Auteur Topic: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken  (gelezen 2095 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Gepost op: 04 augustus 2012, 11:05 »
Halo, mijn 94 Transalp houdt in. 1 bougie vonkte niet. Twee nieuwe originele CDI units gekocht. Blijft inhouden. Tank verwijderd, vacuum schuiven in carb werken. Benzine kraan open gemaakt, was schoon. Vacuum slang gecontroleerd, werkt. Bougies zijn vrijwel nieuw. Choke kabels uit carb gedraaid, waren vies. Nu gereinigd en met penneveertjes de originele veren versterkt, ( zijn losse nieuwe veren te koop ? ). Rubber manchet naar carb lekte, zag bruin spoor lopen. Slangeklem kan origineel niet vaster tenzij je een klein blokje in veer verwijderd, dus gedaan en klem strakker gezet.

Alles gaf geen resultaat. Optrekken en accelereren gaan goed. Ik vind wel tov een andere oudere Transalp vermogen minder.

Klacht is dat de motor lichtjes inhoudt als ik op 1 snelheid rijd. Ongeacht welke snelheid of toerengetal. Eerder was het veel waarneembaarder en kwam de motor niet boven de 80, ineens schoot ie door het inhouden heen en kan sindsdien op snelheid komen, maar blijft nu dus inhouden.

Ik richt me nu op vervuiling in carb, maar hoe verstandig is het om hier aan te prutsen zonder ervaring in afstellen. Ben handig maar mbt afstellen vraag ik even raad. Idem kleppen, deze zijn lange tijd niet gesteld.
« Laatst bewerkt op: 04 augustus 2012, 14:16 door Marco Fennema »

Offline len_tour

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #1 Gepost op: 04 augustus 2012, 13:39 »
Hoi Marco,

Je lidmaatschap op het forum fix je zo:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=114.msg385#msg385

En wat betreft de problemen met je Alp het klinkt idd als een benzineprobleem. De carbs reinigen is niet heel moeilijk en er is maar 1 schroefje waarmee je het mengsel van het stationair afstelt (zie je aan de buitenkant wel zitten) wanneer je daar afblijft gaat er niets mis. En wanneer je de boel toch los hebt is kleppen stellen ook niet zo moeilijk. Je kunt er alleen slecht bij. Bekijk het werkplaatshandboek en je komt een heel eind. Ik zou eerst naar de vlotterkamer kijken das een goeie indicatie en het kan zijn dat een vlotter niet netjes zakt waardoor je te weinig benzine krijgt. Het beste resultaat geeft ultrasoonreinigen maar dat is een keuze. Ik heb die van mij met carb reiniger van een autozaak gereinigd. Alles uit elkaar en de metalen delen in een bakje met dat spul en de kanaaltjes volspuiten, in laten werken en doorblazen met een compressor.

De rubbers tussen de carb en het blok zijn niet zo duur en kun je bij Roukama bestellen.

Succes,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Hans Schaap

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #2 Gepost op: 04 augustus 2012, 16:40 »
Hallo Marco


Je zou kunnen beginnen met wat Forte carburateurreiniger door de brandstof te mengen. Dan is in ieder geval het brandstof traject schoon.
Wanneer het daarna nodig is om kleppen te stellen en te synchroniseren heb je daar ook voordeel bij.
Voor wat betreft het kleppen stellen en synchroniseren kun je afhankelijk van waar je woont bij Ad Mies in Sprundel of bij mij in Elburg terecht.
Dan heb je al het benodigd gereedschap en eventuele hulp direct bij de hand.


De inlaatrubbers van de carburateurs kun je bij elke motorzaak bestellen maar ook dat kan bij Ad of mij informeer maar eens.


Omdat jij het inhouden bij elke snelheid voelt denk ik dat de inlaatrubbers wat uitgehard zijn en wat lekkage geven.


De luchtmengselschroef moet je idd met rust laten. En pas in een volgend stadium als optie nemen.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Jonas

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #3 Gepost op: 04 augustus 2012, 17:05 »
Voor het stellen van de kleppen moet het blok helemaal afgekoeld zijn, toch? Dat is wel iets om rekening mee te houden als je bij Ad of Hans (of waar dan ook, eigenlijk) aan de slag wilt gaan. Als je daar op je Alp heen rijdt duurt het wel even voordat die genoeg afgekoeld is om de kleppen te kunnen stellen.

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #4 Gepost op: 04 augustus 2012, 19:04 »
Bedankt voor de reacties. Ik woon in Rotterdam, heb een nieuwe voorband nodig en wat ander klein spul, dus zal Ad bellen. Zal Forte eerst doen, een jaar of drie geleden eens gedaan maar de motor staat wel een een tijdje stil en ik rijd als een bejaarde dus echt schoonbranden doet ie niet.
Mbt de inlaatrubber, je zag een flink bruin spoor uit het rubber naar de koelribben van de cilinder, dus rubbers hebben hun tijd gehad.
We kunnen de motor op een trailer zetten zodat blok koud blijft.

Offline The Headless Horseman

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #5 Gepost op: 04 augustus 2012, 20:52 »
Je zult het wel gecontroleerd hebben Marco, maar ik lees het niet  :-\ Hoe is het met het luchtfilter?
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #6 Gepost op: 04 augustus 2012, 21:20 »
Ik heb hem eruit gehaald, is zo' K&N die " eeuwig " meegaat. Ziet er schoon uit, ik rij geen zand wegen ed. Ik kan eens zonder rijden om verschil te testen. Mijn broer heeft ook een Transalp dus daarmee uitwisselen is ook een optie.

Offline The Headless Horseman

Re: Inhouden motor, hoe carb. aan te pakken
« Reactie #7 Gepost op: 04 augustus 2012, 21:50 »
Hmmmmm, vergeet de 'eeuwigheid' maar  ;)  Ook een K&N moet je af en toe reinigen. Enig idee hoe lang hij er al in zit, of onder welke omstandigheden? Anders idd eens wisselen met een wat frisser exemplaar en zien of het scheelt.
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS