Het gebeurd wel eens dat het sleutelen tegenzit.
Ik kreeg afgelopen weekend een voorvork onder ogen. Herkomst onbekend (wél Honda, crossmotor) en ook weinig geschiedenis.
Inmiddels ben ik zover dat er bij demontage een bout van het bovenste kroonplaat dol/rot of stuk gedraaid is. Goed, dat kan de beste gebeuren.
Jammer genoeg is er toen door iemand besloten te gaan boren. Met als gevolg dat de boor een halve bout heeft laten zitten en in het aluminium gedoken is
Wat heb je dan: Een uitgelubberd gat waar geen bout meer fatsoenlijk in wil en al helemaal niet vast kan.
Voor een helicoil is het gat inmiddels te groot, een insert m8 is zelf m12 en daar is zeker geen materiaal voor. Goed, eerst maar eens die halve bout eruit halen.
Op de freesbank, gat opzoeken en een frees van 8mm erdoor. Nu zijn de restanten bout eruit, maar heb ik nog een ovaal gat dankzij de boorpoging.
Frees 10mm erdoor, 11mm. Dan is het gat schoon.
Ik wil er een nieuwe draadbus in maken dus ik verzink de achterkant met 14mm.
Een draadbus met lichte pers passing is zo gedraaid.
Die past dan weer mooi in de kroonplaat: (Ik druk hem er nog niet in want hij moet verlijmd worden)
Morgen beide onderdelen ontvetten en de bus verlijmen (loctite 638 of 648). Dan als de lijm uitgehard is de achterkant van de bus terug in de vorm van de kroonplaat vijlen/schuren/frezen.
To be continued!