Hoi,
Bij het vullen van voorvorkpoten nooit een bepaald volume toevoegen, elke poot heeft een andere inhoud, een vast volume toevoegen is onzin, gewoon de vulhoogte meten wanneer de voorzijde vrij van de grond staat. De vulhoogte is de afstand van de vloeistofspiegel (olie) tot aan de bovenkant van de poot.
Werkwijze verversen voorvork olie (elk jaar gewoon doen, tegelijk met revisie remklauwen) :
- voorvorkpoten demonteren
- leeg laten lopen en tenminste een halfuur uit laten lekken (pot op z'n kop)
- wanneer de olie erg verontreinigd is (of grijs en/of stinkt) de poot spoelen met verse olie
spoelen van de poot :
- giet 300 a 400 cc verse voorvorkolie in de poot, en schuif de poot (zonder veer) een aantal keren helemaal in en uit (poot moet vertikaal blijven staan), giet de poot vervolgens leeg en laat deze wederom tenminste een half uur uitlekken, dit herhalen totdat de olie schoon uit de poot komt (dus geen metaaldeeltjes en/of water meer bevat)
poten vullen :
- zet de poot rechtop en trek de poot helemaal uit.
- giet er nu zoveel olie in dat de gewenste vulhoogte is bereikt.
- beweeg nu (voorzichtig) de poot een paar keer in en uit om de poot te onluchten.
- meet wederom de vulhoogte en vul het onstane verschil bij.
de poten kunnen nu weer worden afgesloten met de dop en worden gemonteerd.
onnodig te zeggen dat beide poten precies dezelde vulhoogte dienen te hebben.
de vulhoogte :
(dit is dus de lengte van de luchtkolom, zie tekst hierboven). Houd, wanneer je (nog) geen voorkeur hebt voor en bepaalde karakteristiek de vulhoogte van de fabrikant aan.
De dikte van de olie en de vulhoogte bepalen de karakteristiek van de vering / demping). Je kan dus naast verschillende viscositeit ook de vulhoogte wijzigen om de karakteristiek aan je wensen aan te passen.
Zoals gezegd kan je het verversen van de voorvorkolie goed combineren met het reviseren van de remklauwen en/of het vervangen van je balhoofdlagers.
Zelf vervang ik alle vloeistoffen van de motor tenminste 1 maal per jaar, ongeacht hoeveel kilometer ik heb gereden, wel moet ik zeggen dat ik in de winter doorrijd). Wanneer je twijfelt of de olie al eens is ververst (bij aankoop tweedehands) is dit een noodzakelijk klus. Ook wanneer je een nieuwe motor koopt is dit nodig na ongeveer 10.000 km of binnen een jaar (ook voorvorken moeten inlopen, net als de motor zelf, er onstaat hierbij slijpsel wat de slijtage van de voorvork erg versnelt).
Jensen