Auteur Topic: Breedstralers 2x50 watt  (gelezen 2183 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Pepijn

Breedstralers 2x50 watt
« Gepost op: 16 augustus 2012, 22:32 »
Na een spannende belevenis in een onverlichte tunnel in Noorwegen wil ik 2 breedstralers van 50 watt op de valbeugels van mijn 600 plaatsen. Nu ben ik al ergens een rekensommetje tegengekomen waaruit blijkt dat dit met de max opbrengst bij 5000 toeren wel goed gaat, maar ik rijd lang niet altijd 5000 toeren. Nu dan ook de concrete vraag, wat gebeurt er als ik deze lampen aansluit?

Offline Goobi

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #1 Gepost op: 16 augustus 2012, 23:04 »
Was dat op weg nr 13 ten zuiden van Vik bij de Sognefjord? Daar kwamen wij deze zomer met de auto in een onverlichte tunnel een kudde schapen tegen. Die konden we door een noodstop nog net ontwijken. Met de motor lijkt een setje breedstralers dan wel een goed plan. Sorry, heb geen antwoord op je vraag.
Groet,
Geert-Jan
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Hotel 317

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #2 Gepost op: 17 augustus 2012, 09:25 »
en juist voor deze doeleinden laat het voordeel van HID lampen zich gelden: (veel licht nodig zonder tegenliggers) 2X 24 watt of 2X 35 Watt lampen zouden hier voor geschikt zijn.

Offline Pepijn

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #3 Gepost op: 17 augustus 2012, 12:03 »
Maarrr, ik heb een setje van 2x50 watt liggen die ik erg mooi vind:-) Zou de dynamo+accu dit trekken? Iemand hier ervaring mee?

En de spannende ervaring was hier: https://maps.google.com/maps?q=70.891405,25.679061&num=1&t=h&z=16 Waar ik vanuit het zonlicht een compleet donker gat in reed en niks meer zag. Spannend in een tunnel met bocht. Ik heb daadwerkelijk op de stoep van 40 cm breed gereden. Veel geluk gehad dus, maar nu dus de hoogste tijd voor meer licht.

Groet!

Offline Hotel 317

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #4 Gepost op: 18 augustus 2012, 09:09 »
Het stroomverbruik zal c.a. 8.5 ampere zijn  (iets minder) . Heeft er iemand ervaring met zo'n verbruik op een Twin? verwarmde handschoenen +vest+broek misschien?

Wanneer jee dynamo het niet trekt, zul je gewoon je accu leeg gaan trekken. Wanneer die leeg is, gaat de motor waarschijnlijk moeilijk lopen.

Offline transalp-rijder

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #5 Gepost op: 18 augustus 2012, 14:17 »
Hallo.

ik heb een set op mijn Transalp zitten waar eerst 55watt H3 in zat.
De voeding direct van de accu maar geschakeld via een relais.
Hier had ik geen problemen mee.
Maar de lichtopbrengst is groot waardoor je veel reacties krijgt van mede wegebruikers.
ik heb ze vervangen voor led waardoor het breedstralers zijn geworden dit bevalt mij beter.

Patrick.

Offline chaos

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #6 Gepost op: 18 augustus 2012, 16:14 »
aahhh die tunnel. yep ken m, heb er ook in mogen rijden. inderdaad een zeer gevaarlijke tunnel. overigens noorwegen heeft er meerdere van die type tunnels. mijn oplossing? shuberthelm. ik rijd bijna altijd met zonnevizier en op het moment dat je de tunnel inrijd schuif je vizier omhoog. als je extra licht op de motor wilt hebben zullen je ogen toch altijd moeten wennen aan het donkere in de tunnel. altijd een tunnel in noorwegen rustig inrijden is het devies. ook al eens mee mogen maken dat het vocht wat uit de bergen komt, in de tunnel blijft hangen en je de eerste meters over ijs rijdt.

Offline Pepijn

Re: Breedstralers 2x50 watt
« Reactie #7 Gepost op: 18 augustus 2012, 17:05 »
@chaos Ook ik rijd met een C3, en altijd rustig de tunnel in, mmaar als de verlichting in de tunnel stuk is, is de lichtopbrengst van de TA600 simpelweg niet genoeg

@Patrick Dat klinkt alsof ik het in ieder geval kan gaan proberen. En op goed verlichte plaatsen is het ook niet nodig, meer op de donkere dijkjes en in donkere tunnels:-)