Auteur Topic: Is de accu hier het probleem?  (gelezen 17190 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #30 Gepost op: 01 september 2012, 13:03 »
..Plaats een gezonde accu en meet de laadspanning over de accupolen. Als gezegd, moet die, met dimlicht aan, tussen minimaal 14 en maximaal  15V afgeven. Buiten die waarden moet de spanningsregeling verdacht worden..

Over vervangende spanningsregelingen is veel geschreven op het forum. Ik heb er eens ene van Rob Geelen overgenomen en dat is wel een goeie aftermarket maar ik weet nie welk merk dat is. Ik zou het hem anders even vragen.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #31 Gepost op: 01 september 2012, 13:48 »
Ah, dimlichten aan was bij mij niet het geval tijdens de test. Daar heb ik helaas overheen gelezen.
Maar gezien de huidige resultaten denk ik niet dat dat (voldoende) verschil zal maken, klopt dat?

Volgende week maar eens naar Ad bellen om te vragen wanneer hij tijd heeft om dit project aan te pakken.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Neet

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #32 Gepost op: 01 september 2012, 15:06 »
Ah, dimlichten aan was bij mij niet het geval tijdens de test. Daar heb ik helaas overheen gelezen.
Maar gezien de huidige resultaten denk ik niet dat dat (voldoende) verschil zal maken, klopt dat?

Maakt niet uit in dit geval. Het is te hoog en een echte doorslag kan je een hoop geld kosten.
Doe maar lekker een nieuwe.

Offline David

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #33 Gepost op: 01 september 2012, 17:18 »

Daarom stond je accu dus droog......Drooggekookt door te hoge spanning.
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline robgoesdakar

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #34 Gepost op: 02 september 2012, 22:36 »
Bij Motek ( http://www.motek.de/ ) heb ik ooit een spanningsregelaar aangeschaft.
Deze zou naar verluid beter moeten zijn dan de originele, en minder last hebben van de draadjesproblematiek van de originele.

Stuur ze gewoon even een mailtje of iets derglijkes als je meer info zou willen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #35 Gepost op: 12 oktober 2012, 15:27 »
Uiteindelijk heb ik besloten om de spanningsregelaar van Carmo te bestellen. Na kort mailcontact gaven zij aan dat het niets anders zou zijn dan plug-and-play. Aangezien ik vandaag toch ziek thuis zit kon ik dit klusje mooi oppakken, had ik bedacht. Dus, oude spanningsregelaar eraf (fluitje van een cent) even passen of de regelaar er tussen zou passen aangezien hij nét iets groter is en huppa, monteren die hap.

Of wacht eens even.. de vierkantje stekker past perfect, niets aan 't  handje. Maar die ronde stekker, die past helemaal niet! Het 'mannetje' van de Carmo heeft 5 pinnen terwijl het 'vrouwtje' dat aan mijn motor vast zit maar 4 openingen heeft. Nu zit er bij het pakketje van Carmo wel een nieuw vrouwtje geleverd (met 5 openingen), maar geen enkele hint over hoe deze aangesloten moet worden. Tot zo ver dus 'plug-and-play' :(

Hoe moet ik nu verder? Wat moet waar aangesloten en hoe moet ik dat doen?!

(zie bijlage voor foto)
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline mauppie

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #36 Gepost op: 12 oktober 2012, 16:43 »
Zo te zien heb je een XRV750-N model(volgens Haynes) een '92er met tripmeter.
Deze heeft een regelaar met aan de DC kant 4 draden 2x groen en 2x rood/ wit.
Heeft jouw nieuwe regelaar ook deze kleuren plus een 5e zwarte draad?
 
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Waffie

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #37 Gepost op: 12 oktober 2012, 21:54 »
je rode draden 2 x en de groene  2x komen in de kabelboom gewoon bij elkaar dus 1 x rood en 1 x groen

daarom maakt het niet uit waar deze zitten in de stekker

maar inderdaad de zwarte draad is de geschakelde draad

en als die niet op de regelaar zit heb je een probleem

het past dan niet
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #38 Gepost op: 12 oktober 2012, 23:07 »
Andersom kan wel met die zwarte draad. Ik heb die motek-regelaar van Rob. Daar zit die zwarte draad ook aan maar niet aan mijn kabelboom. Die kun je gevoeglijk afknippen zei mijn dealer.

Hij doet het alweer bijna 4 jaar probleemloos.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #39 Gepost op: 13 oktober 2012, 13:22 »
heb je een regelaar voor een RD04 besteld?  als dat zo is heb je waarschijnlijk de verkeerde, RD04 van "90 en '91 hebben 5 draden en een '92er heeft dezelfde regelaar als een RD07 met 4 draden
Varadero SD02  2004

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #40 Gepost op: 13 oktober 2012, 14:59 »
Ik zal zo even foto's maken van de huidige situatie.

Op advies van medewerker Quinten van Carmo heb ik de volgende regelaar besteld:
http://www.carmo.nl/index.php?main_page=product_info&cPath=492_18_20_1113_289&products_id=614

Nadat ik Carmo heb laten weten weten tegen welk probleem ik aan liep kwam medewerker Robert met de volgende reactie:
"Hallo Taco,

U heeft de verkeerde regelaar besteld.

Ik denk dat u DEZE (LINK) nodig heeft.

Klopt de stekker van uw oude regelaar met het plaatje?

U kunt de unit retour sturen met de factuur en vragen om een omruil.

Met vriendelijke groet,

Robert

Carmo"

Dit lijkt overeen te komen met de uitleg van xrvtuur.
Als ik echter kijk naar de plaatjes, dan lijkt het weer tegenstrijdig te zijn. Dit zal ik laten zien aan de hand van een paar foto's (ga ik zo maken).
Meer wijsheid is dus van harte welkom!
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline xrvtuur

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #41 Gepost op: 13 oktober 2012, 15:08 »
de link van de regelaar die jij hebt gekocht is dus slecht huiswerk van carmo omdat een 92er RD04 niet dezelfde regelaar heeft als 90 en 91. ruil die van jou maar om voor een regelaar van een RD07 en je zal zien dat alles past. ik heb al 2x met dit bijltje gehakt voor mijn 92er RD04.
Varadero SD02  2004

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #42 Gepost op: 13 oktober 2012, 15:49 »
Even snel de beloofde foto's gemaakt.

De "nieuwe SR" zoals bijgevoegd is deze:


Kijk ik echter naar de foto van de "nieuwe link" dan lijkt het dat daar een andere aansluiting op zit:


HELP, ik snap het niet meer!
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Waffie

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #43 Gepost op: 13 oktober 2012, 16:30 »
het verschil zit enkel in de stekker nm mannetje of vrouwtje

ze moeten dus in elkaar passen tussen de regelaar en kabelboom

zo moeilijk is het toch niet echt... denk ik :-\
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #44 Gepost op: 13 oktober 2012, 16:43 »
als de regelaar die je nu hebt gekregen van carmo niet past stuur je hem terug en vraag je om een regelaar voor een RD07, verzendkosten zijn voor carmo lijkt mij want hij zet verkeerde info op zijn site.
Varadero SD02  2004

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #45 Gepost op: 13 oktober 2012, 16:54 »
als de regelaar die je nu hebt gekregen van carmo niet past stuur je hem terug en vraag je om een regelaar voor een RD07, verzendkosten zijn voor carmo lijkt mij want hij zet verkeerde info op zijn site.
Ik heb ze inmiddels een e-mail gestuurd met de vraag wat ik waarheen moet sturen en wat ik moet doen om de juiste regelaar te ontvangen.
Daarnaast heb ik ze even gewezen op dit topic.

@Ad: Ik ben het helemaal met je eens; de stekkers hoeven alleen maar op elkaar te passen.
Het probleem is alleen dat ik niet weet wat ik moet veranderen om te zorgen dat alles past én werkt.

Ik heb nu 2 opties gehoord/gelezen:
1. Huidige setup gebruiken, nieuwe koppeling maken aan de motor en zwarte draad van de regelaar niet gebruiken.
2. Regelaar van de RD07 bestellen omdat deze wel zou werken met 4 draden (2x groen, 2x rood/wit).

Ik hoop dat mijn keuze voor optie 2 de juiste is, maar ik maak me een beetje zorgen om die foto. Daar lijkt namelijk een 'vrouwtje' te zitten aan de regelaar. Mijn motor zelf bevat ook een 'vrouwtje'. En ik hoop eigenlijk te voorkomen dat ik stekkers moet gaan ombouwen, daar heb ik namelijk (te) weinig ervaring mee.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Waffie

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #46 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:09 »

je uitgangspositie moet de regelaar zijn met het aantal juiste draden

daarna moeten de stekkers juist zijn.

je gaat pas zaken wijzigen als er geen andere oplossing is( de juiste stekker dus monteren die je nog hebt van  de defecte regelaar)

overigens zit er ook vaak een verkeerde stekker aan die van andere fabrikanten

tenzij je de originele bestelt aan een die van een honda prijs

tja ,, ieder voordeel heeft zijn nadeel ... indit geval  de plug & play blijkt dus toch niet zo plug & play te zijn

 ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #47 Gepost op: 13 oktober 2012, 19:26 »
Je mag inderdaad van een aanbieder verwachten dat zijn onderdeel past en aan de juiste (voor)waarden voldoet.

Verder is het wel belangrijk de motor wat deze zaken betreft zoveel mogelijk in originele staat te houden. Dit om onderhoud in de toekomst eenvoudig en transparant te houden.

Maar, een hele simpele optie is de draden aan elkaar te solderen met een krimpkousje er over. Dat is een betere verbinding dan die stekkers. Dit wordt bijvoorbeeld ook geadviseerd voor de drie gele draden die van de dynamo af komen omdat die stekker nogal eens verbrand en daarna alle electronische componenten die daar achter hangen, defect raken.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #48 Gepost op: 16 oktober 2012, 20:24 »
Bedankt voor de tip, dat is best een heel goed idee!

Carmo heeft al aangegeven dat ik de verkeerde versie alleen maar retour hoef te sturen om de juiste te ontvangen.
Dat ga ik donderdag (dan ben ik weer thuis) dus zeker doen!

Moet gezegd worden, ze reageren érg snel op de mail! :)
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline xrvtuur

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #49 Gepost op: 17 oktober 2012, 00:07 »
dat is dan weer heel netjes van die Carmo jongens toch, goed dat je dat ook even vermeld.
Varadero SD02  2004

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #50 Gepost op: 29 oktober 2012, 00:31 »
Na bijbetaling van het verschil in kosten (het pakket werd niet verstuurd eer ik die 22 euro had overgemaakt) dan toch de goede regelaar ontvangen.
Deze heeft netjes één stekker met 3 kabels en één stekker met 4 kabels (2x groen, 2x rood).

Zoals verwacht zit de verkeerde stekker aan de spanningsregelaar. Daarom wil ik graag jullie advies.

Is het verstandiger om de stekker van de oude spanningsregelaar te monteren op de nieuwe, of kan ik beter de draden van de motor en de spanningsregelaar aan elkaar solderen?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline xrvtuur

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #51 Gepost op: 29 oktober 2012, 07:02 »
eerlijk gezegd begrijp ik het niet meer zo.... je hebt nu een andere spannings regelaar ontvangen, eentje voor een Africa Twin van '92 en nu past het nog niet vanwege een verkeerde stekker?
Het lijkt mij dat je dan weer de verkeerde hebt ontvangen, het kan niet de bedoeling zijn dat je stekkers moet gaan overzetten tenzij dat in de advertentie van de verkoper staat.

welke stekker past er niet? de ronde of die met de drie gele draden?
Varadero SD02  2004

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #52 Gepost op: 29 oktober 2012, 08:46 »
De ronde stekker past niet. Op de originele regelaar zit een mannetje, op de nieuwe een vrouwtje.
Mijn motor is ook voorzien van een vrouwtje.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #53 Gepost op: 29 oktober 2012, 08:57 »
Ik heb dat ooit ook ns met zo'n aftermarket ding gehad.

Solderen is beter dan een stekker, maar weer lastiger als je de boel eens los wil halen. Maar, meestal worden de gele draden sowieso doorgesoldeerd omdat daar redelijk wat stroom doorheen gaat en als de verbinding in die stekker slechter wordt na verloop van tijd smelt die. Dus, waarom gewoon niet alles aan mekaar solderen?

Verder maakt het geen bal uit welke regelaar je ertussen zet. Ze zijn niet speciaal voor jou motortype gemaakt. Ik ben lui nu en heb geen zin die waarden op te zoeken, maar er zijn eigenlijk maar 2 typen regelaars, afhankelijk van de opbrengst van de dynamo: ik meen tot 160 watt en 160-450 watt. Een twin heeft de zware dynamo zeg maar. Of iets van die strekking i.i.g. Is al over geschreven op het forum.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #54 Gepost op: 01 november 2012, 12:31 »
Ik heb het soldeerwerk laten doen door iemand die daar veel meer bedreven in is dan ik. 'T zit nu erg netjes afgewerkt en goed vast!
Accu eraan gehangen, motor gestart (kostte wat pogingen) en rustig aan wat toeren laten maken. Langzaam opgebouwd naar 5000 toeren. Spanning bleef superconstant op 13.6 / 13.7 volt. Dat is dus al weer een heel stuk beter!

Tripmeter ging netjes aan bij het aansluiten van de accu en ook de knipperlichten werkten naar behoren. So far, so good.
Het enige waar ik me wat zorgen over maak is het feit dat de verlichting van de snelheidsmeter en de tripmeter even uit gingen (en daarna weer aan) toen ik de 4000 toeren passeerde. En dat tot 2x toe (vrij kort achter elkaar).

Het is aannemelijk dat het hele systeem te maken heeft gehad met (te) hoge stromen. De accu en de spanningsregelaar zijn nu vervangen. Zijn er nog meer punten die ik door moet/kan meten voordat ik alles weer in elkaar zet en ga rijden?
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline hubris

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #55 Gepost op: 15 november 2012, 11:46 »
Inmiddels alweer bijna 2000km gereden zonder een centje pijn (qua accu/SR tenminste).
Wat mij betreft dus 'problem solved' en binnenkort door voor het volgende probleem! :)
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline ron overkleeft

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #56 Gepost op: 15 november 2012, 23:21 »
Had het je 18 augustus al verteld dat het de spanningsregelaar was, zo ben je lekker in de weer geweest .
Ben nu wel benieuwd naar dat "volgende probleem"
Vond het een zeer vermakelijke topic. :))

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #57 Gepost op: 16 november 2012, 21:26 »
Dat kan wel zijn, maar van alle andere bijdragen heeft hij tenminste ook echt wat op kunnen steken..  :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline ron overkleeft

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #58 Gepost op: 17 november 2012, 14:35 »
Ja Ja ,je doet wel weer je naam eer aan he , en maar brommen en maar brommen

Offline Brombeer

Re: Is de accu hier het probleem?
« Reactie #59 Gepost op: 17 november 2012, 16:06 »
Nee hoor niet brommend. Maar als iemand zijn openingspost op een dergelijke manier neerschrijft, kunnen we aannemen dat het hem geheel of gedeeltelijk duister is maar hij/zij het wel eerst zelf wil proberen.

Je kan dan wel in één korte zin de diagnose stellen, maar daar schiet hij nog niet veel mee op. Mij lijkt het beter om diegene wat uitgebreider te begeleiden naar de oplossing. Mijn reactie is daardoor dan ook langer.

Beetje zoals jouw post hierboven, en de mijne nu.


Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin