Het geweten van de motorrijder? Doorrijden met versleten remblokken, omdat de motor toch te koop staat, voorremmen die minder vertragen dan simpelweg je schoenzolen op het asfalt plempen (en na mijn onderhoud jezelf finaal onderuit remmen
). Een Ducati die de helft van de tanden van z'n kettingwiel had afgetrokken (burnoutje doen jonguh) en er mee doorreed omdat een nieuwe kit hem te duur was (€300 materiaal
). Een GSXR1100WP die verkocht werd met vastzittende remmen, versleten kettingkit, lekke achterschokbreker, en lekkende carburateurs.... En natuurlijk de sjonnies die hun versleten banden categorie "Ad Mies" willen inwisselen voor "normaal" versleten banden.... euhm... watte?
Het mooiste voorbeeld (en een veer in de reet van Honda), vind ik nog steeds het verhaal van een klant van ons die een VF750C (zelfde blok als een Twin!) kocht van een particulier. Na een jaartje rond gereden te hebben kwam hij bij ons (Motomaat) voor Onderhoud, alwaar ik tijdens het controleren van het koelwater getrakteerd werd op een
compleet leeg koelsysteem. Slechts vijf eetlepels ingedikte drab kwamen er uit druppelen. Oorzaak bleek een gescheurde radiator te zijn geweest. 1 gelaste radiateur, 4 O-ringen en 2 liter koelwater verder kon de klant weer verder tuffen met zijn fiets.
dat je een fiets durft te verkopen met zo'n gigantisch gebrek moet simpelweg strafbaar worden.