Auteur Topic: Iemand ervaring met Racetech's "Catridge emulators" ?  (gelezen 1081 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Hotel 317

Iemand ervaring met Racetech's "Catridge emulators" ?
« Gepost op: 26 augustus 2012, 20:59 »
De afgelopen dagen heb ik mijzelf ingelezen in voorvorken. Met name: de verschillen tussen onze 1988 "goedkoopste bieder" voorvorken en het materiaal wat in de racerij wordt gebruikt. Hieronder staat het verhaal zoals ik het heb begrepen.

conventionele voorvork

Een nadeel van onze voorvorken is dat de demping exponentieel verloopt: rijd je met je motor met 20 km/h een stoep op, gaat dit prima. Doe je dit met 100 kilometer per uur dan breekt je velg haast in tweën omdat de krachten vijfentwintig keer zo groot zijn. Best lastig, want ik hoewel ik graag met honderd kilometer per uur over drempels rijd, wil ik niet dat mijn kuipruit een einde maakt aan mijn blinkende glimlach.

aanschouw: De catridge emulator

De "Catridge emulator"  van Racetech voegt een functie toe: "Demping op hoge snelheid". Wanneer de krachten in de voorvork te groot worden, opent er een tweede klep, die de krachten vanuit dat punt lineair laten oplopen: Bij het oprijden van een drempel met 100 km/h is de kracht dan theoretisch dus (iets meer dan) het vijfvoudige van 20 km/h.

Maar ik ben een bestuurder met normaal verstand: wat heb ik daar aan?

Je hoeft minder concessies te maken: Je kunt een dikkere olie in je vork gooien, waardoor de fiets lekker stabiel aanvoelt in bochten (minder beweging) , zonder dat je elke flinke steen gaat voelen. Kortom: Meer rijcomfort, en een hogere controle mocht je een keer onverwachts een flinke kuil, hobbel, huisdier of drempel tegenkomen.

Maar elk voordeel heeft z'n nadeel, welke?

Het nadeel van "Cartridge emulators" tegenover een "normale" cartridge voorvork, is dat je bij een "normale" cartridge vork de boel van buitenaf (bij de dop) kunt afstellen. Om de Cartridge adapter af te stellen zul je de vork moeten openen, de vork er uit moeten halen (klieder klieder), en de emulator uit de olie moeten vissen (klieder klieder klieder...). Ook moet je voor de installatie je bestaande demping (=gaatjes in de schokdemper) moeten... "saboteren" (opboren zodat ze amper weerstand bieden tegen de olie die passeert).



Ik heb hier interesse in, maar weet mijn goed niet waar te beginnen. Binnen Nederland zijn er weinig importeurs van Racetech, en over de genoemde Cartridge emulators word in het Nederlands met geen enkel woord gerept. Wie heeft er raad?

Gr.

Dennis

Offline PimW

Re: Iemand ervaring met Racetech's "Catridge emulators" ?
« Reactie #1 Gepost op: 26 augustus 2012, 21:02 »
Contact opnemen met de expert en vragen wat zij hiervan weten/vinden?

Offline rosiaantje

Re: Iemand ervaring met Racetech's "Catridge emulators" ?
« Reactie #2 Gepost op: 08 maart 2013, 18:51 »
Beste Dennis,

Weet dat het al een tijdje geleden is dat je dit poste.
In het project waar ik mee bezig ben heb ik besloten soort gelijke valves in te bouwen en de hele voorvork onde handen te nemen.
Mijne is alleen nog niet klaar en afgesteld dus kan je niet met zekerheid zeggen wat het resultaat zal zijn.
Waar je wel op dient te letten is dat deze emulatoren onder de veer gemonteerd worden. op een Ta zitten er geen spacers tussen je veren en de dop dus zal je veer voorspanning om hoog gaan. Dit is niet altijd wenselijk.
Als je meer wilt weten over wat ik gemodificeerd heb hoor ik het graag.
Dan zoek ik nog even wat specificaties op voor je.

gr Rosiaantje

Xl600v Transalp met XL650V voorvork.