Auteur Topic: Conventionele accu vullen  (gelezen 2149 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hubris

Conventionele accu vullen
« Gepost op: 26 augustus 2012, 16:11 »
Zojuist heb ik een prachtig mooie, nieuwe Yuasa YB14-B2 ontvangen van MSD.
Nu ben ik op internet aan het zoeken gegaan naar een "How to" mbt het vullen van deze accu, maar helaas... het lijkt alsof nog niemand een filmpje/beschrijving heeft gemaakt van hoe dat nu eigenlijk moet.

Ik weet dat de volgorde als volgt is:
  • Vullen
  • Minimaal 30 minuten wachten
  • Indien nodig bijvullen met zuur
  • Laden
  • Indien nodig bijvullen met demi water

Ik heb echter nog de volgende vragen:
- Hoe moet ik de accu vullen? Is elk gaatje in de bovenkant voor een andere cel? En hoe kan ik deze het best vullen zonder knoeien?
- Wanneer moet ik de gaatjes aan de bovenkant sluiten? Is dat voor of na het laden van de accu?
- Er loopt nu een ontluchtingsslang langs mijn frame naar beneden, moet ik deze vervangen door het nieuw bijgeleverde slangetje?

Als iemand foto's heeft van het vullen van een conventionele loodaccu; graag! :)
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Hotel 317

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2012, 16:55 »
- Hoe moet ik de accu vullen? Is elk gaatje in de bovenkant voor een andere cel? En hoe kan ik deze het best vullen zonder knoeien?

Elk gaatje bovenop is een cel (1 cel = c.a. 2.1 volt). Ze zijn helemaal bovenin met elkaar verbonden, en de buitenlucht (het slangetje er naast)

- Wanneer moet ik de gaatjes aan de bovenkant sluiten? Is dat voor of na het laden van de accu?

Maakt theoretisch niet uit, omdat de gaatjes via een "gangetje" bovenin allemaal zijn verbonden met de buitenlucht

- Er loopt nu een ontluchtingsslang langs mijn frame naar beneden, moet ik deze vervangen door het nieuw bijgeleverde slangetje?

Als het originele (Honda?) slangetje verteerd is kun je dat doen, moet niet.

Offline robgoesdakar

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #2 Gepost op: 26 augustus 2012, 20:57 »
Als je een ongevulde accu ontvangt zit er volgens mij meteen een vul-setje bij. Of ben ik nu abuis ?
Daarbij zit dan ook de handleiding.

Gewoon de buisjes (die op de juiste afstand van de vulgaten gemaakt zijn) boven de vulgaten even laten rusten (met de folie er nog op !). En dan gewoon in 1x alles tegelijk doordrukken. Je zult dan zien dat alles langzaam van de vul-set overloopt in de accu. Gewoon rustig even laten staan en uitdruppelen. Over het algemeen is het precies voldoende om de accu compleet te vullen. Daarna dus vul-setje verwijderen, dopjes erop en laden...

Zoiets dus : http://www.youtube.com/watch?v=Xpg10yp4duo
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Waffie

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #3 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:20 »


de gele dopjes eruit draaien

rubber handschoenen en een bril dragen want zwavelzuur is geen prettig goedje

verwijder het rode dopje op de ontluchtings nippel

iedere cel afzonderlijk vullen via een klein trechtertje tot de max streep en laten rusen zodat alle lucht uit de accu is

en daarna opladen

na dit opladen de dopjes weer er in draaien en de accu in de motorfiets plaatsen incl zwarte rubberen slang als ontluchting
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline hubris

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #4 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:50 »
na dit opladen de dopjes weer er in draaien en de accu in de motorfiets plaatsen incl zwarte rubberen slang als ontluchting
Dus niet die zwarte rubberen slang die er al zit vervangen door de bijgeleverde doorzichtige slang, als ik het goed begrijp..
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Waffie

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #5 Gepost op: 26 augustus 2012, 22:57 »
inderdaad, die laat je gwoon zitten en plaats je op de aansluiting
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline hubris

Re: Conventionele accu vullen
« Reactie #6 Gepost op: 27 augustus 2012, 20:25 »
De accu past, is gevuld, heeft gerust, is bijgevuld en staat nu net een uur aan de computergestuurde lader.
(soms best handig, modelbouwspulletjes).

Thanks voor alle tips en adviezen!
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-