Auteur Topic: WP veren en olie!!!.....  (gelezen 10351 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stampertje

  • Gast
WP veren en olie!!!.....
« Gepost op: 24 maart 2009, 13:46 »
Hallo

Ik heb een setje WP veren kunnen scoren.
Hoeveel olie moet er in de veerpoten?
Als ik de olie wil vervesen.

Groeten Niels

Offline zwart met oranje

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2009, 17:18 »
volgens mijn buurman die het pas heeft gedaan is het 648CC
hij had een 93er met luchtondersteuning
ik weet niet of dat verder uit maakt

RD07A afgeschreven
XT660Z Tenere als opvolger

Stampertje

  • Gast
Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2009, 17:30 »
Ik heb een 97er zonder luchtondersteuning..........

Offline V-Twin

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2009, 18:07 »
Alle AT's hebben de zelfde voorvork. De luchtondersteuning moet je niet gebruiken, regelmatig ventielen aflaten want het kan gebeuren dat de voorvork zich zelf oppompt. Hoeveelheid olie is voor allemaal gelijk.

Stampertje

  • Gast
Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2009, 18:27 »
648CC is dat goed??????????????

Offline olaf

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2009, 19:33 »
Ik heb net veren van hyperpro erin zitten , die gaven aan om de poten tot 185mm onder de rand te vullen met w15 forkolie . dat heb ik nu gedaan en het bevalt prima . ik had ongeveer 1.2ltr nodig voor beide poten (AT 97). greetz Olaf
« Laatst bewerkt op: 24 maart 2009, 19:38 door olaf »
AT en KTM Adv 990R

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2009, 20:53 »
648 klopt. De dikte van de olie kun je varieren (stuggere dan wel soepelere demping)

WP schrijft een dikkere olie voor dan standaard in een twin, omdat hun veren sterker zijn. Ik zou even een dealer bij WP laten informeren wat dat voor jou moet zijn. Heb je iig een referentie.

Greetz, Brombeer
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

dream

  • Gast
Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #7 Gepost op: 30 maart 2009, 16:46 »
Hoi,

Bij het vullen van voorvorkpoten nooit een bepaald volume toevoegen, elke poot heeft een andere inhoud, een vast volume toevoegen is onzin, gewoon de vulhoogte meten wanneer de voorzijde vrij van de grond staat. De vulhoogte is de afstand van de vloeistofspiegel (olie) tot aan de bovenkant van de poot.

Werkwijze verversen voorvork olie (elk jaar gewoon doen, tegelijk met revisie remklauwen) :

- voorvorkpoten demonteren
- leeg laten lopen en tenminste een halfuur uit laten lekken (pot op z'n kop)
- wanneer de olie erg verontreinigd is (of grijs en/of stinkt) de poot spoelen met verse olie

spoelen van de poot :

- giet 300 a 400 cc verse voorvorkolie in de poot, en schuif de poot (zonder veer) een aantal keren helemaal in en uit (poot moet vertikaal blijven staan), giet de poot vervolgens leeg en laat deze wederom tenminste een half uur uitlekken, dit herhalen totdat de olie schoon uit de poot komt (dus geen metaaldeeltjes en/of water meer bevat)

poten vullen :

- zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit.
- giet er nu zoveel olie in dat de gewenste vulhoogte is bereikt.
- beweeg nu (voorzichtig) de poot een paar keer in en uit om de poot te onluchten.
- meet wederom de vulhoogte en vul het onstane verschil bij.

de poten kunnen nu weer worden afgesloten met de dop en worden gemonteerd.

onnodig te zeggen dat beide poten precies dezelde vulhoogte dienen te hebben.

de vulhoogte :

(dit is dus de lengte van de luchtkolom, zie tekst hierboven). Houd, wanneer je (nog) geen voorkeur hebt voor en bepaalde karakteristiek de vulhoogte van de fabrikant aan.

De dikte van de olie en de vulhoogte bepalen de karakteristiek van de vering / demping). Je kan dus naast verschillende viscositeit ook de vulhoogte wijzigen om de karakteristiek aan je wensen aan te passen.

Zoals gezegd kan je het verversen van de voorvorkolie goed combineren met het reviseren van de remklauwen en/of het vervangen van je balhoofdlagers.

Zelf vervang ik alle vloeistoffen van de motor tenminste 1 maal per jaar, ongeacht hoeveel kilometer ik heb gereden, wel moet ik zeggen dat ik in de winter doorrijd). Wanneer je twijfelt of de olie al eens is ververst (bij aankoop tweedehands) is dit een noodzakelijk klus. Ook wanneer je een nieuwe motor koopt is dit nodig na ongeveer 10.000 km of binnen een jaar (ook voorvorken moeten inlopen, net als de motor zelf, er onstaat hierbij slijpsel wat de slijtage van de voorvork erg versnelt).

Jensen




Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #8 Gepost op: 31 maart 2009, 00:36 »
Hoi Jensen.

De vulhoogte-waarde meten voor een twin ken ik ook, maar nog nooit zo gedaan. Mijn wph noemt beide varianten van afvullen maar is over de meet-methode ook in het onderstaande onduidelijk:

Ik heb enkel een vraag die ik niet terugvond bij je werkwijze (en mijn wph): Vulhoogte meten met of zonder veer erin?

Ik heb daarom altijd die 648cc aangehouden.

Greetz, brombeer
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #9 Gepost op: 31 maart 2009, 00:42 »
Hoi Jensen.

De vulhoogte-waarde meten voor een twin ken ik ook, maar nog nooit zo gedaan. Mijn wph noemt beide varianten van afvullen maar is over de meet-methode ook in het onderstaande onduidelijk:

Ik heb enkel een vraag die ik niet terugvond bij je werkwijze (en mijn wph): Vulhoogte meten met of zonder veer erin?

Ik heb daarom altijd die 648cc aangehouden.

Greetz, brombeer

vulhoogte mete terwijl de vorkbuis helemaal ingedrukt is en zonder de veer
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #10 Gepost op: 31 maart 2009, 00:51 »
Hoi Ad (de nachtbraker..)

Dat staat haaks hierop!

..zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit..

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

RexLex

  • Gast
Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #11 Gepost op: 31 maart 2009, 01:05 »
poten vullen :

- zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit.
- giet er nu zoveel olie in dat de gewenste vulhoogte is bereikt.
- beweeg nu (voorzichtig) de poot een paar keer in en uit om de poot te onluchten.
- meet wederom de vulhoogte en vul het onstane verschil bij.

de poten kunnen nu weer worden afgesloten met de dop en worden gemonteerd.


Ik denk dat die heel slecht rijd op deze manier. ;D




Je bent de veren vergeten te plaatsen, :-X

Offline mikkola

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #12 Gepost op: 31 maart 2009, 08:40 »
Meten zoals Ad ,is de juiste manier.
Op rechte stukken zijn anderen sneller.

dream

  • Gast
Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #13 Gepost op: 31 maart 2009, 14:06 »
Hoi,

klopt, er zijn wat foutjes in geslopen,

Jensen

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #14 Gepost op: 31 maart 2009, 20:05 »
Meten zoals Ad ,is de juiste manier.

Thanx!  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jw

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2010, 13:36 »
Hallo iedereen,

Ben momenteel ook weer ff mijn twin aan het verschonen.
Nou zit ik met de vul hoogte, is ingedrukt dan dan met olie een luchtruimte van 13 cm normaal.
Bij orginele vering.

En waneer zet je de dop erop, ingedrukt of uitgedrukt?


Alvast bedankt voor het mee denken.


Vrg JanWilke

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #16 Gepost op: 04 maart 2010, 14:39 »
jw,

Mogelijk ten overvloede,

Let op hoe de veren gemonteerd zijn. Als er een progressief stuk in zit (windingen dichter op elkaar), dan gaat dat gedeelte bij montage naar beneden.

Als je de nieuwe olie erin hebt, de poot rechtop houden en minimaal een keer of tien in- en uittrekken zodat de olie zich zet en de poot zich ontlucht.

Wat zinvol kan zijn, nu je de poten er toch uit hebt, is het oppervlak van de glijschalen controleren. Daarvoor moet wel de binnen- uit de buitenpoot gehaald worden. Het zijn glij-ringen met een teflon coating die de poot-oppervlakken scheiden en ervoor zorgen dat de boring van de (zachte) alu buitenpoot niet uitslijt. Als de teflon coating versleten is, zal de buitenpoot versneld uitslijten en neemt de schokdemping af.

Anyway, in antwoord op je vraag:

RD04: 635 cm3 / 118 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt

RD07: 648 cm3 / 106 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt.

(Bron: Haynes' Service & Repair Manual.)

Grtz, Harm


..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jw

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2010, 14:59 »
Bedankt voor je snelle reactie, hier heb ik wat aan.
Dat met die binnenschaal klinkt wat te ingewikkeld geloof ik...
Of is dat met een snelle uitleg ook nog te realiseren?


Vrg JW

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #18 Gepost op: 04 maart 2010, 16:01 »
Mwa valt wel mee. Heb je dat ook eens gedaan..

Poot eruit, manchet eraf. Bovenop de buitenpoot zit een stofhoes. Die kun je er, vanaf de zijkant, gemakkelijk afwippen met een plat, onscherp stukje gereedschap. Daaronder zit de keerring die de olie binnenhoudt. Hij zit geborgd met een stalen clip die je er vrij gemakkelijk ook uit kan wippen.

Aan de onderkant van de buitenpoot ziten een inbus (#6 meen ik). Draai die eruit. Nu moet je de poten scheiden. Het volgende klinkt lomp, maar zo moet het echt:

Klem de buitenpoot bijv. tussen je voeten. Je moet nu de binnenpoot met korte, harde trekslagen uit de buitenpoot trekken tot alles loskomt. De keerring houd namelijk alles op zijn plek en die moet uit de boring van de buitenpoot schuiven. Let op de volgorde waarin de onderdelen gemonteerd zijn. Als je de binnenpoot op zn kop houdt, valt de schokdemper eruit. Je kunt nu alles fatsoenlijk schoonmaken en de glijbussen controleren.

Bij montage moet je voorzichtig zijn met het intikken van de keerring en de stofhoes. Ze zijn van rubber en als ze beschadigen moet je ze vervangen! Smeer de schone onderdelen in met schone vork-olie zodat ze zich gemakkelijk laten plaatsen.

Ik zal je een linkje PMen waar het WPH staat!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #19 Gepost op: 04 maart 2010, 17:52 »
 wel de keerringen vernieuwen!!

om aan de safe kant te zitten

voordat we opmerkingen krijgen.. al de arbeid weegt niet op indien ze wel lekken

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #20 Gepost op: 04 maart 2010, 19:09 »
jw,

Mogelijk ten overvloede,

Let op hoe de veren gemonteerd zijn. Als er een progressief stuk in zit (windingen dichter op elkaar), dan gaat dat gedeelte bij montage naar beneden.

Als je de nieuwe olie erin hebt, de poot rechtop houden en minimaal een keer of tien in- en uittrekken zodat de olie zich zet en de poot zich ontlucht.

Wat zinvol kan zijn, nu je de poten er toch uit hebt, is het oppervlak van de glijschalen controleren. Daarvoor moet wel de binnen- uit de buitenpoot gehaald worden. Het zijn glij-ringen met een teflon coating die de poot-oppervlakken scheiden en ervoor zorgen dat de boring van de (zachte) alu buitenpoot niet uitslijt. Als de teflon coating versleten is, zal de buitenpoot versneld uitslijten en neemt de schokdemping af.

Anyway, in antwoord op je vraag:

RD04: 635 cm3 / 118 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt

RD07: 648 cm3 / 106 mm gemeten na ontluchten en zonder veer, met de poot ingedrukt.

(Bron: Haynes' Service & Repair Manual.)

Grtz, Harm

Misschien overbodig:

Mijn Wilbers moesten met de progressieve kant naar boven(heb het boekje ff op schoot)...

Offline V-Twin

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #21 Gepost op: 04 maart 2010, 20:24 »
Technoflex ook. Wie weet is het per merk verschillend.
Harm zal  toch niet uit z'n nek ........................ ::)

Offline PimW

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #22 Gepost op: 04 maart 2010, 20:41 »
Daar ga ik niet van uit, Harm kan wel een beetje sleutelen ;) maar een foutje is snel gemaakt. Beter nu erachter komen en corrigeren dan dat JW straks twee maal zijn vork eruit mag halen ;D

Offline V-Twin

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #23 Gepost op: 04 maart 2010, 21:24 »
Daar ga ik niet van uit, Harm kan wel een beetje sleutelen ;) maar een foutje is snel gemaakt. Beter nu erachter komen en corrigeren dan dat JW straks twee maal zijn vork eruit mag halen ;D

Wordt'ie handig van  :))

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #24 Gepost op: 04 maart 2010, 21:36 »
Bij orginele vering.

jw geeft aan een originele veer, geen aftermarket.. Maar ik kan nu niet bij mijn eigen originele veren (liggen elders in het land) om te kijken of die eigenlijk een progressief stuk heeft. Haynes zegt van wel.

Mijn WP's (en dus niet origineel) zitten ook op de kop, m.a.w. progressief boven.

Ik heb jw aansluitend aan die post een link gestuurd waar hij het WPH kan inzien.. Bij twijfel is het sowieso altijd zaak een second opinion op te vragen! Omdat je inderdaad niet nodeloos je werk moet hoeven herhalen.

Grtz, later!



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #25 Gepost op: 04 maart 2010, 21:38 »
Ah op die manier. Ik ging ervan uit dat dit op WP vering sloeg.

Nuttin said.

Offline Brombeer

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #26 Gepost op: 04 maart 2010, 21:48 »
Ja beetje verwarrend van dat 'WP' in de topic-titel.

jw is ook een topic-lifter, niet de starter..

Even navragen jw, als het verwarrend blijkt!





..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline jw

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #27 Gepost op: 05 maart 2010, 10:37 »
Klopt helemaal brombeer, gelukkig had ik ze er nog niet in.
En idd bij na meten blijkt het onderste stuk 0.9mm bovenste stuk 11mm op het oog zie je het niet.
Maar wat is " progressief boven" ?


Vrg J.W.

Nogmaals bedankt voor het mee denken.


Offline jw

Re: WP veren en olie!!!.....
« Reactie #28 Gepost op: 05 maart 2010, 11:37 »
Bij beter lezen, snap ik het nu eindelijk, progressieve kant naar boven (waar de windingen oplopen).