Auteur Topic: rare manier van uitvallen op A4 (aanduwen op de vluchtstrook grrrr...)  (gelezen 7046 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Wie o wie kent dit? of weet wat te doen?


Sinds een poosje valt mijn motor uit als ik van hoge snelheid/toerental afrem op de remmen of op de motor bijvoorbeeld een afrit van de snelweg. In dit specifieke geval de afrit plaspoelpolder in Rijswijk. Deze is nl vrij en gaat naar beneden....

afgelopen weken kon ik 'm direct weer starten, vanochtend was er een harde reset, tripmeter knipperen en licht gepruttel bij starten....Shit! :o sta je dan aan de linker kant van een tweebaans afrit van de snelweg....

Dus: motor slaart af bij afremmen vanaf hoge toeren naar lage toeren, wie weet meer????




Rogier


Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline daandus

stomme optie: kabelbreukje in je kill-switch?
... was ooit lid ...

Hoi daan,


maar dan kan ik 'm daarna toch niet meer starten, opvallende is dat het telkens voorkomt bij het afremmen vanaf een hoge snelheid.


...mischien Rijswijk maar een tijdje vermijden? :D
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Timy

Stinkt ie enorm naar benzine erna? Misschien één van de schuiven in d ecarb die dan open blijft hangen en dan je motor instant verzuipt?

Dat in combi met je tripmeter knipperen kan ik alleen even niet linken maar tis een long shot  ;)

Doet hij het nu weer wel overigens of heb je het hele stuk mogen duwen?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Hey Tim!

Nee hoor, beneden aan de afrit zit gelukkig zo'n parkeerplaats met plattegrond, gelukkig lang genoeg om vaart te maken  :o


Hij stinkt niet naar benzine trouwens, maar ik denk ook in die hoek hoor...kan door onjuiste afstelling bij afremmen bijv een mengel onjuist is afgesteld?
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Timy

...kan door onjuiste afstelling bij afremmen bijv een mengel onjuist is afgesteld?...

Poeh, ik denk het wel. Ik weet uit ervaring dat het wel met gas geven zo werkt. Waardoor de motor ineens een compleet verkeerde lucht-benzine verhoudig krijgt. In principe kan dit ook bij afremmen/gas loslaten zo werken. Maar dan zou je het volgens mij ook bij minder hoge toeren en snelheden al hebben omdat het dan altijd gebeurd met gasloslaten.

Maar wat was het nou precies met de tripmeter? Als die stoort kan het ook iets elektronisch zijn.... (die problemen vind ik altijd het vervelendst..)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Huib

Zal toch iets elektrisch zijn, misschien je accu die niet goed vast staat en bij hard remmen verschuift. Of een ander elektrisch onderdeel wat verschuift en daarna weer op zijn plek valt.  ???
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline olaf

Ik zou het ook in de elektriek winkel gaan zoeken .

Accu polen , stekkerverbindingen .
Effe alles langslopen , en bij eventueel verdachte plekken motor laten lopen en kijken of je de fout kan reproduceren .
Door beetje aan kabels en aansluitingen te rommelen .
Contactslot , ook even de sleutel bewegen , zal niet de eerste keer zijn dat daar een probleem zit .
Pas op met de uitlaat etc als je de motor laat lopen en aan het rommelen bent .

Behalve de benzinepomp , zou ik niet aan de brandstof-voorziening denken , met wat je beschreven hebt .

De reset die je beschrijft vind plaats als de tripmeter onder een bepaalde spanning komt , ik dacht 9 of 6 volt staat wel ergens beschreven , gebeurt dus ook als je de accu ontkoppelt . ik zou dus  de electriek nakijken , meet dan ook meteen even de spanningsregelaar , staat ook ergens op het forum .


Succes Olaf
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2010, 11:52 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Poeh, ik denk het wel. Ik weet uit ervaring dat het wel met gas geven zo werkt. Waardoor de motor ineens een compleet verkeerde lucht-benzine verhoudig krijgt. In principe kan dit ook bij afremmen/gas loslaten zo werken. Maar dan zou je het volgens mij ook bij minder hoge toeren en snelheden al hebben omdat het dan altijd gebeurd met gasloslaten.

Maar wat was het nou precies met de tripmeter? Als die stoort kan het ook iets elektronisch zijn.... (die problemen vind ik altijd het vervelendst..)

IDD, soms merk je wel's dat als je resoluut gas dichtgooid de motor hier echt even van moet 'bekomen' ...hmmm...raar verhaal.


En die tripmeter? lijkt me als een odnerbreking van het gehele circuit, afgelopen jaar de schakelaarhoofdrelais en spanningsregelaar al eens vervangen....blijft geen feest.


@Huib

Losse accu, zou inderdaad kunnen, of in ieder geval een mogelijk slecht bevestigde accupool, door het naar voren vliedende kracht van het afremmen zou dit inderdaad zomaar 'van z'n plaats kunnen'



@Olav

Daar zeg je wat, ik heb genoeg verdachte plekken onderhand :D rode stekker vanuit kabelboom op hoofdzekeringrelais (gesoldeeerde verbinding) stekkers van/naar stroomregelaar zijn ook gesoldeerde verbindingen.
Ik weeet denk waar ik als eerste eens moet gaan kijken... :'(

Maar toch blijft het raar dat een afremmende motor, ontkoppeld en afremmen op de motor af kan slaan...



Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Brombeer

Controleer je stroomtoevoer.

Die tripmaster heeft continue spanning voor geheugen en bedrijfsspanning van het contact voor functioneren. Als die gaat haperen zit er wellicht iets niet goed in je bedrijfsspanning. En je ontsteking werkt daar ook op. Maar dan zou bijv. je licht ook mee haperen...

Zitten je accupolen vast? Ook de massa aan het blok? Zitten de contacten aan het startrelais goed vast. Of corrosie? Controleer de hoofdzekering en de contacten ervan aan je startrelais en die in je zekeringbox. Controleer ook even je laadspanning sla je toch bezig bent..

Killswitches (koppeling/standaard/handlebar) hoef je het niet te zoeken, die onderbreken alleen de massa van de ontsteking. De rest werkt gewoon.

Suc6!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Denk ook aan een spannings gerelateerd probleem.

Begin eerst maar eens met je accu polen. Je accu zal misschien niet helemaal vast zitten, waardoor het probleem zich voordoet als je van hoge snelheid af remt. (Accu schuift/kantelt net ff ietsjes naar voren). Een probleem wat op lagere snelheid minder snel voor komt.
Meet ook even je spanningsregelaar. Misschien begint deze kuren te vertonen. Op de snelweg rij je continue hoge(re) toeren en als je dan af remt dalen deze vrij rap. Spanningsregelaars zijn een beetje rare instrumenten, dus zouden dan wel eens te weinig spanning kunnen geven. (Dus geen vonk en mogelijk uitval tripmeter e.d.)

Suc6 met puzzelen.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline olaf

Jep , elektriek is soms lastig .
Zo had ik een keer een auto (barrel) dat ook afsloeg met afremmen , zat dus in een versleten contactslot .

Gelukkig is het bij en motor allemaal wat toegankelijker , gewoon bij het begin beginnen, een voor een uitsluiten kontroleren dan komt het probleem vast boven water .

En meten is weten .

Olaf
AT en KTM Adv 990R

Offline daandus

Mijn motor viel vorig jaar steeds uit met 'springen en gek doen'.
Bleek m'n (aangepaste!) carbbeluchting te zijn, verzuipt simpelweg.

Ennuh: killswitch: als er ergens een draadbreukje zit ofzo, en een kabel die beweegt als jij hard remt (en in de veren duikt), dan start ie daarna toch weer gewoon?

Dit soort storingen zijn een drama.... je kunt beter een rotte brandstofpomp hebben: weet je tenminste wat t euvel is!
... was ooit lid ...

Offline kenny013

Mijn gok is spanningsregelaar, als je accu voldoende opgeladen is zou hij na uitvallen gewoon moeten kunnen starten.
Heb vorig jaar ook de meest vreemde uitval gehad, bleek toch de spanningsregelaar.
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Rendier

Had vorigjaar iets dergelijks met de TA en toen was het een CDI die niet meet reageerde als door hard rijden of bij hoge buitentemperatuur bij langzaam rijden de CDI heet werd. Wilde dan pas weer starten als de motor een half uur stil gestaan had.
Verder ben ik geen techneut dus kan alleen mijn ervaring meegeven zonder natuurlijk te weten of je er wat aan hebt. Sterkte :)
Een rendier hoeft niet altijd te rennen maar krijgt wel elk jaar een nieuw gewei.

Offline Two Plugs

Carb-Icing...?
« Reactie #15 Gepost op: 03 maart 2010, 15:48 »
Ik herken het van Karinda's Varadero en waarschijnlijk (gok uiteraard) is het iets onschuldigs:

"Carb-Icing". Het bevriezen van de carburateur onder bepaalde atmosferische omstandigheden.

Hiervan had ik ook met mijn Transalps altijd in de winter problemen, en idd gebeurde het als ik na een langere rit op relatief hoge snelheid van het gas moest (b.v. op een afrit, of als ik moest afremmen voor langzamer verkeer) en weer wilde optrekken.

Kan al optreden bij temperaturen tussen 0oC en 10oC, bij een bepaalde luchtvochtigheid...

Aantal opties:
- Fietsgloeilampje in je luchtfiltertoevoer / luchtfilterhuis plaatsen. Die verwarmd de binnenkomende lucht nét genoeg op
- Gebruik van FORTE fuelguard (preventief) in je benzine gedurende de winter.
« Laatst bewerkt op: 03 maart 2010, 15:50 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Huib

Ja maar dat zou de tripmeter en het aanduwen niet verklaren?
Hydrographic Surveyor....... Ik leid de weg op de bodem van de oceanen.... waar ook ter wereld.

Offline Neet

Ik denk dat je het in het verhaal van Brombeer moet zoeken. Alles valt uit namelijk.
Ok, misschien een sluiting in je spanningsregelaar en dat vind je accu ook niet leuk. Maar sluiting kan je natuurlijk overal krijgen. Denk maar aan hard remmen en je kuip duikt naar beneden met al je bedrading enzo.  Bij een Alp had ik een volledig dooie accu en na aanduwen liep ie wel weer pruttelig, gas geven ging niet. Nieuwe accu en opgelost. Misschien zit er een onderbreking in je accu die af en toe contact maat of juist niet.
Corrosie en eventueel in combinatie met een losse accupool komt het meest voor. Ook in auto's.

Klein verhaaltje van afgelopen tijd: Onze Baleno uit 2000 kon soms spontaan helemaal doodvallen tijdens optrekken of afremmen. Mijn vrouw had dit al twee keer meegemaakt maar ik nog nooit. (ik rij niet veel in dat ding) Laatst had ik het aan den lijve ondervonden. Ik reed de oprit op, stuitert dan iets en remde bruut af. Poef, alles uit, ook de verlichting. Niets meer, echt alles donker. Ik wachtte even, zette het contact aan en zag alleen het klokje branden. Deed het licht aan en klokje ging uit. Ah, dan weet je al meer. Spanningsverlies. Ik naar de accu en pakte de pool van de accu beet. Poef, alles aan. Contacten zaten te los en de boel schoongemaakt. Alles werkt weer.
Lijkt erop he....

....And the oscar for oplossing-van-maand goes to:

Het is opgelost!


Dank aan allen voor de tips, Olaf, Brombeer, Ad, Kenny, Huib, Daan, TwinSpark!

Afgelopen vrijdag bij de plaatselijke 'action' even snel een voltmeter en kleine inbusset gehaald.
Want na twee keer met een natte rusg op je werk aankomen van het aanduwen is geen pretje.....ben er overigens wel steeds handiger op geworden, ik hoef nu niet meer 3x te proberen om te weten hoe hard je moet rennen om door de compressie te komen......

dit is gewoon zo hard als je kan :D

Want wat bleek, de accu staatin de lente gemonteerd, met de minpool naar voren gericht en de pluspool naar achteren. Bij het hard afremmen verplaatst het gewicht zich naar voren. De schroef van de pluspool kon ik inderdaad twee slagen aandraaien. Opzich dus wel genoeg 'contact' om te starten vanuit stilstand maar bij beweging waarsch een storend contact. Ook heb ik op de polen drie extra accesoires zitten (12v plug, optimate stekker en knipperlichten) al deze verbindingen heben hier ook aan meegewerkt.

Zaterdag een nieuwe accu erin, eerst alleen de plus en de min erop, verhoogd stationair (zonder licht) 14,5 volt. Met licht 13,2 volt, dus prima!
Hierna alle accoires stuk voor stuk aangesloten en tussentijds doorgemeten, alles in orde.

De accu was (mogelijk ook door het onderbroken laadcircuit) slecht, en was eigenlijk al opgegeven sinds de zeelandrit vorig jaar. Ik ben toen met een kokende accu en een kapotte spanningsregelaar teruggereden naar Leidschendam.

(de digi multi voltmeter van de action is prima aanwinst trouwens ;) )


Hierna uitgebreide testrit en alles deed het weer naar behoeven.

wederom dank allen voor het meedenken!

Rogier









Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline kenny013

....And the oscar for oplossing-van-maand goes to:

Het is opgelost!
....
wederom dank allen voor het meedenken!

Rogier
Kijk dat zien we nu graag  ;D
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline olaf

Helemaal goed . ;D

Olaf

AT en KTM Adv 990R

Offline Timy

Dat viel weer alles mee! Tis en blijft Honda  ;)
Nou tot zondag dan maar   :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel