Techniek > Honda Africa Twin
Is de accu hier het probleem?
hubris:
Een stukje geschiedenis:
Vrijdag
's Ochtends met lekker weer naar het werk gereden. Hele dag gewerkt en 's avonds als een malle (continue 120+) naar huis gereden.
Zaterdagochtend
Zodra ik de AT op 'ON' zet gaat de tripmeter aan maar is de klok gereset. Verbaasd probeer ik te starten, maar verder dan een lullig "prrt prrt" komt ie niet. Omdat ik toch écht weg moest en mijn AT mijn enige vervoersmiddel is heb ik 'm aangeduwd en ben naar mijn bestemming gereden. Daar heb ik hem gewoon laten draaien, pakketje afgeleverd en ben weer naar huis gereden. Op de terugweg moest ik boodschappen doen, maar had al ruim 45 minuten gereden, dus dacht dat de accu inmiddels wel vol zou moeten zijn.
Motor geparkeerd, boodschappen gedaan en... balen! Wederom niets meer dan een lullig "prrrt prrrt" bij het proberen te starten.
Aanduwen ging trouwens een stuk moeilijker deze keer.
In de laatste paar meter gingen de waarschuwingslampjes van de brandstof willekeurig aan/uit en klopte de snelheid van mijn knipperlicht niet meer. Hij knipperde veel te snel.
Vlug de motor geparkeerd en de boodschappen in de koelkast gelegd.
Zaterdagmiddag
Op vakantie vertrokken, zonder AT. Toch een lekker weekje weg geweest.
Ruim twee weken later (vandaag)
Toch maar eens tijd gemaakt om te onderzoeken wat er mis is. Kappen los, zadel eraf en gekeken of ik iets bijzonders zag. Niets.
Spanningsmeter aan de accu gehangen en toen zag ik het volgende:
http://www.youtube.com/watch?v=4LnCcZ2MzK0
Daarna heb ik de bovenkant van de accu open gemaakt (die gele stopjes) en kon de platen droog zien staan. Voor zover ik door die kleine gaatjes kon zien tenminste.
Mag ik er vanuit gaan dat de droge accu de oorzaak is van bovengenoemde problemen? Of heb ik iets anders om zeep geholpen door gewoon door te rijden die zaterdag?
Neet:
Ik zou eerst is je accu gewoon laden nadat je water hebt bijgevuld.
Dan even kijken of de boel gewoon start, dat zal dan wel...(tenzij je accu echt helemaal defect is).
Na laden je meter er weer op zetten en checken of je accu wordt bijgeladen. Met licht en zonder licht.
Let op: soms stopt de spanningsregelaar er pas na een kwartiertje mee.
Tijdens rijden zal je accu met ca 13.5 tot ca 14.7 moeten laden. (gebruikers aan of uit)
De exacte waardes weet ik niet meer maar verschilt best wel per machine heb ik hier op het forum opgemerkt
als het maar om en nabij de genoemde waardes ligt.
Is het veel lager dan is waarschijnlijk je regelaar stuk of de bedrading naar je regelaar verbrand.
Dat kan je vast van te voren checken.
Succes.
Ps. je hebt toch niet per ongeluk iets aan laten staan he, wat niet via je contactslot gaat?
ron overkleeft:
Lijkt wel veel op een spanningsregelaar die te veel spanning geeft, aangezien dat "veel te snel knipperlicht"
Kan zijn dat de accu droog gekookt is.
Hotel 317:
Hahaha, duidelijk een gevalletje accu versleten. dit kan van de 1 op de andere dag opspelen.
De spanning met onbelaste accu kan inderdaad "normaal" 12-13 volt aangeven, maar zodra er ook maar iets word gevraagd (koplamp?) zakt dit naar minder dan 10 volt. Meet de spanning ook eens met de nieuwe accu gemonteerd, deze mag niet boven de 14- a 15 volt uit komen.
Accu's gaan c.a. 5-7 jaar mee. Ik vervang de mijne preventief elke 5 jaar. Ze kosten ook niet de wereld - 60 euro geloof ik (€12 per jaar)
Brombeer:
Eigenlijk ben ik pesionado, maar ja.
Die 12,91 zegt alles. Een gezonde accu geeft in rust 12,6V (6 cellen van 2,1V), ook na 2 maanden.
Ik vermoed dat je spanningsregeling defect is en een te hoge laadspanning afgeeft. Vandaar die te hoge beginwaarde en vloeistoftekort in de accu. De accu is onbruikbaar nu.
Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal 15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden.
Succes.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie