuiniger is dan de 600 van vóór 1997. Kun je ook mee 'spelen'...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180