Auteur Topic: MIJN 3e Motor  (gelezen 20385 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Oldtimer

MIJN 3e Motor
« Gepost op: 03 augustus 2012, 14:36 »
Projectje OERALP ten einde. Het wordt dus weer tijd voor iets anders.

Nu een alpje waar nog meer roest en nog meer pekel op terug te vinden is.
Was ooit van de partner van een clublid. 60.000 op de teller en bouwjaar 1994.
Moet ietsepietsie aan gebeuren.

Mocht je dus nog kuipwerk hebben in deze kleurstelling dan hou ik me aanbevolen. Heb de rechterkuip voor en het achterdeel nodig.
De rest valt nog mee maar moet ff een poetsbeurtje hebben.
Mooi projectje dus voor de komende 3 weken. ( omdat er meer roest zit duurt het dus geen 2 weken.  ;)  )

Voor de liefhebbers. De huidige staat vind je hier.
http://www.mijnalbum.nl/Album=OZ4RZQNL

En ook hier wordt de status weer  bijgehouden.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jonas

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2012, 15:10 »
Jeej, weer zo'n leuk draadje om te volgen!  ;D

Succes! Dit ziet er weer uit als een flinke klus :)

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2012, 15:13 »
Gaat het ook zeker worden.
Ik begin maar vast met onderdelen bestellen, want de levertijden zijn ook niet misselijk.

Vandaag even mee naar de STO nemen ter keuring en vanaf morgen de beukenootjes maken.  ;D

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Fred

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2012, 16:26 »
Toemaar de derde... en je bent nog niet eens met de VUT...
Wat moet dat straks worden.  ::)


Offline gert

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2012, 16:30 »
ik zie een bedrijfje onstaan.


Oldtimers opknap service ;D

Suc6 met de derde Marien

Gr, Gert
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2012, 17:04 »
Tja, je weet maar nooit.
Albert H is ook een keer begonnen met een paar knopen toch  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2012, 18:26 »
Zaterdag 4 augustus 2012.
Joke moest vandaag wat boodschappetjes doen, naar vriendin toe en nog ff naar de Makro. Haar kennende weet ik dat ik dan een hele dag gewoon voor mezelf heb en m'n gang kan gaan. Staat er een 94 ér alpje met een berg roest in de tuin, maar met een motor die loopt als een zonnetje. Gisteren nog even mee naar de STO geweest en iedereen is het met me eens. EEN GROTE RIJDENDE ROESTBAK.
Nou ja. De insiders weten intussen dat ik verrekte slecht tegen roestbakken kan en vandaag was dus 1 en 1 gewoon 2.
Vanmorgen dus aan de slag. Beukenootjes maken van een rijdende TA.

Eerst maar eens wat plastic verwijderen.


Aiiiiii, klein aanrijdinkje gehad. De valbeugel is in de radiator terecht gekomen nadat hij van de ophangbeugel is afgebroken.
Dat wordt dus uitboren.

Nou ja, later dan maar. Ik moet nu verder met strippen.  >:D

Na een uurtje sleutelen wordt het al een kale kont.

Maar ook de roest en corrosie wordt zichtbaar.
Waar ben ik weer an begonnen.\ zucht. :'( :'(


ook de carbs hebben het uiterlijk van een .............. nou ja, oordeel zelf maar.


De uitlaat komt aan de beurt en ja Roland, je had gelijk.
Pats, knal en ondanks mijn fluweelzachte behandeling van de bouten van de uitlaatflens,.............Pats, en nog eens pats.
Beide bouten van de voorste cilinder dus finaal afgebroken.
En ik had ze nog wel voorbehandelt met Imal. Nou ja, komt ook wel later aan de beurt. Eerst maar eens verder strippen.
Ik begin langzaam maar zeker te geloven in het lot.


Na nog een uurtje zijn ook de carbs eraf en al het overtollige kabel en plasticwerk en begint het moment te komen waar ik eigenlijk naar toe heb gewerkt vandaag.  Het blokje moet er ff uit. Nou ja effe.  Eigenlijk had ik het kunnen weten want er is al heel vaak over dit probleem gesproken op het forum. De as van de achterbrug wil nog wel eens een beetje vast zitten. Op zich geen probleem hoor, als het maar bij een ander is, maar dat overkomt mij niet , dus vandaag dus wel. Muur en muurvast. De hele bus IMAL erop en met een dop en een moker proberen om een klein beetje beweging te krijgen in de as. Niks nada noppes niente.  Gatverdegatver^&%#@% heb ik dat weer. .............Ja dat heb ik weer.




Nou gaat dat vandaag denk ik niet meer lukken.
Jullie advies is dus weer nodig.
Ik heb de moerkant ingespoten met IMAL en zoals je op de foto kunt zien de boel ermee vol laten lopen.
De brommer op z'n kant gelegd, zodat het kan intrekken.





En nou had ik toch ook nog alles netjes naast elkaar gelegd op volgorde, zodat ik het weer in elkaar zou hebben als Joke thuiskomt.
Als ik dus de komende week wat moeilijk loop en hier en daar blauwe plekken heb..................weten jullie waar het vandaan komt.


Te koop aangeboden. Transalp 1994. Hier en daar wat gebruikssporen. Compleet in doos en plastic zak. Loopt prima. Leuk projectje voor de doe het zelver. U krijgt er gratis advies bij.

Zou het toch een project van meer dan 2 weken worden. :'( :'(

En nu is het wachten op adviezen of op een wondertje.

Wordt vervolgd.

Oh ja. De overige foto's staan hiero.:
http://www.mijnalbum.nl/Album=OZ4RZQNL
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2012, 18:47 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2012, 21:06 »
Marien, Motor lekker zo een dag of 2 laten liggen zodat de IMAL lekker kan inwerken. Als er zich ondertussen een wonder voltrek dan mep je de as er zo uit zoniet? De andere zijde thv de as goed ondersteunen zodat je van af de bovenkant (rechterzijde) op de as kan meppen. Ik zou de moer er wel weer opdraaien overigens.
Kan je de as btw wel draaien?
In het ergste geval de slijptol erbij en de brug doorslijpen maar laten we niet op de zaken vooruit lopen.
Succes.

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2012, 11:20 »
Bedankt voor het  advies VTwin

Citaat
Kan je de as btw wel draaien?

Helaas niet. Heb er een dop opgezet en met een verlengstuk geprobeerd te draaien.
De motor ligt dus op z'n kant en ik heb het bakje rond de moer helemaal volgegooid met Imal.Daarna de buitenkant afgeplakt zodat het niet verdampt. Het spul verdwijnt, dus neem ik aan dat het erin trekt.  Vanmorgen even een map erop gegeven maar het enige wat gebeurt is dat je de moer aan gort slaat. Geen krimp dus.
2e probleempje zijn de draadeindjes in de cilinder kop. Heb deze ook al geimaliseert. Vraag me af hoe dit gaat lukken.

Morgen maar verder proberen.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2012, 12:25 »
Het zou handig zijn als je een dubbele moer op de draadeinden kan draaien. Als je die strak tegen elkaar draait krijg je als het ware een kop van een bout. Zolang mogelijk van het draadeind afblijven met griptangen en dergelijk spul. Lukt het met die twee bouten niet, dan een bout moer op het draadeind vastlassen. Griptangen en dergelijk spul pas gaan gebruiken als het echt niet anders lukt.
Je zou er voor kunnen kiezen om het alu van de uitlaatpoort iets te verwarmen met een schildersföhn.
« Laatst bewerkt op: 05 augustus 2012, 15:12 door V-Twin »

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2012, 12:49 »
Moer erop gaat denk ik wel lukken.2 wordt al minder denk ik. Om dan te kunnen draaien moet er ook nog een ringetje tussen, anders draait de 2e moer gewoon mee denk ik.
Heb geen lasapparaat, maar misschien een kennis. Ga in elk geval morgen weer aan de slag.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2012, 19:56 »
Misschien nog effe een lappie in dat uitlaat-gat proppen?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Miquel

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #12 Gepost op: 05 augustus 2012, 22:11 »
Je hebt weer een leuk projectje, nou ja zeg maar PROJECT :D
Miquel was TWINDRIVER
Lid sinds 2005



Transalp 1996

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #13 Gepost op: 08 augustus 2012, 09:24 »
Helaas,ondanks de hulp en inspanningen van Miquel met lasapparaat en schildersfohn geen enkel resultaat. De tapeindjes van de uitlaat blijven zitten waar ze zijn en worden alleen maar korter. Telkens breekt het tapeindje weer af, ondanks de opgelaste moer en liters imal. Geen beweging in te krijgen Behoorlijk frustrerend allemaal en zit er aan te denken om de hele kop dan maar te demonteren. Maar goed, dat is wel heel ingrijpend en misschien de allerlaatste oplossing.  Uitboren is ook een optie, maar een goede malbevestiging zit er niet, dus wordt moeilijk om op deze manier.

ook de as van de achterbrug wil na 4 dagen Imal nog niet bewegen,en ik heb dan ook besloten om hem dan maar te laten zitten. Blok kan er dus niet uit.

zucht.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jonas

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #14 Gepost op: 08 augustus 2012, 09:37 »
Jammer zeg.. Een eigenwijs gevalletje dus ;)

Even voor mijn goede orde; Imal, is dat vergelijkbaar met WD40 of is het iets fundamenteel anders?

Succes. Hopelijk gaat de rest van het project iets soepeler!

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #15 Gepost op: 08 augustus 2012, 10:04 »
Och, wat heet eigenwijs. De aanhouder wint altijd. Vraag is alleen........... wie er gaat aanhouden.  8)

Imal is speciaal voor het losweken van vastgeroeste bouten en moeren. Bruist ook een beetje .Is vrij aggresief. Wel vergelijkbaar met WD40, alhoewel dat ook meer een smeermiddel is en vochtverdrijvend , maar minder bruikbaar voor dit soort klusjes.


Dit vond ik op het www.

Geschikt voor het moeiteloos losmaken van verroeste en geoxideerde (bevestigings)materialen als bouten, moeren, flenzen, scharnieren, sloten. IMAL kan toegepast worden op alle metalen. Werkt tevens preventief door gebruik tijdens de montage.

En WD40:
WD-40 is een merknaam van een wereldwijd verkrijgbare waterverdrijvende spray die in 1953 werd ontwikkeld door Norm Larsen, oprichter van de Rocket Chemical Company, San Diego, Californië. Oorspronkelijk werd het gebruikt om corrosie tegen te gaan; in latere instantie werd het voor vele andere toepassingen gebruikt. De spray bestaat uit een samenstelling van verschillende koolwaterstoffen.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #16 Gepost op: 08 augustus 2012, 11:17 »
Marien,
Ff voor mijn beeld vorming van je probleempje; Loopt de achterbrug as ook door het blok (zoals bij een AT)?
En heb je de uitlaat tapeinden "laten schrikken" (een forse tik recht op het tapeind) voordat je probeerde ze er uit te draaien?
Hoelang zijn de overgebleven restanten van de tapeinden?

Offline Paul

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #17 Gepost op: 08 augustus 2012, 11:23 »
Marien&co voor het opknappen van uw motoren enzo :))

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #18 Gepost op: 08 augustus 2012, 12:51 »
Hoi Maarten,

@ PAKFIETS.
Citaat
Ff voor mijn beeld vorming van je probleempje; Loopt de achterbrug as ook door het blok (zoals bij een AT)?

Ja,

Citaat
En heb je de uitlaat tapeinden "laten schrikken" (een forse tik recht op het tapeind) voordat je probeerde ze er uit te draaien?
Ook ja. Alles wat denkbaar is/was. Heb zelfs met centerpons gelijktijdig tikken en draaien geprobeerd.

Op dit moment zit er op de bovenste nog 1 cm, waarop draad is getapt. en op de onderste ongeveer 1,5 cm inclusief draad.

Als je een poging wilt wagen  ;D ;D

@ Paultje.

Niet verder vertellen hoor. ;)
Dit is echt m'n laatste voorlopig. Tegen zoveel roest kan ik niet meer tegen  ;D ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #19 Gepost op: 08 augustus 2012, 15:00 »
Marien,

Ik wil je wel ff helpen, maar ik heb je adres en/of tel. nr. niet. Dus ff bellen of mailen graag.

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #20 Gepost op: 08 augustus 2012, 19:37 »
En Maarten heeft geholpen. Met uiteraard het juiste gereedschap.


ff komen kijken:


ff moertje erop lassen;


Paar flinke meppen en zie daar.

De boel gloeit gewoon nog wat na, maar de eerste tap is eruit.


Ook de achterbrug bout is eruit ( kun je op de foto zien want er steekt nu een dun draadeindje in ) en ook hier weer een kwestie van het juiste gereedschap en wat spierballen.
We kunnen dus weer verder. Vandaag ook meteen een subliem achterwieltje gescoord in perfecte staat.
eerst maar eens verder met de rest.

Maarten en Miquel, hartstikke bedankt. Ook hierom ben je lid van een club.  :-* :-*

Wordt vervolgt dus.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #21 Gepost op: 08 augustus 2012, 20:02 »
Shhht! niet verder vertellen, ik heb al zo weinig vrije tijd :o

Ik ben blij dat ik je kon helpen Marien, dus als het weer wat tegen zit bel/mail je maar.

Offline roland65

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #22 Gepost op: 08 augustus 2012, 23:36 »
Tof Marien dat het opgelost is, scheelt weer een ritje met een aanhanger ;)
Met een grote grijns en vol goede moed weer verder!

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #23 Gepost op: 08 augustus 2012, 23:52 »
De laatste beelden van vandaag.
Nog eea te demonteren voordat het grote herstel kan beginnen.

Even wat sfeerfotootjes dus




Morgen vrije dag, dus lekker sleutelen.eindelijk een paar droge dagen, dus misschien haal ik het wel om het weer binnen 2 weken te doen.

Nehhh, mot leuk blijven toch  ;D

Voor nu welterusten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #24 Gepost op: 09 augustus 2012, 09:14 »
hiep hiep hoera,,,,


geduld en met de juiste leiding komt alles in orde

inderdaad  bedankt maarten
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Jonas

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #25 Gepost op: 09 augustus 2012, 10:15 »
Ook de achterbrug bout is eruit ( kun je op de foto zien want er steekt nu een dun draadeindje in ) en ook hier weer een kwestie van het juiste gereedschap en wat spierballen.

Dat geeft de mens moed; die van mij zit ook nog steeds vast en wil ik er deze winter uit zien te krijgen ;). Wat was in deze het 'juiste gereedschap'?

Edit: En is er nog wat van over of moet er een nieuwe bout en bussen in?
« Laatst bewerkt op: 09 augustus 2012, 13:14 door Jonas »

Offline Waffie

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #26 Gepost op: 09 augustus 2012, 12:15 »
ja welk gereedschap,

plasmasnijder, laser cutter, snijbrander, las apperaat,   :)) :))
  of de geereedschap set van holmatra rescue

of was het toch de imal met een hele grootte hamer
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Paul

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #27 Gepost op: 09 augustus 2012, 13:09 »
goed gereedschap is het halve werk ! ;D

Offline roland65

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #28 Gepost op: 09 augustus 2012, 14:04 »

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #29 Gepost op: 09 augustus 2012, 17:35 »
-Dop 17 met 1 meter lange pijp er op.
-vuistje van 1,5 kg.
-stuk aluminiumstaf (rond 20, 200 lang) om mee op het uitstekende deel van de bout te rossen.
-dikke handschoen om stuk aluminium mee vast te houden
-een waarschijnlijk enorme hoeveelheid Imal (was op toen ik er bij kwam,  maar was zo te zien wel behoorlijk ver ingedrongen)
- 2 paar handen (1paar om te rossen, het andere om een behoorlijk koppel op de bout te zetten).

en nog wat geluk ;)