Auteur Topic: MIJN 3e Motor  (gelezen 20383 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline The Headless Horseman

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #60 Gepost op: 16 september 2012, 22:34 »
Citaat
en dan....

Broem broem doen  ;D

Lekker bezig Marien  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline V-Twin

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #61 Gepost op: 16 september 2012, 22:36 »
Handige bliksem  ;)

Offline Bill

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #62 Gepost op: 16 september 2012, 22:45 »
Nieuwe erop ....Gaan we zeker doen. Wacht even op reactie nog van William.Zijn dit nieuwe of gebruikte ??
Als ze echt hard zijn kan ik beter nieuwe bestellen. Die van mij zijn ook best hard te noemen  ( rubbers dan wel heh ) en daarom vervang ik ze ook.

Ga pas donderdag verder met de Alp.
Status van vandaag.....


Alleen de carbs moeten er nog op en de uitlaat. Verder alleen de boel nog aansluiten, olie en koelvloeistof vullen en dan.......


Die van mij zijn gebruikt. Weet niet welke leeftijd ze hebben. Zeker voor onzeker nemen en nieuwe aanschaffen.

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #63 Gepost op: 17 september 2012, 10:21 »
Gaan we doen William.
Toch bedankt voor de supporting en meedenken ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #64 Gepost op: 18 september 2012, 19:04 »
Je bochten liggen klaar Marien :)

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #65 Gepost op: 18 september 2012, 19:31 »
Yoeppie, kan dus morgen weer verder.

Handig, zo'n lasser in de club, maar ik mag geen reclame maken want voorlopig is hij wel zoet met een Domi.

Werkt blijkbaar aanstekelijk dat motors opknappen  >:D Ik tel er in elk geval al 4 die tot op het frame gaan  :-X :-X
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #66 Gepost op: 18 september 2012, 19:39 »
Dat frame ligt nu bij de zandstralert  8)

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #67 Gepost op: 18 september 2012, 19:41 »
Kijk, dit is VAKWERK. een roestvrij stalen stukje daar waar de klem komt te zitten.
Inclusief aanslag voor weer een hele poos knalpot plezier.




Ook daarvoor ben je dus lid van de club.  Moi warruk Maarten.
Als ik je kan helpen ergens mee, hoor ik het graag.

Groetens

Oldie
« Laatst bewerkt op: 18 september 2012, 21:20 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #68 Gepost op: 18 september 2012, 23:40 »
Pas 'm nou eerst maar eens, want het was wel een maandag avond klussje. ;D
En dat is nog erger dan maandag morgen ;)
Lassen was best wel lastig vanwege de roest, maar het is toch aardig gelukt dacht ik zo.
Sleutel ze!

Offline Sandra

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #69 Gepost op: 19 september 2012, 11:44 »
Hoi Marien, zodra de alp loopt bel me gerust even.
Kom dan graag even langs om carbs af te stellen.
Vond het  best gezellig afgelopen zaterdag.
groet Herbert.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #70 Gepost op: 19 september 2012, 12:05 »
p.s. heb even gekeken naar zadelovertrek (zwart) voor transalp.
Bij Louis te koop voor 39,95.
De oude gaat er dan af en nieuwe erop.
Leverbaar voor  pd06. Weet even niet of er verschil is van zadel tussen pd06 en pd10.?
Sandra is de stoffeerder van ons twee.
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #71 Gepost op: 19 september 2012, 14:17 »
Zadel kan ik ruilen met jeroen E voor een zwarte.
Moet nog even afspreken met hem.
Ik heb PD06 trouwens dus die past wel.

Ik meld me als hij loopt. Eerst maar eens een paar dagen sleutelen nog om de boel aan de gang te krijgen.
Maken we er gewoon weer een gezellige dag van, en bij jou staan we droog toch  ;D

Groetens.

Oldie
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Sandra

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #72 Gepost op: 19 september 2012, 15:34 »
Kan uiteraard ook bij ons.Schuiven we oude Opel naar voren ,dan kan er wel alp achter.
Hoor het wel wanneer je zo ver bent.
gr. Herbert
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #73 Gepost op: 21 september 2012, 14:46 »
Zomaar even wat plaatjes van voor en na.

Intussen loopt de Alp weer als een zonnetje.  Ook dankzij de kleppenstellerij van Herbert.
Vandaag de eerste kilometers mee gereden.
Filmpje gemaakt van de eerste start. Krijg hem nog niet goed op het web, maar wordt aan gewerkt.
Kwam wel een partij rook af van het blok en de uitlaat.
Ik kom er nu pas achter dat het een behoorlijk verlaagd exemplaar is.
Ik weet alleen niet wat er veranderd is. Het lijkt erop dat de prolink vervangen is.
De oude schokbreker was compleet aan gort en op de foto's is dat ook te zien.
Het achterwiel stond bijna aan de grond wanneer hij op de middenbok stond. Nu krijg ik hem er gewoon niet meer op en staat het achterwiel ruim 12 cm van de grond.

Van de week maar eens even wat meetwerk verrichten bij de alp van mijn broer.








Alleen de voorvork moet nu nog onderhanden worden genomen en er moet een nieuw vooorwiel in.
Als je dus een goudkleurige in de aanbieding hebt, hoor ik het graag.

Dit is 'm dus.



Op de middenbok  is te zien hoe hoog het achterwiel staat.

Voor vervanging van de schokbreker



Na vervanging van de schokbreker






Het moment supreme. Starten van de Alp.


Het lijkt wel of de boel in brand staat.


<a href="http://www.youtube.com/watch?v=8mzYwUvDKhM" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=8mzYwUvDKhM</a>

« Laatst bewerkt op: 21 september 2012, 16:17 door Oldtimer »
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Waffie

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #74 Gepost op: 21 september 2012, 17:21 »
 je probleem is de demper  zelf maw te kort  .. neem een model jaar 1991 + en je probleem is duidelijker

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline gert

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #75 Gepost op: 21 september 2012, 17:26 »
Marien,

gefeliciteerd, weer een alpje voor de sloop behoed.
veel leuke km gewenst.

gr, gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #76 Gepost op: 21 september 2012, 18:46 »
Citaat
je probleem is de demper  zelf maw te kort  .. neem een model jaar 1991 + en je probleem is duidelijker

Hoe bedoel je dat Ad.
Is er verschil in dempers dan ??? Qua lengte ??

Omdat de oude echt helemaal kapot was heb ik niet kunnen meten. Ik weet ook niet van welke fiets deze aflomt.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #77 Gepost op: 21 september 2012, 19:09 »
Ik snap het niet helemaal Marien  :-\

Met de oude schokdemper hing het wiel op de grond, en nu hangt het wiel 12cm van de grond.
Dan was de motor toch niet verlaagd, maar juist verhoogd  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #78 Gepost op: 21 september 2012, 19:43 »
Eigenlijk is het heel simpel.
Op de standaard zakte het wiel met de oude schokbreker gewoon helemaal naar de grond. Gewoon omdat er geen enkele weerstand meer in zat.
Het was dus gewoon een wiebelfiets die bij elk kuiltje gewoon door deinde op de veer. De schokker deed gewoon helemaal niks.
De nieuwe schokbreker doet gewoon z'n werk en houdt dus de boel gewoon op hoogte.

Wanneer zoals Ad zegt  ( denk ik ) de schokbreker dus korter is.................  snappie .

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Pakfiets

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #79 Gepost op: 22 september 2012, 00:00 »
Wordt/is mooi Marien!

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #80 Gepost op: 24 september 2012, 19:13 »
Het raadsel van de onbedoeld verlaagde Alp is opgelost.

Ik zal het duidelijk maken met foto's.
Uiteindelijk zit het echte verschil in slechts 2 cm  ( maar goed, dat was altijd al zo  >:D  )

De originele schokdemper in volledig uitgetrokken positie heeft een lengte van 37,5 cm van hart gat tot hart gat.
Op de foto lijkt het anders, maar het linker gat ligt precies op de lijn hoor.!


De andere schokbreker ( bovenste ) die van een bouwjaar 1991 afkomt is slechts 35,5 cm.


Hier het verschil dus duidelijk te zien.
Als je ze gewoon in de hand hebt zie je dat verschil gewoon niet en ook bij het monteren valt het eigenlijk niet op.
Anders wordt het als je de boel in elkaar hebt zitten en de hele motor achter ongeveer 7 a 8 cm lager is geworden.

ook de diameter van het bovenste gedeelte, daar waar de schroefringen zitten is een stuk groter.



4 mogelijkheden blijven nu over.

1 De 1e (oude)  schokbreker is niet origineel , maar wel van de goede lengte.
2 De 2e  (kortere ) schokbreker is origineel, maar bij een ander bouwjaar toegepast.
3 De 1e schokbreker is wel origineel
4 De 2e schokbreker is gewoon aftermarket en gewoon te kort voor een Transalp voor verschillende bouwjaren.


Je mag dus zelf kiezen. Ik heb even geen vergelijkingsmateriaal, maar er zijn nog een paar meer mensen bezig met dit spul.

Roept u maar dus.

Ook de veren zijn niet helemaal hetzelfde, alhoewel het verschil in lengte minder dan 1 cm is.


Verder is het wel een interessante manier om een Transalp een flink stuk lager te maken.
Met mijn 1,72 mtr kan ik gewoon de voetjes plat op de grond zetten met deze schokbreker eronder.
Ik heb er nog niet heel ver mee gereden, maar het gedrag wijkt echt niet zo heel veel af. Blijft gewoon goed in de bochten hangen en ik denk dat als  de voorvork ook een stukje doorgestoken wordt er niets meer aan de hand is met de wegligging/gedrag.

Een noodstop heb ik nog er nog niet mee kunnen maken,  dus wat dat aangaat heb ik ook een ervaringen.

Oh ja, voor ik het vergeet. Mijnheer Mies, oftewel onze Ad had dus gewoon gelijk, maar had er geen verklaring voor dat de lengte afwijkt.
Ziezo, dat is ook weer rechtgezet. Ik heb nog wel eens onderdeeltjes nodig van hem. >:D >:D 8)

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #81 Gepost op: 24 september 2012, 22:49 »
Hi Marien  :)

Vzviw is de normale lengte van een ori schokbreker 37,5cm hart-op-hart.
Kun je zien waar het verschil precies in zit? Is het beugeltje onderaan wellicht gewoon korter? Kan het op de foto niet goed zien  :-\
Een korter beugeltje is wel een gekende methode om een Alp wat lager te zetten.

Alhoewel, zo'n 'borst' bij het schroefdraad heb ik nog nooit gezien bij een Alp, dus wellicht is het een schokker van een ander type Honda  :-\

Grtz.,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #82 Gepost op: 25 september 2012, 08:31 »
Citaat
Alhoewel, zo'n 'borst' bij het schroefdraad

Ik heb even bij een 87 ér alp gekeken. ( project mijn 2e motor) , en daar heeft de schokbreker ook zo'n borst. Beugeltje onder is precies even lang. Foto vertekent een beetje
Het zou dus zomaar kunnen dat de types van voor 1992 dit allemaal hebben. Ik moet van de week even kijken bij een paar andere alpjes hoe dat zit.
Wil het nu ook gewoon weten hoe het zit.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #83 Gepost op: 25 september 2012, 08:38 »
Nuiver stukkie huisvlijt, Rien! Complimenten!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #84 Gepost op: 25 september 2012, 08:41 »
Citaat
Nuiver stukkie huisvlijt, Rien! Complimenten

Kijk, af en toe moet ik naar buiten van Joke. Moet je toch wat omhanden hebben toch......
Soms mag ik erg lang niet naar binnen, vandaar. ;) ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #85 Gepost op: 25 september 2012, 09:05 »
Kijk, af en toe moet ik naar buiten van Joke. Moet je toch wat omhanden hebben toch......
Soms mag ik erg lang niet naar binnen, vandaar. ;) ;)

Jajaja...  ;D Het is dat ik Joke ken, maar anders...  :)) (NB heb d'r zelf ook zoeentje en ben d'r eigenlijk wel heel erg wijs mee...  ;) )
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #86 Gepost op: 26 september 2012, 20:14 »
Even de prolink losgemaakt en de schokbreker er onderuit gehaald.
Wel lekker als alles met kopervet is behandeld. Kun je de boel tenminste normaal los krijgen
De oude er maar weer even opgezet om te kijken wat het verschil is vwb de hoogte.

Zoals je kunt zien scheelt het zo'n 10 cm wat het achterwiel nu lager staat.
En, bijkomend voordeel ..ik kan hem weer op de middenbok krijgen.
Ik heb er vandaag mee gereden en ik merk eigenlijk geen verschil qua wegligging.
De schokbreker is lek, daar ben ik van overtuigd. Dus even geen offroad, want dan zal het wel degelijk merkbaar worden.
voor                                                                                                                     en na



En nu morgen even de voorvork nog even kuisen, de veerhoezen vastzetten en de remleidingen onder handen nemen.
Ook de voorrem nogmaals ontluchten want het remmen is een beetje sponzig. Misschien maar meteen dan staalflex leidingen erop.

Voorwiel moet ook nog vervangen worden, maar die heb ik nog niet.
Trouwens, mijn zakgeld begint al aardig te slinken en ik moet nog bijna 1 maand. :o :o

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline chaos

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #87 Gepost op: 26 september 2012, 21:36 »
Trouwens, mijn zakgeld begint al aardig te slinken en ik moet nog bijna 1 maand. :o :o
verkoop je toch gewoon de motor ;)

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #88 Gepost op: 26 september 2012, 23:40 »
Citaat
verkoop je toch gewoon de motor

Dat had je nou net niet moeten zeggen  :o :o :o
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Oldtimer

Re: MIJN 3e Motor
« Reactie #89 Gepost op: 28 september 2012, 20:04 »
Vandaag de laatste hand gelegd aan de Alp en ook de voorkant is weer tip top.
Vorkjes gepolijst en een beetje blanke lak erop.  En ja, de oplettende kijker ziet aan 2 kanten roostertjes in de zijkappen.
De dingen die nog gedaan moeten worden hebben eigenlijk niks meer van doen met de restauratie.
Schokbreker vervangen, voorwiel vervangen en nog afstellen van de carbs.  De rubbers zijn binnen, maar ik moet ze nog even ophalen.

Het eindresultaat mag er zijn denk ik.



Tijd voor de Varadero nu. Na het buitenlandweekend eigenlijk niks meer aan gedaan en de storing in de electra moet dus nog boven water komen.
Heb vandaag de boel maar eens losgehaald en ..............................
Nee, dat wordt weer een ander verhaal. De ontdekkingen en perikelen gaan straks in het Varadero gedeelte.  8)

Wie weet, komt er nog een "mijn 4e motor " maar voorlopig even niet.
Er moet eerst een werkplaats komen, want in de winter is die stoep zo koud aan je kont.
Sleutelen moet wel leuk blijven toch.

Ik hoop met dit topic te hebben laten zien, dat je toch met beperkte middelen een leuke motorfiets kunt hebben die er ook nog goed uitziet.
Het meeste geld is gaan zitten in het vervangen van onderdelen en zeker niet in het cosmetische. Niet alle onderdelen moesten perse vervangen worden, maar als je toch de boel open hebt liggen kun je het beter wel doen. Verder natuurlijk heel veel tijd en hulp van gewaardeerde medeclubleden.
De een last een uitlaatje, en een ander stelt de klepjes. Een 3e straalt wat onderdeeltjes en weer een ander heeft nog wat onderdelen liggen voor een prikje.

Al met al een geslaagd project en zeer leerzaam. ( en ik was weer even van de straat   ;D  )

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.