Auteur Topic: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?  (gelezen 6367 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Roland

Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Gepost op: 23 september 2012, 23:10 »
Hallo allen,

Ik ben nieuw hier en heb een probleem met mijn Varadero (abs '05) en wel het volgende:

Gisteren wilde ik een stukje gaan rijden. Motor gestart en even in mijn (kleine) tuin gemanouvreerd om eruit te kunnen rijden. Meteen na het starten een klein beetje gas gegeven om stapvoets vooruit te rijden, koppeling in om achteruit te steppen en ineens slaat de motor af en ik krijg hem met geen mogelijkheid meer aan de praat. Uiteindelijk zoveel proberen te starten (én aanduwen) dat de accu zover leeg was dat ie 'm niet eens meer rond kreeg. Dus een nachtje aan de druppellader gehangen ==> vanmorgen gaf de multimeter 13,18V aan.
Accu weer erin, starten en hoewel ik dacht dat ie niet aansloeg.........bleek hij tóch te lopen toen ik de startknop losliet!? Ikke blij.........beetje gas gegeven...PFIEUUUWWW zei de machine....ikke niet meer blij ;-)
Daarna nog een paar keer proberen te starten maar hij wilde gewoon niet aanslaan. Je hoorde dat ie er dicht tegen aanzat....maar ik kreeg hem miet aan de gang.
Na die paar keer starten(3 á 4 keer) heb ik nog eens de spanning gemeten:
Contact uit  ==> 12,6 V
Contact aan ==> 12,0 V
De vraag is dus of mijn accu overleden is of zou het ook nog ergens anders aan kunnen liggen? Want ik vind het zo vreemd dat ie eerst wél aanslaat en na het afslaan niet meer. Als ie eenmaal loopt dan laadt de dynamo toch direct bij? (voor een krachtige vonk). Of krijgt de accu zo'n terugslag door het starten, omdat ie al zwak is, dat de dynamo het niet meteen bol kan werken?
En nog een vraagje: Mijn vriendin rijd een CBF600SA ==> zou ik "ongestraft" (qua machine ;-) ) die accu kunnen gebruiken om zeker te weten of het bij mijn Varadero daar aan ligt? Want volgens het boekje van de CBF zit daar slechts een 12V 6Ah accu in (en wij hebben een 18 Ah).

Ik heb mijn Varadero vorige maand gekocht (het is een geimporteerde uit Belgie) en er zit een accu in van het merk "Dynavolt" type YTX20CH-BS 12V 18Ah.

En als laatste: Ik heb me een week of 3 geleden al aangemeld als lid hier, maar tot op heden nog niets van vernomen?? Maar dat zal vast wel goed komen binnenkort.

Hoop iets te horen van een van jullie, alvast bedankt!

Gr,
Roland

Offline chaos

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #1 Gepost op: 23 september 2012, 23:17 »
heb je er een powercommander inzitten? dan kan je in de lagere toerentallen, 1000 tot 1500 toeren bij een gasstand van 0, 2 en 5%  wat veranderen in de verrijking van de brandstof. die van mij, uit 2003 was ook een zeer slechte starter. ik heb een keer een mapping gebruikt van "oldie"en daar op startte die perfekt maar liep verder niet naar wat ik graag had gewild. mijn mapping aangepast en nooit meer startproblemen.

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #2 Gepost op: 23 september 2012, 23:29 »
Chaos,

Bij mijn weten heb ik geen PC want dat stond niet in de specificaties bij de (hobby-)dealer waar ik 'm heb gekocht. Maar ik vermoed dat die er wel ooit heeft opgezeten......want er loopt een draadje van de +pool mét een zekeringhouder welke na een centimeter of 10 is afgeknipt. En op mijn rechter zijpaneel van het dashboard (van bovenaf gezien) zit een rood ledlampje waarvan ik (nog) niet heb kunnen ontdekken wat de functie daarvan is ==> ik denk dus de PC die er ooit heeft gezeten. Maar ik kan me niet voorstellen dat het daar iets mee te maken heeft...........maar dat zegt mss meer over mij ;-)

Gr,
Roland

Offline PimW

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #3 Gepost op: 23 september 2012, 23:41 »
Kan het niet zijn dat die LED van een startonderbreker geweest is die misschien niet helemaal goed uit de bedrading verwijderd is?

Een kabeltje afknippen en laten hangen vind ik niet helemaal zoals het hoort bijvoorbeeld...

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #4 Gepost op: 24 september 2012, 00:08 »
PimW,

Goed punt! Het is idd. niet zoals het hoort. Staat ook al op mijn ToDo lijstje om beter af te sluiten. Maar ik heb HISS startonderbreking dus lijkt het me niet iets wat er vanaf gehaald is (en nu het probleem geeft).

Gr,
Roland

Offline Oldtimer

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #5 Gepost op: 24 september 2012, 09:02 »
Geen PC en afslaan is precies de reden dat ik er eentje op heb gezet.
En inderdaad de oplossing voor jou probleem waarschijnlijk.

Citaat
ik denk dus de PC die er ooit heeft gezeten
 
Daar zit geen los ledje bij die ergens gemonteerd moet worden.
Is daar dus niet van geweest.
Ik weet verder niet wat je machientje heeft gelopen en in welke conditie hij is maar een paar essentiele dingen zou ik wel even nalopen.
Bougies bijvoorbeeld. Iridium het liefts en na 50.000 km aan vervanging toe meestal.
Brandstof. dero loopt mooier en gelijkmatiger op super ( 98 ) ipv euro 95.
Stationair afstelling tussen 1200 en 1300 toeren.

Verder zou je misschien de motor ook een beetje moeten leren kennen qua startgedrag.
Bijvoorbeeld de gashandel bij starten. Hoever draai je hem open en/of werk je met de choke.

Nogmaals, ik had soortgelijke problemen, maar na montage en goede afstelling van de PC zijn deze problemen voorbij.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Two Plugs

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2012, 09:31 »
Foute accu...?

Je schrijft dat je de YTX20CH-BS hebt. In een ABS versie moet de accu (toepasselijk...  ;D ) de toevoeging *...A-BS* hebben.
In dat geval (ABS) de YTX20A-BS!

Is bij mij ook al eens fout gegaan...  :-[ Al doende leer je!
Lidmaatschap gaat vast lukken... anders ff een mailtje naar de secretaris!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #7 Gepost op: 24 september 2012, 10:30 »
@ Two plugs:

Ik geloof je meteen als je zegt dat ik nu een foute accu heb........maar waarom heb ik nooit eerder problemen gehad en nu ineens wel? Ben een beetje huiverig om een nieuwe accu aan te schaffen om er vervolgens achter te komen dat het probleem ergens anders zit.

@Oldtimer:
Mijn machine heeft 43k gelopen en ik heb twee rekeningen erbij gekregen waarop bij eentje er nieuwe bougies in rekening zijn gebracht. Verder heb ik gemerkt dat bij gasgeven tijdens het starten de motor een harde tik geeft......dat doe ik dus maar niet meer. En choke gebruiken?? die zit toch niet op een injectiemotor? Of zeg ik nou iets geks ;-)
 
Gr,
Roland

Offline Two Plugs

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #8 Gepost op: 24 september 2012, 11:25 »
@ Two plugs:

Ik geloof je meteen als je zegt dat ik nu een foute accu heb........maar waarom heb ik nooit eerder problemen gehad en nu ineens wel? Ben een beetje huiverig om een nieuwe accu aan te schaffen om er vervolgens achter te komen dat het probleem ergens anders zit.

@Oldtimer:
Mijn machine heeft 43k gelopen en ik heb twee rekeningen erbij gekregen waarop bij eentje er nieuwe bougies in rekening zijn gebracht. Verder heb ik gemerkt dat bij gasgeven tijdens het starten de motor een harde tik geeft......dat doe ik dus maar niet meer. En choke gebruiken?? die zit toch niet op een injectiemotor? Of zeg ik nou iets geks ;-)
 
Gr,
Roland

Een 2005 Dero heeft nog degelijk een choke! Zit gewoon in je linker stuurbedieningselement. Das dus idd ff wennen als je op een Varadero van na 2008 stapt... die heeft er idd GEEN... ;) Ben ik ook net achter (sinds een dikke week). Op mijn vorige (2004 ABS, technisch dus 100% vergelijkbaar met jouw 2005 ABS) starte ik gewoon op de handchoke. Heeft zo'n dikke twin ook echt nodig, vooral als het koud is. Maar zelfs in de zomer doe ik (deed ik) het op die manier: Choke open, start (zonder gasgeven - das echt niet nodig!) choke halfdicht, wegrijden, choke dicht. Pas vanaf het model 2008 (en later) heeft de Dero een échte volautomatische choke. Vanaf dat bouwjaar ontbreekt de handchoke dan ook volledig.

Dat een accu pas op een later stadium problemen geeft, is niet echt zo gek. Tot op een gegeven moment zal de accu capaciteit blijven geven, tot dat het echt een keertje op is; en de vraag (gebruik) groter dan het aanbod (bijladen). Belangrijk is wel dat je het juiste type accu monteerd. Het type die je nu hebt, is de accu voor een carburatie-versie en die mist een stuk electronica tov jouw model: HISS, ABS, Injectie, etc...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #9 Gepost op: 24 september 2012, 12:13 »
@Two plugs,

Dus ik heb een choke?!?!  :-[ :-[  Wat suf (van mij).
Als ik vanavond thuiskom ga ik meteen proberen om mét choke te starten. Ik zou alleen niet weten waar die dan zit op het linkerdeel vd stuurbediening. Zo uit mijn hoofd zit er claxon, gr. licht, seinknopje, richtingaanwijzer.....en meer niet. Dalijk meteen es ff googelen (haynes-boek is onderweg, heb ik gisteren pas besteld)

Weet je ook toevallig waar ik een andere, goede, accu kan kopen?

Gr,
Roland

Offline Two Plugs

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #10 Gepost op: 24 september 2012, 12:50 »
Weet niet waar je zit, maar ik haal mijn accu's gewoon van de Honda dealer (YUASU geloof ik). Er zijn ook leden die de accu via Internet bestellen. Zou wel voor een gelaccu gaan. Anders zit je weer met dat geklooi met navullen met gedestileerd water...  ;D

De choke zit vóór het 'sein' knopje, in 'dichte' toestand bijna tegen de handkapjes aan en onder het 'sein' knopje. Is een klein, zwart handeltje. Door 'm helemaal naar je toe te trekken, zet je de choke open.

Ff een quotje:
Citaat
Een korte druk op de startknop brengt de Varadero tot leven. Althans bijna tot leven. De motor start wel maar lijkt er niet veel zin in te hebben. Aha! De choke! De Varadero is uitgerust met een handbediende choke die op de linkerstuurhelft is gemonteerd. Een klein beetje 'choke' erbij zorgt ervoor dat de V-Twin meteen wat lekkerder loopt. Niet veel later kan die choke er weer af en loopt de motor mooi te ploffen.

Van: Motorfreaks, NB: 2005!
http://www.motorfreaks.nl/testen/2005/test-honda-varadero/pagina-2.html
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #11 Gepost op: 24 september 2012, 13:07 »
Ik had 'm inmiddels ook al gevonden:
http://www.lingshondaparts.com/honda_motorcycle_parts_selection_pfk.php?block_01=13MBT3S1&block_02=F__0300&block_03=6938
Onderdeeltje No.5.
Sjongejongejonge als dat toch waar is hè.....dat het daar aan ligt. En ik ben er eigenlijk van overtuigd, want ik schreef in de 1e posting al dat je hoort/merkt dat ie nét niet aanslaat. Choke geeft vast net dat beetje extra lucht wat ie nodig heeft.
Ik laat het je vanavond meteen weten.

*Mezelf schamen gaat*

Ik heb trouwens exact dezelfde als de Varadero welke jij doorstuurde in die link van die quote, wat zijn ze mooi hè ;-)

In ieder geval bedankt voor je inbreng!

Gr,
Roland

Offline Two Plugs

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #12 Gepost op: 24 september 2012, 13:16 »

*Mezelf schamen gaat*

Ik heb trouwens exact dezelfde als de Varadero welke jij doorstuurde in die link van die quote, wat zijn ze mooi hè ;-)

In ieder geval bedankt voor je inbreng!

Gr,
Roland

Nix om je voor te schamen...  ;D Bovendien... Domme vragen bestaan niet. Domme antwoorden wél!  ;)
Eigenlijk is een zwarte '04 nog nét ff mooier... Maar een witte '12 is eigenlijk het allermooist...  ::) (maar die heb ik ook nog maar sinds 1,5 week)

Kijk eventueel ook eens op www.varadero-international.com - Maar de leukste club is de Transalpclub!  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #13 Gepost op: 24 september 2012, 13:48 »
Goh, kom ik terug van een lunch in de stad is het startprobleem ineens opgelost.  ;D ;D

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #14 Gepost op: 24 september 2012, 14:00 »
Goh, kom ik terug van een lunch in de stad is het startprobleem ineens opgelost.  ;D ;D

Welja.......wrijf het er nog maar een keer in ;-)

Maar ik moet het wel nog ff proberen straks, dus nog even wachten met "juichen"

Ik laat het weten!!

Offline Oldtimer

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #15 Gepost op: 24 september 2012, 14:12 »
Nee, ik wrijf helemaal niks,   8) maar ik zal het even duidelijker maken.
Ik typte een reactie op dat choke verhaal in de trent van  "kijk maar eens aan de linkerkant achter je koppelingshandel" maar had hem nog niet verzonden. Kom ik terug van de lunch , stond hij nog klaarvoor verzenden. Ik was dat ff vergeten.maar was er al op gereageerd.  Vandaar dus.

Maar ik zou zeker eens informeren naar een PC.

Suc6 in elk geval.

p.s. Binnenkort het afsluitweekend. Is bij jou in de buurt. Mooie reden om je brommert te laten zien.

PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #16 Gepost op: 24 september 2012, 15:12 »
Maar ik zou zeker eens informeren naar een PC.



Zou ik zo'n PC ook 2e-hands op de kop kunnen tikken? Of is dat niet verstandig?


Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #17 Gepost op: 24 september 2012, 17:19 »
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden..........

Meer zeg ik niet   ;)


Offline Oldtimer

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #18 Gepost op: 24 september 2012, 17:59 »
Citaat
Wat mij betreft mag dit topic gesloten worden..........


Zelfs dat kun je helemaal zelf doen.   ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline chaos

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #19 Gepost op: 24 september 2012, 20:44 »
nog ff een opmerking
een choke op een varadero zonder carburateurs, doet niets anders dan alleen de gasklep iets verder open zetten.
op het model met carburateurs zorgt ie ervoor dat er een extra kanaaltje open gaat waardoor het mengsel rijker wordt.

Offline Roland

Re: Start wel, slaat af en start vervolgens niet meer?
« Reactie #20 Gepost op: 24 september 2012, 23:32 »
En wat denk je.........krijg ik vanavond een mail van de ledenadm. dat ik lid ben geworden (LidNo. 2726)!?!
Topic wordt kennelijk goed gelezen.....weet niet of ik daar nou zo blij mee ben ;-)

Zou zo maar kunnen dat we (ja, dinnetje ook  :) ) meedoen met het afsluitweekend in Loon op Zand. Lijkt ons erg leuk om een keer te proberen.