Auteur Topic: Is de accu hier het probleem?  (gelezen 17189 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hubris

Is de accu hier het probleem?
« Gepost op: 18 augustus 2012, 17:59 »
Een stukje geschiedenis:
Vrijdag
's Ochtends met lekker weer naar het werk gereden. Hele dag gewerkt en 's avonds als een malle (continue 120+) naar huis gereden.

Zaterdagochtend
Zodra ik de AT op 'ON' zet gaat de tripmeter aan maar is de klok gereset. Verbaasd probeer ik te starten, maar verder dan een lullig "prrt prrt" komt ie niet. Omdat ik toch écht weg moest en mijn AT mijn enige vervoersmiddel is heb ik 'm aangeduwd en ben naar mijn bestemming gereden. Daar heb ik hem gewoon laten draaien, pakketje afgeleverd en ben weer naar huis gereden. Op de terugweg moest ik boodschappen doen, maar had al ruim 45 minuten gereden, dus dacht dat de accu inmiddels wel vol zou moeten zijn.
Motor geparkeerd, boodschappen gedaan en... balen! Wederom niets meer dan een lullig "prrrt prrrt" bij het proberen te starten.
Aanduwen ging trouwens een stuk moeilijker deze keer.
In de laatste paar meter gingen de waarschuwingslampjes van de brandstof willekeurig aan/uit en klopte de snelheid van mijn knipperlicht niet meer. Hij knipperde veel te snel.
Vlug de motor geparkeerd en de boodschappen in de koelkast gelegd.

Zaterdagmiddag
Op vakantie vertrokken, zonder AT. Toch een lekker weekje weg geweest.

Ruim twee weken later (vandaag)
Toch maar eens tijd gemaakt om te onderzoeken wat er mis is. Kappen los, zadel eraf en gekeken of ik iets bijzonders zag. Niets.
Spanningsmeter aan de accu gehangen en toen zag ik het volgende:
<a href="http://www.youtube.com/watch?v=4LnCcZ2MzK0" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=4LnCcZ2MzK0</a>

Daarna heb ik de bovenkant van de accu open gemaakt (die gele stopjes) en kon de platen droog zien staan. Voor zover ik door die kleine gaatjes kon zien tenminste.
Mag ik er vanuit gaan dat de droge accu de oorzaak is van bovengenoemde problemen? Of heb ik iets anders om zeep geholpen door gewoon door te rijden die zaterdag?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Neet

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #1 Gepost op: 18 augustus 2012, 22:10 »
Ik zou eerst is je accu gewoon laden nadat je water hebt bijgevuld.
Dan even kijken of de boel gewoon start, dat zal dan wel...(tenzij je accu echt helemaal defect is).
Na laden je meter er weer op zetten en checken of je accu wordt bijgeladen. Met licht en zonder licht.
Let op: soms stopt de spanningsregelaar er pas na een kwartiertje mee.

Tijdens rijden zal je accu met ca 13.5 tot ca 14.7 moeten laden. (gebruikers aan of uit)
De exacte waardes weet ik niet meer maar verschilt best wel per machine heb ik hier op het forum opgemerkt
als het maar om en nabij de genoemde waardes ligt.

Is het veel lager dan is waarschijnlijk je regelaar stuk of de bedrading naar je regelaar verbrand.
Dat kan je vast van te voren checken.

Succes.


Ps. je hebt toch niet per ongeluk iets aan laten staan he, wat niet via je contactslot gaat?

 

Offline ron overkleeft

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #2 Gepost op: 18 augustus 2012, 22:18 »
Lijkt wel veel op een spanningsregelaar die te veel spanning geeft, aangezien dat "veel te snel knipperlicht"
Kan zijn dat de accu droog gekookt is.

Offline Hotel 317

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #3 Gepost op: 19 augustus 2012, 00:38 »
Hahaha, duidelijk een gevalletje accu versleten. dit kan van de 1 op de andere dag opspelen.

De spanning met onbelaste accu kan inderdaad "normaal" 12-13 volt aangeven, maar zodra er ook maar iets word gevraagd (koplamp?) zakt dit naar minder dan 10 volt. Meet de spanning ook eens met de nieuwe accu gemonteerd, deze mag niet boven de 14- a 15 volt uit komen.

Accu's gaan c.a. 5-7 jaar mee. Ik vervang de mijne preventief elke 5 jaar. Ze kosten ook niet de wereld - 60 euro geloof ik (€12 per jaar)

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #4 Gepost op: 19 augustus 2012, 00:47 »
Eigenlijk ben ik pesionado, maar ja.

Die 12,91 zegt alles. Een gezonde accu geeft in rust 12,6V (6 cellen van 2,1V), ook na 2 maanden.

Ik vermoed dat je spanningsregeling defect is en een te hoge laadspanning afgeeft. Vandaar die te hoge beginwaarde en vloeistoftekort in de accu. De accu is onbruikbaar nu.

Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden.

Succes.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #5 Gepost op: 19 augustus 2012, 03:13 »
Top! Ontzettend bedankt voor jullie snelle reacties!

Dan ga ik maar eens beginnen met een nieuwe accu.
Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe accu?
Merk/type? Voltage? Aansluiting?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Hotel 317

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #6 Gepost op: 19 augustus 2012, 10:53 »
Eigenlijk ben ik pesionado, maar ja.

Die 12,91 zegt alles. Een gezonde accu geeft in rust 12,6V (6 cellen van 2,1V), ook na 2 maanden.

Ik vermoed dat je spanningsregeling defect is en een te hoge laadspanning afgeeft. Vandaar die te hoge beginwaarde en vloeistoftekort in de accu. De accu is onbruikbaar nu.

Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden.

Succes.

Een accu vers van de oplader heeft gewoon 12.9 volt, echter, zakt dit relatief snel (dag? week?) naar c.a. 12.6 volt.

Een telefoonbatterij meet vlak na het opladen ook 4.0 volt, terwijl er toch echt 3.7 op de verpakking staat, ish "normaal"  ;).

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #7 Gepost op: 19 augustus 2012, 11:38 »
Ruim twee weken later (vandaag)
Toch maar eens tijd gemaakt om te onderzoeken wat er mis is.
Spanningsmeter aan de accu gehangen en toen zag ik het volgende: (die 12.91V dus)

echter, zakt dit relatief snel (dag? week?) naar c.a. 12.6 volt.



Dat dus.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #8 Gepost op: 19 augustus 2012, 15:39 »
Dan ga ik maar eens beginnen met een nieuwe accu.
Zijn er nog bijzonderheden waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuwe accu?
Merk/type? Voltage? Aansluiting?
Ik ben online even aan het zoeken geweest, maar er zijn zoveel soorten accu's dat ik écht niet weet wat ik moet hebben...
Zo veel mogelijkheden: http://www.motozoom.nl/webshop/product.cfm?categorie=8922&alleenAanbiedingen=0&SID=14549477&SToken=93FE63CF5A10432D&typecode=RD04
Help?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline V-Twin

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #9 Gepost op: 19 augustus 2012, 16:58 »
Yuasa, Varta zijn goede A-merken.
Voor nog geen €40,- kan je klaar zijn.
Ik weet niet waar je woont maar als dat in de buurt van 020 is dan is wellicht wat voor je:
http://www.japparts.nl/index.php?main_page=index&cPath=79_86_93_234


Offline Hotel 317

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #10 Gepost op: 19 augustus 2012, 17:47 »
rechtsboven staat een accu met label "SPECIFIEK". Dit is de accu die er vanuit de fabriek in zat.

Tegenwoordig hebben we natuurlijk MF (Maintenance-free) en Gel-accu's, maar die kosten dan ook 2-3 keer zo veel.  Een MF accu is wel wat wanneer je je fiets af-en toe op zijn kant legt.

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #11 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:23 »
Wat is dan het verschil tussen de verschillende typen accu's?
Hoe minder werk hoe beter  ;D

Ik woon niet in de buurt van 020, maar ga er vanuit dat ik gewoon online kan bestellen... Of levert dat weer problemen op met schuin houden enzo?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline swilting

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #12 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:31 »
Accu's kun je prima on-line bestellen.
Zoek je model specifieke accu op, tiep dat nummer in bij meneer google en vergelijk de prijzen (incl. Verzenden)
De vloeistof krijg je er altijd bij,  pas eerst even de accu in de motor (of meet de buienmaten exact op)  voordat je de vloeistof erin doet, dan k un je eventueel nog ruilen.
Motorcycling is not a crime

Offline Oldtimer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #13 Gepost op: 19 augustus 2012, 20:34 »
Rij even bij wim box langs in duiven hij heeft de juiste op voorraad. Half uurtje vanaf 080
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #14 Gepost op: 19 augustus 2012, 23:05 »
Rij even bij wim box langs in duiven hij heeft de juiste op voorraad. Half uurtje vanaf 080
Dat langs rijden is dus een beetje een probleem, aangezien de motor mijn enige vervoersmiddel is.
En fietsen naar Duiven, no freaking way! ;-)


Kleine update:
Een kleine greep uit de accu's die ik tegen ben gekomen:
VARTA YB14-B2 - €39.96

Exide Motor accu 12 Volt 14 Ah + pool links YB14-B2 - €54,00
VMF Powersport High Performance 12V 14Ah(10h) - €69,00
Varta Funstart Motor Accu 12V 14Ah(20h) - €79,00
VMF Powersport Onderhoudvrij 12V 14Ah(10h) - €119,00

Gaat de onderhoudsvrije accu 3x zo lang mee of kan ik beter een zo goedkoop mogelijke accu kopen en een voorraadje demi-water?
En is er een merkbaar verschil tussen de goedkoopste en bijvoorbeeld de High Performance accu?
Keuzes, keuzes... *keuzestress*
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2012, 23:40 door hubris »
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #15 Gepost op: 20 augustus 2012, 00:57 »
YTX14BS.
Ja een goede accu kost je zomaar 9 tientjes..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #16 Gepost op: 20 augustus 2012, 02:02 »
Dat langs rijden is dus een beetje een probleem, aangezien de motor mijn enige vervoersmiddel is.
En fietsen naar Duiven, no freaking way! ;-)


in dat geval wordt het dus gwoon bestellen en kun je deze dinsdag al in huis hebben

tenminste als je dit zou willen kunnen we dit zondermeer regelen voor je.

de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
normaal gesproken kan een a merk zondermeer 5-7 jaar mee gaan  waarbij yuasa zondermeer de betere keus is maar die kost dan ook ca 80 euri incl verzending
een huismerk accu kost je incl verzending ca 50 euri

je keuzes zijn echt niet zo moeilijk.. zeker als je afh bent van de motorfiets
 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #17 Gepost op: 20 augustus 2012, 02:33 »
Wat is dan het verschil tussen de verschillende typen accu's?
Hoe minder werk hoe beter  ;D

Dan zou ik voor een (duurdere) MF accu gaan. Yuasa is mijn keuze (En Honda af fabriek), op de voet gevolgd door bijv. Varta.

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #18 Gepost op: 20 augustus 2012, 08:00 »
in dat geval wordt het dus gwoon bestellen en kun je deze dinsdag al in huis hebben

tenminste als je dit zou willen kunnen we dit zondermeer regelen voor je.

de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
normaal gesproken kan een a merk zondermeer 5-7 jaar mee gaan  waarbij yuasa zondermeer de betere keus is maar die kost dan ook ca 80 euri incl verzending
een huismerk accu kost je incl verzending ca 50 euri

je keuzes zijn echt niet zo moeilijk.. zeker als je afh bent van de motorfiets
Dat klinkt als een goed plan, Ad. Mag ik je vanmiddag even bellen hierover?
Zou geweldig zijn als er een passende Yuasa MF accu afgeleverd kan worden :)

Update: verzoek ligt bij Ad. Nu ongeduldig afwachten tot de accu er is en of er verder geen problemen zijn...
« Laatst bewerkt op: 21 augustus 2012, 16:17 door hubris »
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #19 Gepost op: 23 augustus 2012, 20:10 »
YTX14BS.
Ja een goede accu kost je zomaar 9 tientjes..

(...)
de accu die  overeen komt juiste afm is een YTX 14 BS
(...)
Oeps, zojuist heb ik proefondervindelijk ondervonden dat een YTX 14 BS niet in een RD04 uit '92 past.
Helaas kwam ik daar pas achter toen ik de accu al gevuld had...

Maar, Ad zou Ad niet zijn als hij niet meteen aan had geboden om dit probleem op te lossen. Wat dat betreft dus weer 100 +punten voor hem!

Mocht er nog iemand in de omgeving van Nijmegen op zoek zijn naar een mooie spiksplinternieuwe onderhoudsvrije Yuasa accu voor zijn RD07, laat 't me dan even weten. Dan maken we er gewoon een win-win situatie van  ;D

Alvast vooruitlopend op het ontvangen van een passende accu;
Wanneer/hoe moet ik de laadspanning testen? Onder het rijden? Bij stationair lopen?
En tussen welke waarden moet ie dan liggen? Zoals eerder gezegd 14-15 volt?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline swilting

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #20 Gepost op: 24 augustus 2012, 09:13 »
Ik had je nog gewaarschuwd  ;D

Citaat
pas eerst even de accu in de motor (of meet de buienmaten exact op)  voordat je de vloeistof erin doet, dan k un je eventueel nog ruilen.

Motorcycling is not a crime

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #21 Gepost op: 24 augustus 2012, 09:57 »
Ik had je nog gewaarschuwd  ;D
Eh, ja, ik moet je helaas gelijk geven. Mijn grenzeloze vertrouwen in Ad heeft het echter gewonnen van je waardevolle advies. Maar bij deze: je hebt helemaal gelijk! :)
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline swilting

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #22 Gepost op: 24 augustus 2012, 11:05 »
Ikzelf heb zo namelijk ook al eens gestaan, een "vervangend"model gekocht, een door de lokale accuboer opgezocht model. die past zeker.....

Niet dus.

het oude credo "meten is weten" gaat ook hier weer op.

Niet iedere handelaar is zo als Ad.  ;D

Soms vind ik het jammer dat ik in Zuid-Limburg woon (ver weg van Ad)
Motorcycling is not a crime

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #23 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:14 »
Alvast vooruitlopend op het gereed hebben van een passende accu;
Wanneer/hoe moet ik de laadspanning testen? Onder het rijden? Bij stationair lopen?
En tussen welke waarden moet ie dan liggen? Zoals eerder gezegd 14-15 volt?

Wat zou er, behalve de accu zelf en de spanningsregelaar, nog meer aan de hand kunnen zijn dat er voor zorgt dat de electronica zo raar reageerde?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Oldtimer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #24 Gepost op: 26 augustus 2012, 17:35 »
Citaat
dat de electronica zo raar reageerde

Heel vaak en vooral het gevolg van slechte massa aansluiting en/of losse, lees vervuilde contacten in de diverse stekers.
Oxidatie tussen frame en massa, of van blok en massa.
Je kunt dan inderdaad rare problemen  tegenkomen die eigenlijk niet gerelateerd zijn aan accu of SR.

Wanneer je problemen hebt gehad met accu, dynamo en/of accu zou ik meteen ook even de verbindingen controleren en waar nodig schoonmaken.
Schakelaars even met contactspray bewerken doet ook vaak wonderen.

En, zoals in de electro en electronica techniek een standaard is.
Meten is weten en gissen is missen
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #25 Gepost op: 26 augustus 2012, 18:09 »
In het kader van 'Meten is weten' zou ik dan graag willen weten hoe en waar ik de laadspanning moet meten.
 ;D

Het nalopen van alle verbindingen met contactspray is zeker een goede tip!
Kan ik geoxideerde verbindingen gewoon schoon maken met een beetje fijn schuurpapier en contactspray, of zijn daar nog andere/slimmere methoden voor?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline robgoesdakar

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #26 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:13 »
Volgens Haynes handleiding :

XL600V :  13,5 - 15,5 Volt bij 5000 toeren minuut
XL650V :  14 - 15 Volt bij 5000 toeren per minuut
XRV750 : 14 - 15 Volt bij 5000 toeren per minuut.

Als je lager, hoger of heel erg fluctuerende getallen meet, dan is je spanningsregelaar aan gort.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Oldtimer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #27 Gepost op: 27 augustus 2012, 11:21 »
Citaat
Kan ik geoxideerde verbindingen gewoon schoon maken met een beetje fijn schuurpapier en contactspray, of zijn daar nog andere/slimmere methoden voor?

Ja, alleen zul je dat dan steeds vaker moeten doen, omdat de oorspronkelijke (koper) laag eraf wordt geschuurd.
Slimmere methodes zijn er bij mijn weten gewoon niet. Wel handig dat je na het in elkaar steken van de verbindingen er een beetje vaseline op smeert. Dat zorgt voor vochtwering en voorkomt weer corrosie.
Laadspanning meten zoals Rob het al aangeeft tussen 13 en 15,5 volt voor het gemak. Hoger of lager is altijd een probleem met accu of spanningsregelaar.
Ik weet niet hoe handig je bent met een universeelmeter, maar ik meet vaak de weerstand tussen accu-minpool en frame en blok op verschillende plaatsen om erachter te komen of er slechte massa is. In het lage Ohm bereik moet die weerstand zo dicht mogelijk bij nul zitten. Met een lampje aan de ene kant op de + van de accu en de andere kant op frame, blok of ander meetpunt de massa controleren werkt ook wel.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #28 Gepost op: 01 september 2012, 11:17 »
Vandaag eindelijk de kans gehad om de nieuwe, gevulde, opgeladen accu in de AT te monteren om te testen.
Bij de eerste run begon de spanning netjes zoals hij van de lader af kwam en liep op tot net boven de 15 volt bij 5000 toeren, omdat ik daar over twijfelde besloot ik een videootje te maken zodat jullie mee kunnen denken. Die testrun (op de middenbok, in zijn vrij) verliep echter heel anders:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=TCeRnyoJooY" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=TCeRnyoJooY</a>

Mag ik aannemen dat mijn spanningsregelaar dood is? En zo ja, waar moet ik aan denken qua kosten om die te (laten) vervangen/repareren?  :(
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Neet

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #29 Gepost op: 01 september 2012, 11:50 »
17 volt is wel erg hoog ja. En dan staat ie nog maar heel even aan.
Ben bang dat je idd met je spanningsregelaar moet beginnen. Waarschijnlijk is het dan ook wel over.