Auteur Topic: voorveren goed of niet?  (gelezen 2663 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bully043

voorveren goed of niet?
« Gepost op: 19 september 2012, 21:43 »
Kan iemand mij raad geven hierover?
Ik ben van plan om in de voorvork nieuwe veren te zetten, nu zie ik dat ze bij Louis in duitsland deze veren hebben, zijn deze goed of zeggen jullie koop liever?????
http://www.louis.de/_30f5757225d5da3cfa0c89aa1ca285400e/index.php?topic=artnr_gr&artnr_gr=10045856
Zijn dit dan ook de progresieve veren?
Ik hoop op goede info van jullie. :)
Bedankt al vast.
Groet Bully.

Offline The Headless Horseman

Re: voorveren goed of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 19 september 2012, 22:02 »
Dit zijn progressieve veren, maar goed, die heb je er standaard ook al in zitten hoor  ;)

Progressief is niet synoniem aan 'goed'  :-\
Het zegt hooguit iets over de karakteristiek van de veer.

Ik heb geen flauw idee of Wirth een goed of slecht merk is  :-\  Heb zelfs het sterke vermoeden dat al die voorvorkveren uit 1 en dezelfde fabriek komen, juiste doosje er om en klaar  ;D  Maar hard kan ik dat niet maken  :-[
Toen ik eens bij Hyperpro was wisten ze me te vertellen dat zij hun veren volgens hun specs. laten maken en dat ze dus niet 1 op 1 te vergelijken zijn met andere merken.

Aan de andere kant geloof ik ook niet dat iedere verenleverancier (WP, Wirth, Wilbers, Technoflex, Hyperpro etc. ) al die verschillende modellen motorfietsen gaat testen en dan zijn eigen specs. er op los laat en vervolgens speciaal veren voor dat ene model laat fabriceren  ::)

Wellicht zijn er hier wel ervaringsdeskundigen die je wat over deze veren kan vertellen, maar volgens mij kun je je er voor dat geld geen buil aan vallen  :)

Voor welk model/type is het?

Grtz,
René

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline ron overkleeft

Re: voorveren goed of niet?
« Reactie #2 Gepost op: 19 september 2012, 23:05 »
Dacht niet dat er bij onze club motoren standaard progressieve in zit, heb bij de At en Varadero allebei
Progressieve veren van Wilbers er in gezet en het voelt of in het begin ze iets soepeler inveren en hoe dieper je komt hoe stugger. Ook kan je wat spelen met dikkere of dunnere olie, kwestie van voorkeur.
Bel anders Ad Mies erover hij heeft die dingen op de plank leggen en heeft er veel ervaring mee.

Offline Waffie

Re: voorveren goed of niet?
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2012, 08:57 »
 de veren dragen de motorfiets en berijder en hebben als doel de rijhoogte constantte houden zonder na te deinen,
dit doen ze in combinatie met de demper.

de juiste veer heeft dus vooal de juiste veerconstante om zo bij een bepaald gewicht in te veren

of de veer nu progressief (steeds stugger) of wel liniair is maakt voor een juist werking niet uit
dit is meer een kwestie van wat je fijn vind.

een veer wordt dus wel gemaakt met een bepaald karakter. en verschillende veerconstante

iedere fabrikant (lees merk) geeft daar zijn zijn eigen draai aan.
voorop gesteld dat de veren zoals honda die toepast aan de zwakkere kant zijn en iedere andereafter market veer dit werk al beter doet.

de veren van wirht zijn zondermeer een verbetering
vooral het karakter (nog steeds soepel bovenin) en vooral stugger wanneer het moet bevaalt mij zelf wel.

wil je echt harder bovenin dan kun je gaan voor hyperpro en als top beschouw ik zeker de veren van technoflex (geleverd via bm suspension) onder hun eigen naam.
de voorspanning is hiervan zondermeer het hoogste
maar  technoflex bestaat niet meer als eigen produkt.
ook wilbers,hagon en WP hebben dergelijke producten met alle hun eigen interpretatie van wat goed is.
overigens worden alle veren gewoon gemaakt bij een fabriek die dit doen voor meerdere fabrikanten

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Erik

  • Gast
Re: voorveren goed of niet?
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2012, 00:43 »
Wirth is prima, "De Milkakoe" rijdt er alweer ruim 120000km mee rond  8)

Ik vond de Wirth veren zelfs fijner dan de veren van Hyperpro (twee AT's, één met wirth, de ander met Hyperpro, beiden een Hyperpro veer achter). De Wirth's voelen nog wat progressiever/stugger aan, beter voor onroad. Kan ook komen door een kleiner luchtkamer, maar die gegevens weet ik helaas net meer..

Mooie van de Hyperpro veren is dat ze veel gladder afgewerkt zijn (de Wirth veren lijken gestraald, de Hyperpro's gepolijst), dit geeft minder slijtage dus theoretisch minder vervuiling van de olie.

Oja, dit geldt voor een AT dus..  ::)

Oja, over de progressiviteit; een Wirth veer (en ook de originele veren) hebben een stug deel in de veer, dus eigenlijk twee veerconstanten in één veer. Een Hyperproveer wordt vanaf een bepaald punt steeds stugger, deze heeft dus een deel in de veer wat progressief stugger wordt, dus met oplopende veerconstante. Dat is ook de hele truc van Hyperpro ;)
Werkt perfect op de weg, maar bv op het circuit wil men over het algemeen liever een liniaere veer.