Auteur Topic: Knarsende ketting bij accelereren  (gelezen 3763 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Martijn-transalp

Knarsende ketting bij accelereren
« Gepost op: 12 augustus 2012, 21:42 »

Hallo,

Ik ben nog niet zo lang actief op het forum, en rijd ongeveer sinds een jaar een transalp (600 '93).
Nu heb ik de laatste tijd erg veel last van een knarsende ketting bij het accelereren vanuit stilstand.

Na enkele meters is het weg, ik dacht in eerste instantie dat het tandwiel mogelijk versleten was, maar deze ziet er nog goed uit, ook de ketting moet nog wel even mee kunnen. Ook staat de ketting nog goed op spanning (nog niet zo lang geleden gedaan).

Wat is hier de mogelijke oorzaak van en heeft iemand hier ervaring mee?

Bedankt alvast!

Martijn


Offline Waffie

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2012, 01:04 »
 de meest voortkommende oorzaak....... een strak stuk in de ketting waardoor deze toch  ligt te zwiepen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Martijn-transalp

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2012, 18:47 »
Bedankt voor je reactie!

Ik heb zelf niet het idee dat het aan 1 stuk ketting ligt, hoe kan ik het probleem oplossen mocht dit het wel zijn dan?
Ketting minder strak leggen is denk ik niet echt een optie hiervoor.

Offline The Headless Horseman

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2012, 21:33 »
Kraken en TAK-TAK-TAK geluiden bij acceleratie zijn vaak wel de 1e tekenen dat de ketting(set) aan vervanging toe is  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Martijn-transalp

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #4 Gepost op: 15 augustus 2012, 19:36 »
Ik ga de ketting nog eens goed smeren, als het aan blijft houden dan moet ik misschien toch maar een nieuwe ketting erop leggen.

Offline DoppieTien

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #5 Gepost op: 15 augustus 2012, 21:41 »
Ook staat de ketting nog goed op spanning

Hoeveel vrije slag heb je in je ketting? Hij staat toch niet te strak?


Offline Hotel 317

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #6 Gepost op: 15 augustus 2012, 23:59 »
Indien je niet zo van het smeren bent kun je ook investeren in een SCOTTOILER. Als je kettingset dan i.p.v. 10 000 kilometer 20 000 meegaat (30-40 000 kilometer zijn ook niet ongewoon), dan heb je die uitgave er ook snel uit.

Offline Martijn-transalp

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #7 Gepost op: 16 augustus 2012, 19:07 »
Hoeveel vrije slag heb je in je ketting? Hij staat toch niet te strak?

De ketting heeft ongeveer 35 mm speling.


Indien je niet zo van het smeren bent kun je ook investeren in een SCOTTOILER. Als je kettingset dan i.p.v. 10 000 kilometer 20 000 meegaat (30-40 000 kilometer zijn ook niet ongewoon), dan heb je die uitgave er ook snel uit.

Dat is het probleem niet, heb nog maar 2000 km gereden met mijn alp, vandaar.
Weet alleen niet hoeveel km de ketting er al op ligt..
« Laatst bewerkt op: 16 augustus 2012, 20:58 door Martijn-transalp »

Offline Waffie

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #8 Gepost op: 16 augustus 2012, 19:26 »
ik mag hopen dat je 3-4 cm bedoelt en niet de genoemde milimeters.... >:(

overiegens moet je eens kijken als je op de motorfiets zit en de motorfiets een beetje inveert

laat dan een anders eens voelen of je zeker de ketting nog enkele cm''s heen en weer kunt bewegen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Martijn-transalp

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #9 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:00 »
ik mag hopen dat je 3-4 cm bedoelt en niet de genoemde milimeters.... >:(

overiegens moet je eens kijken als je op de motorfiets zit en de motorfiets een beetje inveert

laat dan een anders eens voelen of je zeker de ketting nog enkele cm''s heen en weer kunt bewegen


Uiteraard ! Heb het aangepast :) En er zit ook nog voldoende speling op de ketting wanneer ik erop zit!

Offline Marcel T

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #10 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:42 »
Dat is het probleem niet, heb nog maar 2000 km gereden met mijn alp, vandaar.
Weet alleen niet hoeveel km de ketting er al op ligt..

Hoe ver is de ketting als opgespannen volgens de 'slijtageindicator'?
Misschien even babbelen met de vorige eigenaar/dealer?

Een gebroken ketting tijdens het rijden schijnt niet echt een pretje te zijn.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline PimW

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #11 Gepost op: 16 augustus 2012, 21:50 »
Je kunt nog kijken hoever de ketting gerekt is. Je moet dan de ketting onder spanning zetten (druk hem halverwege voor- en achtertandwiel omhoog richting achterbrug) en kijken hoever je de schakels van het achtertandwiel kunt trekken.
Pak een schakel achterop het tandwiel dus zover mogelijk van het voortandwiel af. Dit vind ik belangrijker dan de "slijtage indicator" op de achterbrug.

De ketting heel goed reinigen met speciale ketting reiniger uit spuitbus en dan goed invetten wil ook wel helpen. Vastzittende schakels kun je soms weer los krijgen en de gehele ketting loopt weer mooi soepel.

Offline DoppieTien

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #12 Gepost op: 16 augustus 2012, 22:01 »
Ik heb pas nog een nieuwe ketting gemonteerd. Omdat dit een eindeloze ketting was moesten de achterbrug en de schokbreker los.
Voor dat ik de schokdmper weer vast gezet heb, heb ik de achterbrug in een positie gezet zodat de hartlijn van de kettingwielen en die van de as van de achterbrug in één lijn met elkaar waren. In deze situatie is kan de speling/vrije slag vd ketting 0 zijn. Ketting aangespannen, en achterbrug laten zakken, schokbreker weer vastgezet. Toen vrije slag vd ketting bekeken. Als ik, met de motor op de zijstandaard, de ketting omhoog druk, raakt deze net de rubberen kettinggeleider aan de onderzijde achterbrug niet. 
 
De vrije slag is dan wel meer dan 4cm!

 

Offline Martijn-transalp

Re: Knarsende ketting bij accelereren
« Reactie #13 Gepost op: 20 augustus 2012, 19:30 »
Hoe ver is de ketting als opgespannen volgens de 'slijtageindicator'?
Misschien even babbelen met de vorige eigenaar/dealer?

Een gebroken ketting tijdens het rijden schijnt niet echt een pretje te zijn.

Na het even nagekeken te hebben blijkt dat de ketting + tandwielen er nu 7000 km op zitten, dus dat mag geen problemen opleveren.
De slijtageindicator bedoel je de indicator op de achterbrug mee neem ik aan..
Deze staat ongeveer op 3/4 vanaf de voorkant, dus dat mag volgens mij ook geen probleem opleveren.