Auteur Topic: How to  (gelezen 1963 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bully043

How to
« Gepost op: 16 augustus 2012, 07:32 »
Beste mensen :)
Ik zou graag eens de voorvork olie willen vervangen en heb gezocht of hier een HOW TO staat, ik sleutel graag aan mijn fiets en wat ik kan doe ik ook zelf.
Nu vind ik dit een grote klus en ik heb hulp nodig hierbij, kan iemand (misschien is die al) hier een uitleg over geven hoe ik dit moet aanpakken?
Ik heb een TA uit 1999 en weet niet of deze olie al eens vervangen is.
Ik hoop dat er iemand is die me op weg kan helpen :D

Groetjes Bully

Offline Hotel 317

Re: How to
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2012, 09:06 »
Je hebt nodig:

-1.1 liter 10W forkolie  (als je veel zwaarder of lichter bent dan 70 kilo, of vaak offroad rijd, dan kun je je laten adviseren bij de winkel over een andere viscositeit en hoeveelheid).
- remmenreiniger
- opvangbak voor de oude olie
- Koperen ringen, M6, M8


Hyperpro raadde mij aan om voorvorkolie eens in de 25000 kilometer te vervangen. da's dus 1 keer in de twee beurten.

1. Zet je motor op de middenbok, en los de bouten van de bovenste kroonplaat (waarschijnlijk vier keer dop 12).

2. Verwijder de dop van één van de vorkpoten. Deze staat onder veerspanning, dus let op. Je kunt het voorwiel de grond liften voor minder veervoorspanning.

2-A . kijk of je onder je remklauwen een klein (dop 8 of 10) boutje ziet. indien ja: dit is een aftapplug, Deze is bij de Africa Twin rond 1996 weg bezuinigd, maar misschien heb jij geluk. Draai deze los en laat de olie er uit lopen. Nadien van bovenaf naspoelen met remmenreiniger.

2-B. Geen aftapplug? Van onder in de vorkpoot zit een imbus 6 of 8MM geschroefd. Probeer deze los te draaien. Laat de olie er uit lopen en spoel van bovenaf door met remmenreiniger.
(Indien het voelt alsof het binnenwerk mee draait, heb je een slagmoersleutel (bijzonder gereedschap) nodig: Deze kun je eventueel elektrisch bij de bouwmarkt kopen, maar het is een flinke uitgave.)

3. Plaats de bout (voorzien van nieuwe koperen pakking) terug, giet 550 CC vorkolie van bovenaf in de poot, en plaats ook deze dop weer terug (gewicht in de strijd gooien?).

Herhaal dit voor de andere vorkpoot.

4. Draai de bovenste kroonplaat weer vast, haal de motor van de middenbok.

5. Bier.

Offline bully043

Re: How to
« Reactie #2 Gepost op: 16 augustus 2012, 09:57 »
Bedankt voor de snelle reactie ;)
Dus dat is een meevaller voor mij, ik dacht dat ik de vork uit elkaar moest gaan halen :D
1 vraag nog de bout waar de veerspanning op staat is dat de bout helemaal aan de bovenkant? daar moet ik dan ook de olie in doen?

Offline daandus

Re: How to
« Reactie #3 Gepost op: 16 augustus 2012, 13:11 »
yep, da's die dikke dop die de vorkpoot afsluit aan de bovenkant. Daar kun je de olie ingieten.

nog een tip:
- De hoeveelheid olie is vastgesteld, maar wijzigt bij het monteren van aftermarket veren.
Je kunt ook uitgaan van de luchtkamer, m.a.w. de hoeveelheid lucht vanaf de olie tot aan de rand van de poot.
(zonder veer erin, en met ingedrukte poten).
Iemand hier op het forum (Petrus) adviseerde mij ooit heel slim: neem een grote injectiespuit, en knip een dun slangetje op de lengte van die luchtkamer. Gooi d'r iets teveel olie in, hang het slangetje erin.... en zuig al het overtollige eruit!

by the way, ik drain de olie bij mijn 1996-er niet via een boutje aan de onderkant (en die aftapbout heb ik dus ook niet meer), maar haal de poten eruit en houd ze ondersteboven.
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: How to
« Reactie #4 Gepost op: 16 augustus 2012, 20:40 »

hallo,

je kunt ook de voorvorkpoten eruit halen  door het wiel , spatbord, bracket te verwijderen en  de remklauwen van de onderpoten losdraaien

de klampen losdraaien en de voorvorkpoten te verwijderen het verwisselen en vullen gaat dan allemaal langs de doppen die er boven op zitten

 geeft minder geklieder en werkt prettiger

of je komt het doen onder begeleiding van een expert..?
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline bully043

Re: How to
« Reactie #5 Gepost op: 17 augustus 2012, 06:24 »
Bedankt Ad, zou graag naar je toe komen maar deze uitnodiging bewaar ik voor als ik iets meer aan de hand heb als olie in de voorpoten vervangen  ;D.
Graag wil ik nog weten hoeveel olie en de dikte ervan die ik moet gebruiken ik weeg zo rond de 100 kg maar dit niet aan iedereen vertellen he ;)
Ik denk dat ik deze klus dit weekend ga doen.
Nogmaals iedereen bedankt voor reacties.

Offline Hotel 317

Re: How to
« Reactie #6 Gepost op: 17 augustus 2012, 08:31 »
550 CC per-poot.

Je kunt ook beginnen met 100% 10W. Mocht dit te dun zijn, haal je er met eerder genoemde injectiespuit weer 225 CC uit, en stort je er 225 CC 15W in (gemiddeld 12.5W)  , of 225CC 20W forkolie (gemiddeld krijg je dan een 15W dikte)